پاسخ به انتقادها درباره طرح خانه ایرانی

خانه ایرانی گران است؟

خانه ایرانی گران است؟ آثارنیوز: خانه ایرانی طوری طراحی شده كه پیاده كردن چنین الگویی از توان معیشت قشر متوسط جامعه خارج است اما ایده پردازش می گوید می توان الگوسازی كرد تا مردم از هنر ایرانی در دیزاین خانه ها استفاده كنند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، خانه ایرانی مدتی است كه در نمایشگاههای صنایع دستی جای خویش را باز كرده است و توانسته زیر مجموعه معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، غرفه ای را برای خود تشكیل دهد و بعنوان الگویی برای همه كسانی كه به نمایشگاه می آیند خویش را به معرض نمایش بگذارد الگویی كه ثابت كند هر كسی می تواند وسایل منزلش را با تولیدات ایرانی و صنایع دستی هنرمندان سرزمین خودمان تكمیل كند و بیاراید.امیر مسعود انوش فر طراح و ایده پرداز خانه ایرانی است كه در سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران كه هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برپا شد، باز هم با خانه ایرانی در نمایشگاه حضور پیدا كرد. او را می شد هر روز در غرفه خانه ایرانی دید كه در حال توضیح درباره كاركرد این خانه است. انوش فر به سوالات خبرنگار مهر درباره خانه ایرانی و انتقاداتی كه به طراحی امسال آن وارد بوده است پاسخ گفت.* خانه ایرانی مدتی است كه با طرح شما و حمایت معاونت صنایع دستی در حال گسترش است و هر سال شاهدیم كه در نمایشگاه صنایع دستی غرفه این به این منظور اختصاص پیدا كرده است، اما امسال آنچه كه در نمایشگاه قابل نقد بود، استفاده از برخی وسایلی بود كه باآنكه كار دست هنرمندان ایرانی بوده اما كارایی لازم را در یك خانه ایرانی نداشته است مانند صندلی های آهنی كه اصلا مورد پسند مردم نبود چون نه طراحی زیبایی داشت و نه راحت بود. آیا بهتر نبود از آن دسته صنایع دستی استفاده می شد كه در همین نمایشگاه دیدیم؟ بحثی كه مطرح است درباره معماری داخلی خانه ایرانی است. ما در این غرفه چند نوع صندلی داشتیم بعضی از آنها عتیقه بودند و می توانستند كه ایده ای برای طراحان معماری داخلی شوند و یا اینكه هنرمندان از روی آنها بسازند و قابل استفاده باشد البته گران قیمت است. صندلی های آهنی هم برای یك هنرمند نوگرایی بود كه در غرفه گذاشتیم تا از جانب مخاطبان مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. ولی راحت نیست و مردم پیشنهاداتی را برای راحتی آن داشتند كه عرضه كردند. بعضی از مبلمان های چوبی هم كه از طرح های خاص استفاده شده بود و مورد پسند مردم بود و حتی سفارش هم دادند. هدفمان این بود كه هنرمندان آثارشان را به نمایش بگذارند و مخاطبان آنها را مورد بررسی قرار دهند. در اصل خانه ایرانی ایده ای است كه نشان دهد چگونه یك فضا با هویت ایرانی شكل می گیرد.* پس شما در واقع می خواستید فضایی برای هنرمندان تولید كنید كه آنها آثارشان را به نمایش بگذارند و با مخاطبان خود ارتباط بگیرند.همین طور است. مثلا هنرمندی از گرگان كارهای پارچه خویش را در این خانه به نمایش گذاشت و با افراد زیادی آشنا شد فلسفه خانه ایرانی معرفی این هنرمندان به مردم است منتها در یك طراحی جدید كه فضای مناسبی داشته باشد ما كمك كردیم تا آنها به چنین فضایی بیایند. * اما خیلی از كارهای آنها هم مورد پسند مردم نبود. در خانه ایرانی این امكان وجود دارد كه كارها مورد قضاوت قرار گیرد. این اقدام كه آثار در یك شوروم قرار بگیرد خیلی بهتر از آن است كه این آثار در خانه تولید شود و كسی آن را نبیند. * یعنی خانه ایرانی، یك شورورم است؟بله شو رومی كه ایده ای را در چارچوب غرفه معاونت صنایع دستی مطرح می كند.* زمانی كه ایده خانه ایرانی عنوان شد تصور بر این بود كه مقرر است از همه آن هنری كه ما همیشه در نمایشگاهها می دیدیم جهت استفاده در یك خانه نمایش داده شود. نه اینكه یك نفر كار جدیدش را به نمایش بگذارد و منتظر باشد تا ببیند واكنش ها نسبت به آن چیست.تقریبا همین اتفاق هم افتاده است. یكی از كارهایی كه مورد پسند مردم قرار گرفت كار هنرمند گرگانی بود ما حدودا از كارهای سنتی در طراحی خانه استفاده كردیم اما بعضی از صنایع دستی دیگر ماشینی شده اند كه ما از آنها استفاده نمی نماییم مانند ترمه. هر بار تلاش می نماییم كه در طراحی خانه ایرانی تغییراتی بدهیم الان هدفمان ادامه تشكیل خانه ایرانی در ۳۱ استان كشور است تا بتوانیم قابلیت های خوب صنایع دستی هر استان را در شكل كاربردی با سلیقه های مناسب به كار گیریم. یعنی می خواهیم اگر پته در كرمان مشهور است، از طراحان بخواهیم تا مدلهای استفاده از پته را در خانه ایرانی به نمایش بگذارند. * كجاها مقرر است خانه ایرانی داشته باشیم؟الان خانه ایرانی را در تبریز داریم در نظر است تا تهران هم خانه ایرانی داشته باشد با بوشهر در این زمینه صحبت شده و می خواهیم در شیراز و اصفهان هم داشته باشیم شاید بتوان سالی ۵ خانه ایرانی در شهرهای كشور راه اندازی نمود. بیشتر از آن نمی توانیم چون باید كارهای واگذاری خانه ها و بهره برداری از آنها صورت گیرد. هدف ما این است كه متخصصانی پیدا كنند كه روی هنرهای سنتی كار كنند تا هنرمندان آنها بتوانند كارهای خویش را با كیفیت تر عرضه كنند.* خانه ایرانی با دیزاینی كه شما برای آن در نظر گرفته اید؛ خانه گرانی است كه از توان ایرانیان خارج است. نه لزوما. ما در غرفه خانه ایرانی بخشی از وسایل را فعلا برای دكور گذاشتیم تا فضای هویتی را بدهد اما اینكه چطور می توان آنها را ارزان عرضه كرد، حتما كار می برد. می گردد مدل سازی هایی را آغاز كرد كه در نهایت، ارزان فروخته شوند. وقتی تقاضا باشد قیمت پایین می آید. وقتی یك هنرمند تعداد زیادی سفارش بگیرد حتما قیمت كارش را پایین تر می آورد. * در این غرفه عروسك هایی فروخته می شد كه ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشتند و در نوع خودشان بسیار گران بودند و باعث تعجب بازدیدكنندگان می شد. یا اینكه یك روشویی سنگی یك میلیون تومان قیمت گذاشته شده بود، كسی كه این قیمت ها را می بیند دیگر به این فكر نمی كند كه در تولید انبوه این آثار چه قیمتی دارند.ارزش كار هنری بعضی از آثار است كه آن را گران می كند. یا اینكه یك هنرمند فقط سه تا كار روشویی داشته كه آن را تولید كرده است. ولی اگر سفارش انبوه بگیرد حتما قیمتش هم پایین می آید. اتفاقا معتقدم كه صنایع دستی باید هویت داشته باشد این عروسك ها یك خانواده هستند و هر كدام یك قصه ای دارند این كار بهتر از آن است كه عروسكی بدون هویت و دستخط یك دیزاینر به قیمت ۱۵ هزار تومان فروخته شود. ما نمی توانیم ایده و دیزاین را فدای قیمت نماییم.

1397/06/13
13:44:44
5.0 / 5
5112
تگهای خبر: صنایع دستی , فرهنگ , كیفیت , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری