ایران چشمانش را روی ۳۰۰ میلیون دلار افغانستان بسته

ایران چشمانش را روی ۳۰۰ میلیون دلار افغانستان بسته به گزارش آثارنیوز یك مقام وزارت بهداشت افغانستان اظهار داشت: گردشگران افغانستانی سالانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در خارج از كشور خرج درمان می كنند اما ایران به ارزش این بازار توجهی نشان نمی دهد و افغان ها را همچنان در حد كارگران ساختمان می بیند.


وحید مجروح، مشاور امور بین الملل وزارت صحه عامه (بهداشت) افغانستان كه تازگی به ریاست مركز توسعه گردشگری سلامت كشورهای اسلامی انتخاب شده است، ارزش بازار توریسم سلامت افغانستان را حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار دانست و در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: افغانستانی ها سالانه این حجم از سرمایه را به كشورهای همسایه همچون هندوستان انتقال می دهند، درحالی كه ایران به آن توجهی نشان نمی دهد.
او كه بر لزوم همكاری و نزدیكی بیشتر دو كشور ایران و افغانستان تاكید دارد، درباره علل سفر كمتر افغانستانی ها به ایران برای درمان، اظهار داشت: علل مختلفی وجود دارد؛ نخست ضعف در معرفی ظرفیت های درمانی ایران در افغانستان است. ایران تا كنون نتوانسته ظرفیت های خویش را در بازار افغانستان درست معرفی و ارائه نماید. مسئله دیگر ذهنیت جامعه ایران و افغان نسبت به یكدیگر است، همچنان ملاحظات فرهنگی وجود دارد كه باید به آن توجه كرد.
وی تصریح كرد: باید نگاهی كه بیست سال قبل به كارگر افغان وجود داشت با افغانستانی كه حالا به قصد درمان به ایران سفر می كند، اصلاح گردد.
مجروح اظهار داشت: تاكید مكرر می نماییم كه افغانستان كشور بیست سال قبل نیست و افغان ها اینك فرصت های زندگی بهتر و توان اقتصادی بالاتری دارند. حتی در گذشته هم افغان هایی كه به ایران سفر می كردند نماینده قاطع كل جامعه این كشور نبودند.
مشاور امور بین الملل وزارت بهداشت افغانستان با بیان این كه دو ملت ایران و افغانستان باید همدیگر را واقع بینانه تر بشناسند، اضافه كرد: دو ملت حدودا در یك سطح هستند، در نتیجه می توانیم دوستان خوبی باشیم. از سویی فكر می كنم ارزش اقتصادی بازار توریسم سلامت افغانستان، فرصت بسیار خوبی برای همكاریهای مشترك و انگیزه ای برای محكم تر شدن پیوند دو كشور است. در حقیقت توریسم سلامت نوعی دیپلماسی است كه دو كشور را به یكدیگر نزدیك می كند.
او درباره محدودیت احتمالی ویزا بر سر راه سفر گردشگران افغانستانی به ایران، اظهار نمود: ویزا در گذشته چالشی برای سفر افغان ها به ایران بود اما در یك سال قبل سفارت ایران در كابل تلاش های زیادی انجام داد تا صدور ویزا برای اتباع افغانستانی آسان شود. در مقابل صدور ویزای هند برای افغان ها مشكل شده؛ شرایطی كه فرصتی را برای دوستان ایرانی فراهم نموده است.
مجروح با اشاره به این كه هزینه مقرون به صرفه سفر درمانی افغان ها به هندوستان سبب شده این كشور با وجود دشواری هایی كه در صدور ویزا دارد اما در مقایسه با ایران بیشتر در اولویت سفر گردشگران افغانستان باشد، اظهار داشت: این دیدگاه دقیقا درست است و هر از چند گاهی هم با دوستان ایرانی مطرح می شود، هر چند آنها این مورد را قبول ندارند. اصلاح این ذهنیت حتی اگر خلاف باور باشد، به تلاش بیشتر جامعه ایرانی نیاز دارد.



1398/08/12
14:46:12
5.0 / 5
4597
تگهای خبر: زندگی , سفارت , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری