ستاره تیر، تهران، یا تیرداد ؟

ستاره تیر، تهران، یا تیرداد ؟ آثارنیوز: یك اصفهان شناس اظهار داشت: تیران و كرون یك منطقه قدیمی و باستانی بوده است و شهر فعلی به نام ˮستاره تیرˮ بوده كه در ایران قدیم آنرا مقدس و منسوب به شخص تیرداد، پادشاه اشكانی دانسته اند هر چند كه در منابع نام این شهر ˮتهرانˮ هم آمده است.


محمدحسین ریاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباب وجه تسمیه شهرستان"تیران و كرون" اظهار نمود: درباب واژه تیران در گذشته این شهر را تهران هم می نامیدند. در اصفهان و اطراف اصفهان چند نام تهران داشتیم كه یكی از این تهران ها حوالی خیابان فروغی نزدیكی میدان شهدا واقع است كه این مكان را تیرانِ آهنگران می نامیدند.
وی ادامه داد: اما آن چیزی كه مسلم است این است كه چون این مكان گودی های عمیقی داشته است تهران یا تیران می نامیدند. بعضی از محققان جغرافیای تاریخی مانند "یاقوت حموی" نقل كرده اند در مكان فعلی شهرستان تیران و كرون قریه ای به نام تهران بوده است و آنرا نزدیك اصفهان یا حوالی اصفهان ذكر كرده اند.

این اصفهان شناس اشاره كرد: واژه تهران از دو بخش "تِه" به معنای گود، پایین و زیر گرفته شده و پسوند مكان "ران" به معنای دامنه كوه است كه روی هم به معنای مكان پایین یا پایین كوه یا در ته دامنه را می گفتند و امروز اگر دقت كنید پسوند فامیلی بعضی از مردم تیران و كرون، "تهرانی" است.

ریاحی با اشاره به اینكه تیران و كرون یك منطقه قدیمی و باستانی بوده است، اظهار داشت: یكی از مواردی كه برخی مانند ابوبكر تهرانی صاحب كتاب "دیار بكریه"به آن استناد كرده اند این است كه این منطقه بزرگانی هم داشته است. اما این مساله كه این تیران یا تهران همان تیران و كرون است باید طبق مستندات بررسی شود.

وی افزود: برمبنای ادعای برخی تاریخ شناسان واژه تیران منسوب به تیر است كه نام فارسی آن عطارد است. شاید منطقه مذكور یا شهر فعلی به نام "ستاره تیر" بوده است كه در ایران قدیم آنرا مقدس و منسوب به شخص تیرداد، پادشاه اشكانی دانسته اند.

این اصفهان شناس با اشاره به اینكه به هر حال تیران را می توانیم یك واژه كهن و قدیمی بدانیم، اظهار داشت: برخی باز معتقدند نام این شهر از زبان های كهن و حتی هندی و سانسكریت گرفته شده باشد. این مساله هنوز بطور عمیق روی آن كار نشده است. مرحوم همایی معتقد می باشد اصل كلمه گرفته شده از "تیر" به معنای عطارد است كه چون آهنگ مجهول و طایِ طایی داشته به صورت تهران نوشته شده است.

ریاحی افزود: به هر حال آنچه مسلم است شهر تیران یك منطقه قدیمی بوده است. اما درباب واژه "كرون" برخی اعتقاد دارند این واژه از دو جز "كَر" به اضافه "او" تركیب شده كه جز دوم آن به معنای آب است و "كَر" را به معنای قنات دانسته اند.

وی اشاره كرد: در منابع بطور دقیق نیامده كه چه كسی این شهر را ساخته است، اما برای مثال همانطور كه می گوییم ولاشان را "بِلاش" ساخته است امكان دارد این شهر را هم "تیرداد" پادشاه اشكانی ساخته باشد.



1397/12/25
21:51:39
5.0 / 5
4645
تگهای خبر: باستانی , بنا , تاریخ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری