روایت نهان تا عیان مشروطیت در موزه كتاب

روایت نهان تا عیان مشروطیت در موزه كتاب آثارنیوز: تهران- به مناسبت چهاردهم مرداد ماه سالروز صدور فرمان مشروطه نمایشگاهی با عنوان «مشروطیت از نهان تا عیان» در موزه كتاب و میراث مستند ایران برپا شد.


رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اضافه كرد: در این نمایشگاه تعداد 20 برگ سند یا پرونده و 10 عكس خاص كه در رابطه با حوادث انقلاب مشروطه و حضور شخصیتها و روحانیون و تحصن ها و اعتراضات آن برهه تاریخی است، به نمایش گذاشته شده است.
بهروز خرم اضافه كرد: علاقه مند بودیم كه نشریات دوره قاجار هم كه به شكلی بازتاب دهنده این جریان بودند، را هم در این نمایشگاه داشته باشیم و البته احتمال اضافه شدن نشریات مرتبط، طی روزهای برگزاری نمایشگاه در این رویداد فرهنگی هنری هست.
وی به بعضی از اسناد این نمایشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: متن تلگراف فرمان ابلاغی مشروطه از كاخ صاحبقرانیه به حكومت كردستان، دستخط محمدعلی شاه قاجار در خصوص پشتیبانی از مشروطه و قانون اساسی و تاكید بر انتخاب نمایندگان، تصاویری از به دار آویخته شدن عده ای از مردم و انقلابیون تبریز به دست عمال و نیروهای نظامی روسیه همچون این اسناد است.
به گفته خرم، متن یك مقاله سیاسی كه بر مبنای اسناد توسط روزنامه حبل المتین به چاپ رسیده و حاوی نگرانی از حكومت های ملوك الطوایفی و نقد این جریان است و تصاویری از تجمع روحانیون و اصناف در سفارت عثمانی كه بیشتر شخصیت های روحانی و مذهبی جامعه را در آن تصویر معرفی می كند، هم از دیگر اسنادی عرضه شده در این نمایشگاه است.
وی اظهار داشت: اسنادی كه راوی گزارش های ناامنی و اغتشاش در تهران و بستن دكان ها و مغازه ها، كشته شدن سردار افخم و اتفاقات اجتماعی كه در آن بحبوحه و به علت تحركات سیاسی و اجتماعی دوران مشروطه بخصوص در تهران اتفاق افتاده، مبحث اسناد دیگر نمایشگاه است.
رئیس اداره موزه و یادمان های روسای جمهور كتابخانه ملی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سالهای گذشته با كمیت و كیفیت های متفاوت، اضافه كرد: امسال تلاش شده نمایشگاه با نگاه متفاوتی به بحث مشروطه برگزار گردد.
خرم خاطرنشان كرد: برگزاری نشست های تخصصی با حضور سخنرانان و اساتید حوزه تاریخ و سیاست دانشگاه ها جهت بررسی تبعات سیاسی و اجتماعی انقلاب مشروطه طی روزهای آتی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است.
نمایشگاه «مشروطیت از نهان تا عیان» از امروز 14 مردادماه تا 10 شهریور، از ساعت 8 تا 16 در موزه كتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان كتابخانه ملی برای بازدید علاقه مندان برپاست.
فراهنگ**3009**1055


1397/05/14
14:00:10
5.0 / 5
4942
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , كتاب , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری