با هدف جلوگیری از تعرض و تخریب

عرصه و حریم یكه تپه قهاوند تعیین شد

عرصه و حریم یكه تپه قهاوند تعیین شد آثارنیوز: تهران- سرپرست هیأت دیرینه شناسی «یكه تپه» قهاوند همدان اظهار داشت: این تپه و پشته های طبیعی اطراف آن كه در یك دهه گذشته مورد تعرض كشاورزان، سود جویان و قاچاقچیان اشیاء عتیقه قرار گرفته و تسطیح شده، تعیین عرصه و حریم شد.


«یكه تپه» كه در شهرستان همدان، بخش شراء، دهستان جیجون دشت واقع شده با شماره 25134 در تاریخ 18/12/1387 به ثبت رسیده است.
به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عارف بیگلری اظهار نمود: در خلال پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم یكه تپه قهاوند، استان همدان در ضلع شمالی، شمال شرقی و شرقی تپه، در فاصله حدودی 70 متری، تپه ماهورهای كوچكی شناسایی شد.
وی افزود: در سطح این تپه ماهورها پراكندگی سفال به وفور به چشم می خورد كه هم دوره با سفال های سطح تپه هستند.
این دیرینه شناس با اشاره به اینكه علاوه بر سفال، تكه هایی از بدنه ظروف شیشه ای هم در سطح محوطه شمال شرقی تپه یافت شده است، خاطرنشان كرد: در سطح تپه ماهور ضلع شرقی تكه هایی از استخوان انسانی و تكه های از خمره و سفال های دوره اشكانی ( سفال های كلینكی) پیدا شد كه نشان داده است احتمالاً این محوطه گورستانی مربوط به دوره اشكانی است.
به گفته بیگلری، سفال های یافت شده از سطح و تپه ماهورهای اطراف تپه، معرف دوره ای تاریخی (سفال های كلینكی شاخص دوره ای اشكانی، دوره میانی و اواخر دوره ای اشكانی) و سفالهای دوره (اسلامی T شكل و لعابدار دوره ایلخانی) هستند.
وی در باره صدمه رسانی یكه تپه اظهار داشت: یكه تپه و پشته های طبیعی اطراف آن در یك دهه گذشته توسط سود جویان و قاچاقچیان اشیاء عتیقه مورد تعرض قرار گرفته است.
او خاطرنشان كرد: این افراد قسمت هایی از محوطه شمالی را توسط بیل میكانیكی حفاری كرده و سبب تخریب لایه های فرهنگی شده اند به نحوی كه در سطح تپه گودال های حفاری قاچاق به وفور دیده می گردد كه بعضاً عمق آنها به 2 تا 3 متر می رسد.
سرپرست هیأت دیرینه شناسی اضافه كرد: علاوه بر آن هر ساله كشاورزان قسمت های از دامنه تپه را شخم زده، تسطیح كرده و به محدوده زمین های كشاورزی خود اضافه می كنند.
او اظهار داشت: این شرایط سبب شد كه اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، برای جلوگیری از ادامه روند این تخریب ها و ساماندهی وضعیت، تعیین عرصه و حریم تپه مورد بحث را در اولویت كاری خود قرار دهد و بلافاصله بعد از صدور مجوز توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم یكه تپه شروع شد.
بیگلری اضافه كرد: به صورت كلی به منظور انجام عملیات تعیین عرصه و حریم یكه تپه تعداد 12 گمانه در ابعاد 1*1 متر در تمامی جهات (جهات اصلی و فرعی) تپه بوجود آمد كه گمانه ها در فاصله تقریبی 15 متر از عرصه ظاهری تپه بوجود آمده اند.
وی یادآورشد: باتوجه به نتایج حاصل شده از كاوش گمانه ها، عرصه یكه تپه محدود به همون عرصه ظاهری حال حاضر تپه و محدوده تولید گمانه ها خط حریم درجه یك تپه در نظر گرفته شد.
فراهنگ**3079** 1701


1397/06/06
13:29:17
5.0 / 5
4659
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری