بازگشت زائران اربعین از كربلا و نجف به پایانه شیب عراق

بازگشت زائران اربعین از كربلا و نجف به پایانه شیب عراق آثارنیوز: اهواز - بازگشت زائران ایرانی اربعین حسینی از كربلا و نجف به پایانه مرزی شیب عراق در 2 روز اخیر سرعت گرفته است ولی افزایش نرخ كرایه ها اندكی از حلاوت این سفر معنوی كاسته است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا زائران ایرانی بعد از حضور موفقیت آمیز در راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت عتبات عالیات، به سمت سه مرز مهران، چذابه و شلمچه در حركت هستند و تلاش می كنند با هر وسیله ممكن خویش را به پایانه های مرزی عراق به خصوص پایانه شیب برسانند.
در این میان وسیله نقلیه مناسب اولین دغدغه ای است كه بیشتر از هر چیزی ذهن و فكر زائران را به خود مشغول می كند.
با وجود اینكه دولت عراق در 2 روز اخیر به خصوص پس از ظهر روز اربعین امكانات نقلیه گسترده ای برای انتقال زائران اربعین در شهرهای كربلا و نجف به میدان آورد ولی با عنایت به انبوه زائران ایرانی پاسخگوی آنان نبود.

* كامیون های عراقی وسیله ای نامناسب برای انتقال زائران به مرزها
بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا صدها دستگاه تریلر و كامیون روباز عراقی كه روی آنان كلمه 'مجانی' نوشته شده بود زائران را از خروجی شهر مقدس كربلا برای انتقال به مرزهای سه گانه سوار كردند.
انتقال زائران ایرانی با این وسایل قدری دور از شان زائران به نظر می رسید ضمن آنكه این وسایل به هیچ وجه ایمن نبود و واژگون شدن آنها با عنایت به سرعت زیادشان می توانست یك حادثه غمبار را برای زائران ایرانی رقم بزند.
استقبال زائران ایرانی از كامیون ها و تریلرهای عراقی به دلیل مجانی بودن قابل توجه بود ولی خیلی از زائران كه با خانواده به كربلا آمده بودند مایل نبودند با اینگونه وسایل غیراستاندارد به سمت مرز مورد نظر بروند.

* كمبود وسایل نقلیه بهانه ای برای افزایش نرخ كرایه ها
بسیاری از خودروهای شخصی عراقی با عنایت به خیل عظیم زائران اربعین حسینی كرایه های خویش را به صورت دلخواه و حتی تا سه برابر قیمت متعارف افزایش دادند.
در حالی كه كرایه زائر از چذابه تا نجف اشرف تا 12هزار دینار بود ولی برگشت همین مسیر تا 250هزار دینار یا سه میلیون ریال ایرانی بود.
رانندگان عراقی خودروهای سواری هم مسیر كربلا تا چذابه را تا 300هزار دینار و نرخ اتوبوس از كربلا تا چذابه حدود 100هزار دینار مطالبه می كردند.
برخی از شهروندان عراقی می گفتند انبوه زائران متقاضی سفر به ایران سبب برهم خوردن نرخ كرایه ها شده ولی با میزان شدن عرضه و تقاضا قیمت ها واقعی تر شده و با كاهش قابل ملاحظه رو به رو خواهد شد.

* ادامه خدمت رسانی مواكب عراقی به زائران اربعین حسینی
در طول مسیر 600كیلومتری كربلا تا پایانه مرزی شیب عراق دهها موكب بزرگ عراقی در روز اربعین همچنان به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی كردند.
پذیرایی زائران از قهوه، چای و غذا و نان گرفته تا آب های بسته بندی توسط موكب ها صورت می گرفت و برخی جوانان عراقی به جهت اینكه زائران را برای اجابت میهمانی مجاب كنند خویش را جلوی زائران می انداختند و صحنه هایی عجیب از لطف و محبت به زائران را به نمایش می گذاشتند.
در شهرهای 'مشرح' و 'العماره' مركز استان میسان عراق و شهرهای حله و دیوانیه پذیرایی در روز اربعین تا بامداد ادامه داشت و سردی هوا از محبت آنان به زائران نكاست.
البته بعضی از مواكب عراقی همزمان با روز اربعین وسایل خویش را از برخی مسیر تردد زائران جمع آوری كردند.

* چهره نازیبای شهرهای كربلا و نجف با عدم رعایت بهداشت
بسیاری از زائران ایرانی اربعین حسینی دلیل خستگی خویش را عدم رعایت بهداشت در شهرهای كربلا و نجف و تجمع زیادی زباله در مسیرها و احتمال بروز بیماری عنوان كردند.
شماری از زائران اربعین حسینی در گفت و گو با ایرنا از اینكه چهره عمومی شهرهای مقدس عراق به خصوص كربلا و نجف به دلیل رهاكردن زباله و نبود متولی خدمات عمومی ابراز گلایه مندی كردند.
غلامرضا كاج زائر ایرانی می گوید: بهداشت عمومی در شهرهای مقدس در حد صفر است و زائران از این مساله شاكی و ناخرسند هستند.
اكبر حمدی زاده هم ضمن ابراز ناخرسندی از این مساله به ایرنا اظهار داشت: شهرهای مقدس عراق كه سالانه میزبان میلیون ها زائر از سراسر جهان است باید به شهرهای نمونه برای جهان اسلام تبدیل شوند.
برخی از مسئولان بهداشتی مستقر در مرز چذابه، علت افزایش بیماری در زائران را تغییر آب و هوایی و نبود بهداشت عمومی در شهرهای مقدس عنوان كردند.
همه زائران اربعین حسینی قبل از عبور از گیت های ورودی تحت آزمایش های قرنطینه ای قرار می گیرند و در صورت مشاهده علائم مشكوك، آنان را به مراكز درمانی هدایت می كنند.
ورود زائران اربعین حسینی از روز سه شنبه (اربعین) به میهن اسلامی شتاب گرفته است.
چذابه (شیب عراق) و شلمچه 2 گذرگاه ورودی زائران اربعین حسینی به كشور هستند.
6065/6002


1397/08/09
20:25:30
5.0 / 5
4195
تگهای خبر: استاندارد , خدمات , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری