گردشگری با طعم فقر امكانات در منطقه نمونه ساحلی

گردشگری با طعم فقر امكانات در منطقه نمونه ساحلی آثارنیوز: نوشهر - ؛ سیترا ؛ مهم ترین منطقه ساحلی نوشهر یك دهه بعد از دریافت مصوبه منطقه نمونه گردشگری، همچنان به خاطر نام و نشانش توریست جذب می كند اما از امكانات متعارف چنین مناطقی بی بهره است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، این منطقه كه با مساحتی حدود 19 هكتار زیر پوشش شهرداری نوشهر قرار دارد، در تمامی فصول سال پذیرای مسافر و توریست از اقصی نقاط كشور است به گونه ای كه بر مبنای آمارهای رسمی در ماههای اوج مسافری بخصوص تابستان روزانه تا 150 هزار دستگاه خودرو وارد این منطقه می گردد.
سیترا یكی از 56 منطقه ای بود كه در سال 1387 از جانب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شد.
مناطق نمونه گردشگری برابر تعریف باید دارای امكانات رفاهی، اقامتی، پذیرایی و خدماتی نظیر رستوران دریایی، سوئیت های ثابت اجاره ای، اتوبوس دریایی 2، اسكله دریایی، سوئیت های ثابت اجاره ای، منطقه شنای آقایان و بانوان، پیست كارتینگ و موتورهای چهار چرخ، جایگاه اسب سواری، سینمای 4بعدی، فضای ورزش های فوتبال و والیبال ساحلی، واحدهای تجاری و پذیرایی و غرفه های نمایشگاهی و شهر بازی در محدوده ساحلی باشند.
مناطق نمونه گردشگری به صورت معمول در جوار جاذبه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و گردشگری تعریف می شوند تاخدمات به گردشگران از جانب بخش غیردولتی بر مبنای ماده 8 و آئین نامه مناطق نمونه گردشگری تولید و مدیریت شود.
اگر چه منطقه سیترا بهترین و ایده آل ترین موقعیت و شرایط را بعنوان منطقه نمونه گردشگری در استان مازندران دارد، ولی با گذشت یك دهه از دریافت مصوبه و حضور میلیون ها توریست در طول سال در این منطقه، هنوز خیلی از امكانات تعریف شده را ندارد.
بسیاری از مسافران و گردشگرانی كه در سفر به مازندران بازدید و اطراق كردن در سیترا را بعنوان برنامه گردشگری دنبال می كنند از وضع موجود این منطقه ناراضی هستند.
این گردشگران و حتی شهروندان مازندرانی كه به سیترا می روند بر این اعتقادند كه طبیعت زیبای ساحلی این منطقه سبب می گردد تا اعضای خانواده درخواست حضور در این منطقه را داشته باشند و به همین خاطر هم نبود امكانات را تحمل می كنند.
جمعی از مسافران و شهروندان شهر گردشگرپذیر نوشهر هم در گفت و گو با خبرنگار یارنا امكانات موجود در منطقه نمونه گردشگری ساحل سیترا را درخور شان شهروندان و مسافران ورودی به این شهر نمی دانند و از مسئولان ذیربط بخصوص شهردار جدید درخواست نمودند تا با صرف اعتبارات بیشتر از محل درآمد این مجموعه برای افزایش امكانات برنامه ریزی كند.
علی اسفندیاری یكی از شهروندان نوشهری در این باره اظهار داشت: نوشهر با برخورداری از مزیت های فراوان نظیر دریا، جنگل، جلگه در تمامی فصول بدون تبلیغات پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست ولی هنوز مسئولان این شهرنتوانستند برنامه ریزی و طرح های مدونی در حوزه گردشگری كه بتواند اقتصاد این شهر را متحول كند، عرضه كنند.
وی اضافه كرد: ساحل سیترا از لحاظ موقعیت در بهترین فضای شهر نوشهر واقع شده و هنر مسئولان این نیست كه فقط بابت اجاره نصب چادر، مراكز تجاری و هم ورودی مسافران و گردشگران به این منطقه وجهی را دریافت نمایند بلكه باید بسترهای لازم را برای جذب سرمایه گذاران به منظور اجرای طرح های اقتصادی درآمد زا در این منطقه را فراهم نمایند.
این شهروند نوشهری اظهار داشت: اینكه مسئولان آماری از شمار گردشگران و مسافران عرضه كنند و خوشحال باشند كه نوشهر پذیرای میلیون ها مسافر بوده اما به دنبال چنین اتفاقی عایداتی برای این شهر نباشد نتیجه آن خواهد شد كه شهروندان برای دریافت كمترین خدمات شهری باید رنج ببرند و این وضعیت نشانه ضعف مدیریت است.
اسفندیاری اضافه كرد: ساحل سیترای نوشهر قابلیت آن را دارد كه مانند بندر انزلی به مركز تفریحات دریایی تبدیل گردد تا در كنار دریافت وجه از مسافران و گردشگران، به آنان خدمات و امكانات هم داده شود.
یكی دیگر شهروند نوشهری هم اظهار داشت: در منطقه سیترا سال های پیش، تاسیساتی نظیر رستوران دریایی ساخته شد ولی بعد از پسروی آب دریا و به دنبال آن سست شدن پایه های آن، اكنون ازاین مجموعه استفاده نمی گردد.
رضا دستاران اضافه كرد: مبالغ هنگفتی از بیت المال صرف ساخت این رستوران شد و چنین اتفاقی در حقیقت به بی تدبیری و بی برنامگی مسئولان بخصوص شهرداران وقت برمی گردد.
وی از وجود سگ های ولگرد در منطقه سیترا بعنوان اوج بی مدیریتی این منطقه یاد كرد و تصریح كرد: در كدام منطقه نمونه گردشگری دیده می گردد كه سگ های ولگرد پرسه بزنند در حالیكه اغلب شهروندان و مسافران از پرسه زدن این سگ ها در امان نیستند و بارها این مورد به اطلاع مسئولان شهرداری رسانده شد ولی نتیجه نداشت.
این شهروند نوشهری اظهار داشت: جالب است در گذشته بعد از مصوبه منطقه نمونه گردشگری در ضلع غربی ساحل سیترا هزینه های زیادی صرف ساخت اسكله دریایی شده بود، اما بعد از تغییر مدیریت شهری یعنی از سال های 93 تا 95 حجم انبوهی از تخته سنگ های بزرگ كه در داخل دریا برای ساخت اسكله ریخته شده بود، جمع آوری و به مكان دیگری انتقال یافت.
یكی از مسافران حاضر در منطقه سیترا هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت كه صرف نظر از كمبود امكانات گردشگری در این منطقه، سرویس های بهداشتی این مجموعه هم وضعیت چندان مناسبی ندارد و بوی نامطبوع متصاعد شده از آن مسافران و گردشگران را رنج می دهد.
حبیب تاجدینی اضافه كرد: از طرفی هم بابت اجاره هر چادری به منظور اقامت در شب حدود 20 هزار تومان حتی در زمان اوج مسافر حدود 50 هزار تومان از مسافران دریافت می گردد در حالیكه مسافران امنیت چندانی هم ندارند.
این مسافر از ضعف نظارت مسئولان بر فعالیت عرضه كنندگان خدمات مانند فروشندگان انتقاد نمود و اظهار داشت كه رفع مشكلات بهداشتی هم ظاهرا متولی ندارد.
یك مدرس دانشكده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری غرب مازندران (نوشهر ) هم با انتقاد از كمبود امكانات و خدمات نامناسب در منطقه نمونه گردشگری سیترا اظهار داشت: در این مجموعه طرح های زیربنایی و توسعه ای كه اجرا شده به شكل ناموزون و غیرمرتبط بوده است.
سیدرضا موسوی میركلائی اضافه كرد: این درحالی است كه اغلب مسافران و گردشگران برای بهره مندی از امكانات و ظرفیت های ساحلی مازندران به این منطقه سفر می كنند.
به گفته او، گردشگری ساحلی امروزه به یكی از پرطرفدارترین اشكال صنعت گردشگری تبدیل گشته و با رشد روز افزون مزیت های فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی برای ساكنان بومی به همراه دارد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: در گذشته شاید نیاز گردشگران فقط بازدید از ساحل و دریا تعریف شده بود درحالی كه گردشگری امروز در جستجوی تجربیات متفاوتی همچون فعالیت های ورزشی، تفریحی، فرهنگی و میراث طبیعی در تمامی ایام سال است.
موسوی میركلائی اضافه كرد: در این نوع گردشگری فعالیت های ورزشی نظیر والیبال، فوتبال، شنا، تماشای طلوع یا غروب آفتاب یا دیگر سرگرمی ها در سواحل مد نظر قرار می گیرد.
وی تصریح كرد: صنعت گردشگری زیرشاخه های متفاوتی دارد كه یكی از آن ها گردشگری دریایی است ضمن آنكه در مناطق ساحلی هم چهار منطقه گردشگری تعریف شده است.
این مدرس دانشگاه، مناطق دریائی، ساحلی، پهنه كرانه ای و پس كرانه ای را جزو چهار منطقه ساحلی نام برد و اظهار داشت كه برپایه آئین نامه های صنعت گردشگری در هر منطقه ای باید امكاناتی برای انجام ورزش های آبی، ماهیگیری، تفریحات دریایی، فضاهایی برای نصب چادر، سرویس های بهداشتی، مراكز پذیرایی، اقامتی، فرهنگی و... پیش بینی شود.
وی تصریح كرد: بررسی ها نشان داده كه سهم گردشگری در اقتصاد نوشهر بعد از ساخت و ساز و كشاورزی حدود 28 درصد است و این وضعیت گویای آن می باشد كه مسئولان دست اندركار در حوزه رونق گردشگری تابحال برنامه مدون و طرح خاصی نداشته اند.
این مدرس دانشگاه اعتقاد دارد برای رونق بخشیدن به این منطقه باید كارگروه گردشگری با همراهی شهرداری تشكیل گردد تا از دیدگاه های صاحب نظران متخصص علوم دریایی برای رونق گردشگری این منطقه استفاده گردد و نكته دیگر آنكه سند چشم انداز گردشگری نوشهر كه از سال ها پیش با همكاری استادان زبده حوزه گردشگری گردآوری شده بازنگری شود.
رئیس شورای اسلامی شهر نوشهر هم اظهار داشت: ساحل سیترا در حقیقت ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری و بهبود فضای كسب و كار برای شهروندان این شهر است ولی متاسفانه تابحال از این موقعیت برای رونق گردشگری استفاده چندانی نشده است.
محمود رضا محسنی اضافه كرد: در خور شان مسافران و شهروندان نوشهری نیست كه از این امكانات محدود بهره مند شوند و این وضعیت به شكلی با نارضایتی اغلب شهروندان و حتی مسئولان همراه بوده و نقد های فراوانی از عملكرد شورا و شهرداری دارند.
وی تصریح كرد: یكی از موضوعات مورد بحث اعضای شورا با شهردار جدید پی گیری برای رفع كم و كاستی ها و تقویت امكانات منطقه نمونه گردشگری ساحل سیترا است كه امیدوارم بزودی این مشكلات حل شود.
شهردار جدید نوشهر هم در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نارضایتی مسافران و گردشگران از مجموعه سیترا سبب شده تا استاندار مازندران به تازگی از مدیریت این شهر بخواهد تا با برنامه ریزی صحیح منطبق با خصوصیت های منطقه نمونه گردشگری امكانات لازم در این محدوده ساحلی فراهم گردد.
علی امانی كه در سال های 86 تا 92 شهردار نوشهر بود، اضافه كرد: با اینكه بعد از مصوبه منطقه ویژه نمونه گردشگری در سیترا بخشی از امكانات در آن بوجود آمد ولی كافی نیست.
وی تصریح كرد: با عنایت به بدهی حدود 15 میلیارد تومانی شهرداری و كمبود اعتبار نمی توان طرح های منطبق با منطقه ویژه نمونه گردشگری در سیترا فراهم نمود ولی امیدوارم با بیان آمادگی تعدادی از سرمایه گذاران استرالیای بزودی بتوان درقالب گردشگری ساحلی طرح هایی نظیر حوضچه آرامش، پارك آبی، اتوبوس دریایی و اسكله دراین منطقه فراهم نمود.
شهرستان نوشهر با برخورداری از موقعیت هایی ممتازی نظیر دریا، جنگل، جلگه، روستاهای سرسبز، آثار تاریخی، گردشگری و هم بندر، فرودگاه و گمرك در تمامی فصول سال پذیرای میلیون ها مسافر و توریست بوده است.
این شهرستان در نوروز امسال پذیرای دستكم 2 میلیون و 500 هزار نفر شب اقامت مسافر بود.
7078 /1602//1654


1397/07/11
11:35:16
5.0 / 5
4568
تگهای خبر: آئین , آثار تاریخی , اقامت , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری