مرمت مسجد عتیق شیراز در حال انجام می باشد

مرمت مسجد عتیق شیراز در حال انجام می باشد آثارنیوز: شیراز - مدیر كل میراث فرهنگی فارس اعلام نمود: مرمت مسجد تاریخی جامع عتیق شیراز موسوم به خدایخانه با 124 میلیون تومان در حال انجام می باشد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یكشنبه به نقل از مصیب امیری اضافه كرد: مرمت كامل بخش های داخلی و خارجی خدایخانه به همراه تعویض عایق رطوبتی بام، اجرای سنگ فرش ورودی رواق ضلع غربی مشرف به حرم مطهر شاهچراغ(ع)، اجرای تعمیرات آجر كاری طرفین سردر ورودی غربی و ایوان شمالی، اجرای تعمیرات كاشیكاری سردر جنوب غربی و جنوب شرقی به همراه تعمیرات سنگ های ازاره با این اعتبار در دست انجام است.
وی با اشاره به اینكه مسجد جامع عتیق بعنوان هسته مركزی هویت شهری بافت تاریخی شیراز قلمداد می گردد اعلام نمود: این اداره كل طی 10 سال قبل اعتباری بالغ بر یك میلیارد تومان اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی تخصیص داده است.
امیری اضافه كرد: در سال های گذشته مرمت این بنای تاریخی به تناوب صورت گرفته است و مرمت حال حاضر آن از پیشرفت فیزیكی 80 درصد برخوردار می باشد.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایه دستی و گردشگری فارس افزود: پیش بینی می گردد این فصل مرمت تا آخر آذر ماه به اتمام برسد.
مسجد جامع عتیق، كهن ترین مسجد شیراز و از قدیمی ترین مساجد كشور است كه به آن مسجد جمعه یا مسجد آدینه هم می گویند. این مسجد در شرق حرم مطهر حضرت شاه چراغ (ع) قرار گرفته و در سال 281ه.ق در شیراز تولید شده است.
در طی هزار سال اخیر این مسجد چندین بار در دوره های اتابكان، سلطان ابراهیم میرزا پسر شاهرخ گوركانی، صفویه و در سال 1315 خورشیدی مرمت شد.
مسجد دارای 6 در ورودی و خروجی است. در وسط مسجد بنای مكعبی به شكل خانه كعبه در سال 752 ه.ق به دستور شیخ ابواسحاق اینجو حاكم فارس تولید شده كه دارالمصحف یا خدایخانه نامیده می گردد كه محل نگهداری قرآن های تاریخی به خط حضرت امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع) و امام صادق (ع) بوده است.
این بنا در دی ماه 1310 با شماره 72 در لیست ملی به ثبت رسید.
۹۸۷۳ / 1876


1397/07/22
19:15:42
5.0 / 5
4527
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری