اجرای آهنگ حماسی 200 ساله محرم در ابركوه

اجرای آهنگ حماسی 200 ساله محرم در ابركوه آثارنیوز: یزد - هیات های مذهبی و شهروندان ابركوه چند روز مانده به حلول ماه محرم با سیاه پوش كردن خیلی از محله ها و مناطق مختلف شهر خویش را برای برگزاری آیین سنتی عزاداری سالار شهیدان در دهه اول این ماه آماده می كنند.


اوج عزاداری مردم این شهرستان همانند بقیه مناطق استان یزد و كشور همراه با شور حسینی در ایام تاسوعا ( نهم ) و عاشورا ( دهم) به اوج خود می رسد.
در این ایام پارچه های سیاه و كتیبه های عزا، زینت بخش مساجد و حسینیه هاست، زنگ تلفن های همراه با نوحه خوانی به صدا در می آید و برخی مردم خودروهای خویش را مزین به اشعار عاشورا و سروده های حماسی كربلا می كنند.
بیشتر مردم در روز عاشورا با پای برهنه از محله ها و كوچه ها راهی تكایا می شوند و با نظم خاصی به طرف محلات دیگر حركت می كنند.
عزاداری مردم در روز عاشورا همراه با زنجیرزنی، سینه زنی، تعزیه خوانی، حمل علم و بیرق هایی همراه می باشد.
در این ایام حضور با شكوه جوانان و نوجوانان بسیار چشمگیر است و برخی با اینكه سن و سالی ندارند، چنان برای سرور شهیدان اشك ماتم می ریزنند، گویی اگر در حادثه عاشورا بودند، عاشقانه جان خویش را در طبق اخلاص می گذاشتند و در ركاب اباعبدالله (ع) جان خویش را نثار می كردند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی ابركوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خصوصیت های عزاداری مردم شهرستان در دهه اول محرم می گوید: آیینی با عنوان « آهنگ حماسی موسیقی محرم ابركوه » با بیش از 200 سال سابقه به مناسبت محرم و با هدف هماهنگی هیات های سینه زنی و زنجیر زنی در فضای معنوی اجرا می گردد كه شور حال خاصی به سوگواری می بخشد.
حجت الاسلام سید كاظم دشت آبادی اضافه كرد: این موسیقی سنتی در ابركوه به « طبل، شیپور و سنج » معروف است.
وی افزود: برای هماهنگی زنجیر زنان كه در حسینه ها و مساجد عزاداری می كنند، این موسیقی با همكاری ده ها نفر از افراد خبره به سبك خاصی اجرا می گردد.
این مسئول تصریح كرد: زنجیر زنان در انتها مراسم و با گفتن حسین، حسین، یا ابوالفضل و با نواخته آهنگ عزاداری می كنند.
همچنین مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی ابركوه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نواختن موسیقی محرم در شهرستان های مختلف ایران با ابركوه متفاوت می باشد كه به صورت حماسی نواخته می گردد.
عباس قدیریان با اشاره به اصالت مذهبی و حماسی موسیقی، تصریح كرد: این آهنگ در شورای ثبت كشور در 22 آذر ماه 1391 با شماره 699 در لیست آثار معنوی و ناملموس ایران به ثبت رسید.
وی اضافه كرد: این آهنگ همراه با طبل، سنج و شیپور در مراسم زنجیر زنی نواخته می گردد.
قدیریان با اشاره به اینكه می توان گفت، ریتم آهنگ ( طبل، شیپور و سنج ) در كشور بی نظیر است، تصریح كرد: بزرگان شهرستان كه در گذشته برای زیارت به كربلا رفته بودند، در بین آهنگ هایی كه به مناسبت سوگواری رواج داشت این سبك را الگوبرداری كردند كه اكنون بعنوان فرهنگ بومی ابركوه مطرح است.
مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ابركوه تصریح كرد: این نوع موسیقی بیشتر در محله « دربقلعه» سابقه تاریخی دارد.
وی خاطرنشان كرد: این آهنگ بیشتر در بامداد عاشورا، برای تعزیه خوانی استفاده می گردد و بیشتر هم حماسی است و با اجرای آن اشك بر گونه های پیر و جوان، زن و مرد جاری و حادثه عاشورا را در اذهان تداعی می كند.
یكی از محققان ابركوه هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرا كنندگان این آهنگ به صورت موروثی این وظیفه را انجام می دهند.
وی افزود: آنها هنگام ورود به حسینیه، یك ریتم و در زمان عزاداری دسته ها در خیابان ریتمی دیگر را اجرا می كنند و بیشتر یادآور ابعاد حماسی كربلا هستند.
حامد اكرمی اضافه كرد: در محرم طبالان در حسینه ها آماده می شوند تا در روزهای عزاداری كه روزهای ششم تا دهم به اوج خود می رسد، برنامه اجرا كنند.
وی خاطرنشان كرد: از میرزا عبدالغنی یكی از مجتهدان شهر كه گفته شد در 14 علم اجتهاد داشت، یكی از آنها علوم آهنگ مذهبی بود كه در آن تبحر داشت.
وی افزود: از این عالم نقل شد، طبلی كه امروزه در ابركوه نواخته می شود، اغلب با آهنگ « مظلومم حسین، محرومم حسین »، « یاحسین، حسین حسین » در هنگام ورود طبالان همراه با هیات زنجیر زنی به تكایا « شاه حسین یا حسین شاه» كه بیشتر در كوچه ها و زمان حركت هیات زنجیر زنی همراه می باشد، نواخته می گردد.
این محقق تصریح كرد: حرفه طبلان، شیپورچی و سنج زنان در ابركوه موروثی است كه بیشتر در خانواده های فتح اله اسماعیل، حسین فتح اله، علی فتح اله، شیرخوان فتح اله و غلامحسین محمدی پور دیده می گردد.
همچنین خانواده های حسن كارگر، زین العابدین عزیزی، محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه، علی عطوف و فردی بنام اسكندر از محله بازار كه طبل بزرگی داشت و امروز به طبل اسكندر معروف است، این آهنگ را اجرا می كنند.
ابوالفضل نادعلی یكی از طبل زنان معروف در گفت گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: در زمان های قدیم تمام شهر یك هیأت مذهبی داشت و مردم با حضور در محله درب قلعه كه بیشترین جمعیت را داشت، هیأت راه اندازی می كردند.
وی اضافه كرد: در گذشته هنگامی كه طبالان و زنجیرزنان به مكان روضه خوانی می رسند، هیچگاه پیش از اتمام عزداری وارد نمی شدند، بعد از اتمام روضه خوانی از جانب روحانی، زنجیرزنان و طبالان عزاداری را شروع و سپس وارد مجلس عزا می شدند.
نادعلی افزود: ولی امروزه به دلیل جمعیت زیاد و برنامه های فشرده، كمتر شاهد رعایت این گونه مسائل هستیم.
شهرستان ابركوه 70 هیات مذهبی شناسنامه دار و سازماندهی شده دارد كه یكی از این هیات ها ویژه بانوان است.
مركز شهرستان 53 هزار نفری ابركوه در140 كیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 2047/


1397/06/26
13:44:19
5.0 / 5
5039
تگهای خبر: آیین , بنا , تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری