سرپرست گروه زبان شناسی تجربی دانشگاه گوته فرانكفورت مطرح كرد؛

درک عمیق تر از میراث مکتوب با نسخه شناسی دیجیتال

درک عمیق تر از میراث مکتوب با نسخه شناسی دیجیتال آثارنیوز: غلامی اظهار داشت: نسخه شناسی دیجیتال در کنار علومی مانند تاریخ هنر، پژوهش هنر، تاریخ و سنت کتابت، علم لغت و زبان شناسی به درک عمیق از میراث مکتوب که در نسخه های خطی تجلی پیدا کرده، منجر می شود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سالومه غلامی استاد زبان شناسی تطبیقی و سرپرست گروه زبان شناسی تجربی دانشگاه گوته فرانکفورت در نشست نسخه شناسی دیجیتال که به همت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون برگزار شد به بررسی تحول دانش نسخه شناسی دیجیتال در دنیا و اهمیت آن در پژوهش های امروز نسخه شناسی پرداخت.
وی در کنار بررسی تاریخی این شاخه علمی، شیوه ها و نرم افزارهای جدیدی که امروزه برای این هدف به کار برده می شوند را معرفی نمود.
غلامی با اشاره به اینکه نسخه شناسی دیجیتال (ecodicology) به مجموعه فعالیتهای دانشگاهی و پژوهشی گفته می شود که بر کاربرد پردازش کامپیوتری داده ها یا فناوری های دیجیتال در دانش نسخه شناسی دلالت دارند اضافه کرد: دانش نسخه شناسی که در قرن نوزدهم میلادی در کنار علومی مانند تاریخ کتابت و چاپ زیرمجموعه دانش کتابداری به شمار می رفت، بعد از جنگ جهانی دوم و بین سال های ۱۹۴۴ و ۱۹۵۰ توسط آلفونز دا و بعد از او فرانسوا ماسای بعنوان حوزه ای مستقل در علوم انسانی عنوان شد.
سرپرست گروه زبان شناسی تجربی دانشگاه گوته فرانکفورت اظهار نمود: همزمان با مستقل شدن دانش نسخه شناسی و تحولات علوم انسانی دیجیتال (Digital humanities) توجه به این مساله بیشتر از همیشه معطوف می شود که از چه طریقی استفاده از سیستم ها و منابع دیجیتال در علوم انسانی می تواند به بهبود و ارتقا دانش نسخه شناسی کمک نماید و چگونه این علوم به حفظ میراث فرهنگی منجر می شوند.
او اضافه کرد: نسخه شناسی دیجیتال به مانند نسخه شناسی سنّتی به بررسی متن اصلی، پی را متن (Paratext) شامل حاشیه نوشتها، انجامه ها و متون موازی، صفحه بندی و صفحه آرایی، آنالیز تصویر، رابطه متن با متن، متن با تصویر و رابطه تصویر با تصویر می پردازد.
به گفته این استاد زبان شناسی نسخه شناسی دیجیتال در کنار علومی مانند تاریخ هنر، پژوهش هنر، تاریخ و سنت کتابت، علم لغت و زبان شناسی به درک عمیق و صحیح تری از میراث مکتوب که در نسخه های خطی تجلی پیدا کرده، منجر می شود.


منبع:

1400/08/27
14:40:50
5.0 / 5
802
تگهای خبر: تاریخ , تصویر , سیستم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری