مهر از رواج سفر در دنیای مجازی گزارش داد

سفرهای ثانیه ای در دنیای مجازی

سفرهای ثانیه ای در دنیای مجازی آثارنیوز: سفرنامه های صفحات مجازی زیاد شده اند اما این سفرنامه ها تاثیرگذاری در ذهن مخاطب به صورت دائمی نخواهند داشت از جانب دیگر كمتر كسی به سراغ مكتوب كردن سفرنامه می رود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، فعالت ایرانیان در صفحات مجازی اگر بیشتر از كاربران كشورهای دیگر نباشد كمتر هم نخواهد بود بخشی از این كاربران صفحات مجازی خویش را چه در اینستاگرام و یا تلگرام و یا حتی فیسبوك به خاطرات سفر اختصاص می دهند چه آنهایی كه تنها یك عكس را آپلود می كنند چه آنهایی كه اطلاعات مربوط به سفر می دهند تعداد این افراد هم كم نیست.
كاربران این صفحات مجازی با انتشار تصاویری دلربا از جاذبه های گردشگری داخلی و یا خارجی مخاطبان خویش را برای دیدن این جاذبه ها تحریك می كنند. از ایستادن نزدیك دره شیرز در لرستان گرفته تا قهوه خوردن كنار برج ایفل. انتشار سفرنامه هم برای آنهایی كه این سفرها را رفته اند خاطره است و برای كسانی كه نرفته اند اطلاعات عمومی و جذاب و تحریك كننده برای رفتن.
به این واسطه مخاطبان بسیار زیادی را هم جذب می كنند تا جایی كه مخاطبان به آنها اعتماد كرده و هر آنچه كه آنها تعریف و تمجید و یا انتقاد كنند را می پذیرند. این روند تا جایی پیش می رود كه بعضی از شركت ها به خصوص برندهای در رابطه با حوزه سفر و گردشگری به آنها بابت گذاشتن یك پست از محصولات شركت آنها هزینه زیادی به این كاربران می دهند و یا اینكه سفرهای آنها را تامین می كنند.

پیش از اینكه برنامه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام فضایی برای انتشار سفرنامه های افراد باشد وبلاگها و سایت ها این نقش را به صورت قوی به عهده داشتند نقشی كه قرار بود با دادن اطلاعات، سفر را برای گردشگران سهل تر كند. دارندگان وبلاگ ها و سایت ها با حوصله مبادرت به انتشار جزئیات سفرشان می پرداختند و از همه مهمتر اینكه با دادن كلید واژه امكان جستجوی مطالبشان در اینترنت وجود داشت اما اكنون هزاران مطلب و تصویر در یك ثانیه در رابطه با سفر و گردشگری در صفحات مجازی منتشر می گردد اما كمتر كسی یادش می ماند كه چه محتوایی داشت.
سرعت انتشار این مطالب و سرعت تغییر این صفحات به حدی است كه كمتر كسی می تواند به خاطر بیاورد یكی از فالوئرهایش چه مطلبی به جا گذاشته است و اگر هم یادش باشد فردا به خاطر نمی آورد. كلید واژه های در رابطه با این موضوعات هم آنقدر متنوع است كه در بین هزاران مطلب ناپدید می گردد و نمی توان دوباره به این صفحات رجوع كرد این تفاوت آشكار بین این فضاها با سفرنامه های كامل صفحات اینترنتی است.
اما مزیت این صفحات این است كه در لحظه می توان از چگونگی سفر یك فرد آگاه شد نه بعد از مدتی طولانی. ضمن اینكه میتوان تصاویر واقعی تری را نسبت به سایت های گردشگری تخصصی تر كه تلاش می كنند تصاویر بازرگانی و تبلیغاتی منتشر كنند، انتشار می یابد.

آرش نورآقایی كارشناس گردشگری به خبرنگار مهر درباره رواج صفحات مجازی در رابطه با مبحث سفر به خبرنگار مهر می گوید: صفحات مجازی با حافظه كوتاه مدت انسان سر و كار دارند و مطالب انتشار یافته در حافظه دراز مدت انسان نمی ماند. پس مطالب انتشار یافته در این صفحات جزو دانش و مطالعه افراد محسوب نمی گردد چون تعداد و زمان ماندگاری آنها بسیار كوتاه است. آمار بگیرید چه تعداد صفحاتی كه یك انسال در طول روز نگاه می كند چقدر است و چقدر از این مطالب در ذهن او می ماند و اثر گذار می گردد. این درحالی است كه گاهی یك رمان زندگی افراد را تغییر می دهد و یا اینكه در كشوری مانند تركیه برپایه یك رمان یك موزه می سازند و می گویند كه اگر این شخص زندگی واقعی داشت مثلا خانه اش چه شكلی می شد.
زهرا قلعه حصاری از كارشناسان حوزه آی تی و بلاگر سفر هم به خبرنگار مهر می گوید: مدتی رواج بود كه هر كسی یك وبلاگ و یا سایت می نوشت و تلاش می كرد كه آن مطالب را ویرایش كرده و منتشر كند اما بدی آن اینجا بود كه برای آپلود كردن تصاویر و متن ها بایدسرعت اینترنت زیاد می بود و یا اینكه كامپیوتر در اختیار داشت تا بتوان عكس ها را ادیت كرد اما استفاده از موبایل برای انتشار سفرنامه در صفحات مجازی كار را راحت كرد و بنابراین اكنون می بینیم كه دیگر كسی سایت خویش را با انتشار سفرنامه به روز نمی كند اما باید دوباره به این صفحات برگردیم چون متوجه می شویم این همه سفرنامه منتشر می گردد اما هیچ كدام دوام ندارد.

وی ادامه می دهد: اكنون بعضی از سایت ها هستند كه مبادرت به انتشار سفرنامه می كنند این سفرنامه ها می تواند فضای واقعی تری از سفر را به مردم بدهد بنابراین است كه مردم هنگام سفر دیگر به سایت هایی كه تصاویر اغراق كننده می گذارند اعتماد نمی كنند و به سراغ سفرنامه هایی می روند كه مردم عادی نوشته اند.
با به انتها رسیدن عمر وبلاگ ها و سایت ها و روی كار آمدن فضاهای مجازی زودگذر برخی را به این نتیجه رسانده كه دوباره باید وبلاگ شان را به روز كنند چون ماندگاری مطالب در آنجا بیشتر است اما بازهم رواج این صفحات سبب شده تا كمتر كسی سراغ مكتوب كردن سفرنامه ها برود و در آینده ای نه چندان دور با صفحات زیادی مواجه می شویم كه تاثیر گذار نیستند و اگر یكی از آنها فیلتر شود دیگر چیزی نمی توان در آن یافت.

1397/04/26
13:59:23
5.0 / 5
4589
تگهای خبر: بنا , سایت , سفر , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری