سفر به تاریخ با دوچرخه

سفر به تاریخ با دوچرخه آثارنیوز: ما پنج روز در جاده ای که چهارساعته از آن می گذریم، زندگی کردیم. مردم فکر می کردند خوشی زیر دل مان زده است و بیکاریم. واقعیت این است که مسیر آهسته زندگی خیلی جذاب تر است. وقتی با ماشین سفر می کنید فقط فعلِ «رفتن» تجربه می شود.


این روایت کوتاه عبدالرضا و فرزاد دشتی زاده از سفر با دوچرخه در راه شیراز تا سیراف است، جاده ای که قسمتی از آن با عنوان محور ساسانی در لیست میراث جهانی ثبت شده و به نخستین و بزرگ ترین بندرگاه تجاری ایران در خلیج فارس ختم می شود. عبدالرضا دشتی زاده ـ محقق مردم شناس و عتیقه شناس ـ در ادامه این روایت به ایسنا اظهار داشت: ما سه نفر بودیم با سه دیدگاه متفاوت؛ (عبدالرضا دشتی زاده) عتیقه شناس و مردم شناس، (فرزاد دشتی زاده) هنرمند مجسمه ساز و (اسماعیل قاسم زاده) معمار. هر کدام از دیدگاه خود با این جاده ارتباط گرفتیم. برای من تاریخ و مردم مهم ترین انگیزه بود. به چند دلیل این سفر را رفتم؛ مسیر از شیراز بود تا سیراف، با دو شرایط آب و هوایی و اقیلم کوهستانی که البته قسمتی از آن دشت می شد. در بوشهر هوا حسابی گرم بود و در فیروزآباد کوهستانی و سرد. از نظر چشم انداز بصری و فرهنگی، این مسیر فوق العاده جذاب و دوچرخه بهترین انتخاب برای آنست.
او افزود: خیلی ها فکر می کنند سفر با دوچرخه جنبه تفریحی دارد، درحالی که گستره پیام آن زیاد است. مسیر شیراز تا سیراف کم تردد است و شیب و گردنه های زیادی دارید که یک دوچرخه سوار را خسته می کند اما جذابیت های آن دلیل خوبی برای فکر نکردن به این خستگی است. ما بیش از ۳۵۰ کیلومتر را در حدود چهار روز و نیم رکاب زدیم. تصمیم مان این بود که در هتل اقامت نداشته باشیم، بدین سبب هر جا که مناسب بود کمپ می زدیم، به دریا که رسیدیم ماهی هم می گرفتیم و در طبیعت غرق شدیم. تجربه جالبی بود. برای این ماجراجویی سر و صدا نکردیم، حامی مالی هم نگرفتیم. می خواستیم جنبه شخصی داشته باشد. برای این سفر از یک سال قبل در جزیره قشم تمرین کرده و کل جزیره را رکاب زده بودم.
این عتیقه شناس اظهار داشت: شیراز تا سیراف یکی از مسیرهای تاریخی است که باید به آن احترام گذاشت. مسیری عالی برای سایکل گردشگر ها. در این راه پی درپی با آثار تاریخی از دوره های مختلف در ارتباط هستید؛ آتشکده چارطاقی، کاروانسرای عباسی، بندرگار و مهم تر از همه عشایر قشقایی و مردم را می بینید و در آخر به خلیح فارس منتهی می شوید. وقتی به سیراف رسیدیم غرق در مهربانی آقای کنگانی، مدیر موسسه سیراف پارس موزه شدیم، که یکی از جذاب ترین بخش های سفر بود.
پایگاه میراث ملی سیراف


منبع:

1400/02/09
21:27:54
5.0 / 5
1066
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , تاریخ , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری