با نویسندگی مرضیه پارسا منتشر شد؛

معرفی مشاهیر و مفاخر ایل سنگسری در یك كتاب

معرفی مشاهیر و مفاخر ایل سنگسری در یك كتاب كتاب مشاهیر و مفاخر ایل سنگسری نوشته مرضیه پارسا توسط انتشارات حبله رود منتشر گردید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، کتاب «مشاهیر و مفاخر ایل سنگسری» نوشته مرضیه پارسا با هدف معرفی مشاهیر و مفاخر مهدی شهر (سنگسر سابق) منتشر گردید.
در این اثر مشاهیر و مفاخر شهر مهدیشهر (سنگسر سابق) معرفی شده اند و نخستین کتابی است که برای معرفی مفاخر ایل بزرگ سنگسر نگاشته شده است. البته به قول نویسنده در بخش مقدمه در مورد بسیاری ا ز بزرگان و مشاهیر موفق اطلاعات کامل و مستند به دست نیامده ازاین رو مقرر است در چاپ دیگری از کتاب این فهرست کامل شود.
در فصل اول اثر به مشاهیر و مفاخر سنگسر پرداخته می شود و در فصل دوم برخی از بزرگانی که اصالتاً سنگسری نبوده اند ولی کارهای ارزشمندی برای معرفی ایل سنگسر انجام داده اند معرفی شده اند.
مؤلف در مقدمه این اثر با بیان اینکه مقرر است چاپ های بعدی این کتاب هم منتشر شود از همه کسانی که ساکن سنگسر هستند یا نیستند ولی می توانند در جهت معرفی و شناسایی مشاهیر و مفاخر این شهر همکاری کنند کمک خواسته و راه های ارتباطی خویش را برای تکمیل این مجموعه اعلام نموده است.
در این اثر به معرفی افرادی چون حبیب دانایی فر سنگسری، رضا درخشانی، حبیب درخشانی، مجید درخشانی، حسین تورانیان، احمد نادعلیان، قربانعلی صلواتیان و.... پرداخته شده است.
شهر مهدیشهر (سنگسر سابق) مرکز شهرستان مهدیشهر، خاستگاه ایل سنگسری است که خانوارهای عشایری از اواخر شهریور تا اواسط خرداد ماه در آن سکونت دارند.
سنگسری ها شاخص ترین کوچندگان دامنه های البرز هستند. آنها طولانی ترین مسیر کوچ جهان را طی می کنند به صورتی که فاصلهٔ دورترین نقطهٔ ییلاقی و قشلاقی آنان به بیشتر از ۱۵۰۰ کیلومتر می رسد. برنارد هوکارد محقق مشهور اروپایی هم اعتقاد دارد عشایر ایل سنگسری طولانی ترین مسیر کوچ رو جهان را دارا هستند.
کتاب «مشاهیر و مفاخر ایل سنگسری» در ۲۰۷ صفحه با قیمت ۴۵ هزار تومان و شمارگان ۷۰۰ نسخه توسط انتشارات حبله رود انتشار یافته است.
علاقمندان به مشارکت در تکمیل این اثر در چاپ های بعدی می توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۴۳۱۲۸۴۵ تماس بگیرند.


منبع:

1399/05/22
12:08:49
5.0 / 5
2314
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری