سرزمین هزاره های خاموش

سرزمین هزاره های خاموش آثارنیوز: زاهدان - سیستان و بلوچستان سرزمین دیدنی های بكر و خلاقیت های زیبای بشر كهن است و آثار بجای مانده از هزاران سال زندگی در آن هنوز تازگی خویش را دارد اما به علت معرفی نشدن و دوری از مراكز جمعیتی، چندان كه باید گردشگران داخلی و خارجی را به خود ندیده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران با داشتن 11.5 درصد از گستره میهن اسلامی بعنوان پهناورترین استان كشور شناخته می گردد.
این استان دارای مرز زمینی با 2 كشور افغانستان و پاكستان بوده و هم تنها بندر اقیانوسی ایران را داراست، در تقسیم بندی كلی هم می توان این استان را به نواحی شمالی، مركزی و جنوبی تقسیم كرد كه هر یك از این مناطق به علت بافت قومی و قبیله ای و هم شرایط جغرافیایی دیدنی های خاص خویش را دارد.

**زیبایی های شمال سیستان و بلوچستان
منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هیرمند، نیمروز و هامون زیبایی های كویری خاص خویش را در بستری از قلعه های تاریخی و شهری چند هزار ساله به نمایش گذاشته است.
این بخش سیستان و بلوچستان مرزی مشترك با كشور افغانستان دارد كه این امر در سالهای دور سبب شده بود تا مردم این دو كشور با یكدیگر رفت و آمد، داد و ستد و حتی گاه ازدواج داشته باشند.
به جرات می توان گفت شاخص ترین اثر باستانی این منطقه شهری 6 هزار ساله به نام 'شهر سوخته' است كه در آن آثار بدیعی همچون نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن جهان، نخستین جراحی جمجمه جهان و صدها نخستین جرقه تفكر بشری كشف شده است.
بر اساس شواهد موجود مردم این شهر از متمدن ترین انسانهای كره خاكی در زمان خود بوده اند و زنان هم در آن جایگاه خاصی داشته اند كه نقش خزانه داری و اقتصادی آنان در این شهر را نمی توان كتمان كرد.
این شهر مجهز به سیستم لوله كشی فاضلاب و آب بوده و زندگی در آن قدمتی حدود 2 هزار و 500 سال دارد.
دریاچه اساطیری هامون اینك خشكیده اما در روزهای نوروز سبزه های بستر آن جان می گیرد و كوه خواجه كه در قلب این دریاچه سر برآورده و در دامنه های خود آثار شهری باستانی دارد هم از سایر دیدنی های این منطقه است.
این خطه قلعه های باستانی متعددی دارد كه از نمونه های آن می توان به قلعه رستم و زاهدان كهنه اشاره نمود كه هیبت آنها همچون ارگ قدیمی بم است اما به علت معرفی نشدن در حاشیه قرار گرفته اند.
آس بادها (آسیاب بادی) هم از ابتكارات مردم این خطه به حساب می آید و نشان داده است كه مردم باستان این سامان با استفاده از هوش خود قدرت باد را به تسخیر در آورده بودند و گندم خویش را آسیاب می كردند.
دهانه غلامان هم آتشكده ای از زمان های بسیار دور در این منطقه بوده كه خود نمادی است از وجود زندگی هزاران ساله در سیستان.
«بی بی دوست» یك زیارتگاه محلی در سیستان است كه روایت های زیادی از آن نقل می گردد و به تازگی هم مقبره قدیمی بازسازی شده و تنها زنان می توانند داخل زیارتگاه شوند.
هیچ گردشگری نمی تواند نادیده از این همه زیبایی بگذرد و چه خوب است كه هر شخص حداقل یكبار در زندگی خود از این خطه دیدن كند.
**شهرستان زاهدان
زاهدان یك شاهراه تجاری است كه تمام رفت و آمدها از جنوب به شمال این استان با استفاده از آن انجام می گردد.
زاهدان تنها مكانی است كه می توان زندگی اقوام را از زیر ذره بین نادیدنی ها نظاره كرد، شیعه و سنی در این شهرستان چنان برادرانه با یكدیگر زندگی می كنند كه هیچكس نمی تواند تفاوت مذهبی آنان را مشاهده كند.
از مكان های دیدنی این شهرستان می توان به بازار رسولی در آن اشاره نمود كه در ایران معروف بوده و انواع و اقسام كالا و اجناس استوك و تاناكورا و لوازم بسیار جالب و به قول معروف از شیر مرغ تا.... در آن یافت می گردد.
هم اینك زاهدان به واسطه بازارهای زیبا و متنوع خود یكی از مراكز پذیرنده میهمان از استانهای دور و نزدیك است.
وجود ابنیه تاریخی در این شهرستان هم یكی دیگر از جاذبه های گردشگری آن است اما مساجد این شهر به صورت حتم جزء جاذبه های اصلی آن به حساب می آید.
تنوع پوشش زنان و مردان در این شهر بسیار دیدنی است و این امر سبب شده تلفیقی از پوشش سنتی و مدرن در آن دیده شود.
بازارچه سرپوش، خانه ابویی، موزه پست و موزه بزرگ جنوب شرق از جاذبه ها و زیبایی های زاهدان به حساب می آید كه موزه منطقه ای جنوب شرق ایران مجموعه ای بی نظیر از آثار تاریخی و فرهنگی این استان را در خود جای داده است به صورتی كه از یافته های هزاران ساله تا فرهنگ های كهن در آن یافت می گردد و سبك ساخت و طراحی آن بی نظیر است.
* آب و هوای زاهدان
زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان بدون شك یكی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران اسلامی است كه در بیشتر ایام سال هوایی مطبوع دارد و بهترین هوا را هم در روزهای بهار دارد.

**شهرستان میرجاوه
-تمین
دهستان تمین واقع در 65كیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه یكی از مناطق بسیار زیباست كه در قسمت شمالی قله تفتان قرار دارد، آب و هوای این روستا در تابستانها خنك و در زمستان سرد است.
میوه های مختلفی همچون انجیر، عناب، سیب و انگور و توت در این روستا به ثمر می نشیند و كار اصلی مردم آن كشاورزی است.
این روستا به سه قسمت تقسیم می گردد كه عبارتند از تمین مركزی، تمین پائین و تمین بالا.
این محله ها در فاصله 30 كیلومتری از یكدیگر قرار دارند.
-چشمه آب معدنی موسی
چشمه آب موسی در تمین تنها منبع تامین آب روستا است كه از دل صخره های عظیم می جوشد و چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است.
از خصوصیات بارز این چشمه می توان به دارا بودن املاح معدنی مفید و درجه حرارت آن اشاره نمود كه در زمستان گرم و در تابستان خنك است.
- غار لادیز
این غار در فاصله 10 كیلومتری شهر میرجاوه قرار دارد.
این منطقه دارای آبشار و چشم اندازهای زیبا با پوشش گیاهی غالب گز است، هم اینك با عنایت به كیفیت خوب و بالای آب غار لادیز مورد استفاده شرب و كشاورزی اهالی و ساكنان لادیز و میرجاوه قرار می گیرد.
نمود هندوستان كوچك را بیشتر از همه می توان در بلوچستان دید چونكه زندگی در بعضی از نقاط آن چنان بكر مانده و مردم چنان به سنت ها پایبند هستند كه دیدن این صحنه ها تعجب هر جوینده ای را بر می انگیزد.
بلوچستان سرزمینی كوهستانی با دره هایی پر آب و نخلستان های زیبا بوده كه سرسبزی آن نشاندهنده فعالیت كشاورزی بیشتر مردم در آن است.
شهرهای مختلف بلوچستان هر یك قصه های هزار و یك شب شهرزاد قصه گو است چونكه جزء به جزء آن جالب و زیباست.
در مسیر جنوب زاهدان به سمت دریای نیلگون عمان در چابهار از شهرستانهای خاش، ایرانشهر و نیكشهر باید گذشت اما سایر شهرستانهای آن را هم نباید نادیده گرفت.
*شهرستان خاش
این شهرستان با مردم بلوچِ اهل تسنن نماد استقامت خویش را از كوه برافراشته تفتان می گیرد كه از دهانه آن همواره گازهای داغ بیرون می آید.
از جاذبه های گردشگری آن می توان به غار گواتامك، قلعه ایرندگان در روستای ایرندگان، زیارتگاه مرتضی علی، قلعه حیدرآباد، چشمه آب معدنی دوشینگ و مسجد جامع خاش و دهها مكان دیگر و گل فشان طبیعی پیرگل اشاره نمود.
-كوه تفتان
تفتان تنها آتش فشان نیمه فعال در جنوب شرق ایران در فاصله 40 كیلومتری شمال شرقی خاش با فوران دود گوگرد است، این كوه با 4050 متر ارتفاع از سطح دریا سبب تلطیف هوای اطراف گشته و به همراه پوشش گیاهی، چشمه های آب معدنی سرد و گرم، دامنه زیبا و دریاچه بر فراز كوه هر سال خیلی از كوهنوردان و گردشگران را از دور و نزدیك به خود جلب می كند.
كوه تفتان قله های متعددی دارد كه قله آتشفشان آن معروف به »چهل تن« بوده و در منتهی الیه جنوب شرق كوه قرار گرفته است، این كوه در فرهنگ عامه مردم بومی منطقه جایگاه ویژه ای دارد.
-گل فشان پیرگل
این گل فشان منطقه ای باخاك زرد و عاری از هرگونه پوشش گیاهی است، درقسمت بالای تپه ماهورها تعداد زیادی مخروط قدیمی و خاموش وجود دارد كه پس از چند سال فعالیت، دهانه آن مسدود شده و دهانه های جدید بوجود آمده است و گل تازه به رنگ خاكستری تیره از آن متصاعد می گردد.
جنس رسوبات گل فشان رس و مارن است كه بعد از خشك شدن به رنگ زرد روشن تبدیل می گردد.
-دریاچه سردریا، درخت كهنسال روستای دهپابید با هزار و 200 سال قدمت، چشمه های آب معدنی، تپه و زیارتگاه مرتضی علی(ع)، قلعه ایرندگان، قلعه حیدر آباد، مسجد جامع و مناره آن از جاذبه ها و مناظر زیبا و دیدنی خاش است.

*ایرانشهر
ایرانشهر تنها شهرستان برخوردار از نعمت گاز در سیستان و بلوچستان و یكی از زیبا ترین شهرهای استان به حساب می آید، این شهرستان دارای سه شهر بزمان، بمپور و ایرانشهر و سه بخش بزمان، بمپور و مركزی و هفت دهستان است.
روستای دامن، بازار روز، غار كرمانچی، قلعه ناصری، اقامتگاه رهبر معظم انقلاب و موزه قرآن و عترت از مكان های دیدنی ایرانشهر به حساب می آید.
-چشمه های آب گرم
در شهرستان ایرانشهر 9 چشمه آبگرم وجود دارد كه مهمترین آنها چشمه آبگرم بزمان است كه به صورت جوشان از شكاف زمین خارج می گردد و در پیرامون این چشمه هم حوضچه ای مستطیل و سرپوشیده احداث شده است.
-رودخانه دامن و نخلستانهای آن
رودخانه زیبای دامن كه از مجاورت روستایی با همین نام می گذرد از دیگر مواهب طبیعی بكر منطقه بلوچستان به حساب می آید.
-كوه بزمان(زنده كوه)
این كوه در شمال چاله جازموریان با ارتفاع سه هزار و 697 متر از سطح دریا قرار گرفته كه چاله لوت را از جازموریان جدا می كند.
-رودخانه بمپور
این رودخانه از رودخانه های دائمی و پر آب بلوچستان به حساب می آید كه از ارتفاعات كارواندر كه در 120 كیلومتری شمال شرقی ایرانشهر واقع شده سرچشمه گرفته است.
-تپه و قلعه بمپور
در این تپه كه در غرب قلعه تاریخی و اسلامی بمپور واقع شده است آثار تمدنی از نیمه هزاره سوم پیش از میلاد تا 1900 پیش از میلاد كشف شده و 6 دوره استقراری هم در آن مشخص شده است.
براساس مطالعات انجام شده، ارتباط بمپور با مراكز تمدنی شهر سوخته و محوطه های باستانی كرمان، پاكستان و افغانستان محقق شده است.
شاخص ترین بنای بمپور و شاید بلوچستان قلعه ای است كه در شمال غربی این شهر بر روی ارتفاعی تپه مانند تولید شده كه از فاصله دور قابل دیدن است، در نوشته ها تاریخ هایی از دوره ساسانی، صفاریان، سلجوقی، افشار و قاجار برای این قلعه عنوان شده است.
-قلعه ناصری
ساخت این قلعه در سال 1264 هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه قاجار آغاز و بعد از هفت سال به اتمام رسیده و مركز حكمرانی بلوچستان از بمپور به ایرانشهر منتقل شده است.
-گورستان اسپیدژ
این گورستان یكی از مهمترین كانون ها و مراكز استقرار متعلق به دوران قبل از تاریخ و هزاره سوم و دوم قبل از میلاد در شهرستان ایرانشهر است كه حدود 25 هكتار وسعت دارد و آثار دو دوره متمایز اسلامی و دوره قبل از تاریخ را در بر دارد.

*شهرستان دلگان
این شهرستان به مركزیت شهر گلمورتی از تركیب بخش مركزی و جلگه چاه هاشم به مركزیت چگرد تشكیل شده است.

*شهرستان مهرستان (زابلی)
این شهرستان به مركزیت شهر زابلی از تركیب بخش زابلی و بخش آشار تشكیل شده است.
-منطقه جنگلی بیرك
قسمت اعظم این منطقه در محدوده شهرستان زابلی واقع شده و وسعت آن 73 هزار و 217 هكتار است و فلور گیاهی این منطقه زیتون وحشی، بادام كوهی، بنه، كسور و اژن است.
این منطقه دارای حیواناتی از قبیل سمور سنگی، خرس سیاه، قوچ و میش، كل و بز است و از لحاظ چشم اندازهای زیبا و پوشش گیاهی عالی و منابع آب و زیستگاه پلنگ و خرس از ارزش بالایی برخوردار می باشد.

*سراوان
شهرستان سراوان و دو شهرستان همجوار آن شامل سیب سوران و مهرستان كه در گذشته بخشهایی از توابع سراوان بودند، به علت قرار گرفتن در شرقی ترین نقطه سیستان و بلوچستان به 'زادگاه خورشید' معروف بوده و با كشور پاكستان همجوار است.
سنگ نگاره های دره نگاران، موزه زنده سفال كلپورگان، مسجد جامع روستای دزك، قلعه سب، قلعه كنت و تپه نمكی از سایر مكان های دیدنی سراوان، سیب سوران و مهرستان است.
رشته كوه سیاهان طولانی ترین رشته كوه در این شهرستان است كه از نزدیكی های تفتان شروع و تا ناهوك در محدوده پاكستان ادامه دارد و رودخانه ماشكید هم مهمترین رود شهرستان سراوان به حساب می آید.
-تپه نمكی
این جاذبه طبیعی و كم نظیر آرمیده در نقطه میانی روستای گُشت واقع در شهرستان سراوان است كه شامل تپه ای نمكین مملو از املاح معدنی است كه این املاح آرام آرام از دل آن جوشیده و بر سطح زمین روان می گردد و تپه نمك از این آب به جای مانده است.
-رودخانه ماشكید
این رودخانه مهمترین رود شهرستان سراوان است كه از دامنه جنوبی شهرستان از نزدیكی خاش سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از زابلی، جنوب سیب سوران، شمال بم پشت و كوهك را مشروب می كند.
-مسجد جامع دزك
این مسجد در روستایی به همین نام در سه كیلومتری شهر سراوان واقع شده است و همچون مساجد اولیه و كهن سیستان و بلوچستان به حساب می آید و مصالح اولیه آن از خشت خام و ملاط گل است.
ازقسمتهای اصلی مسجد می توان به شبستانهای غربی و شرقی، حیاط مركزی و چله خانه اشاره نمود.
-سنگ نگاره شیرپلنگان
این اثر در 12 كیلومتری شمال سراوان و در ادامه مسیر دره كندیك در محلی به نام دره شیر و پلنگان از رشته كوه های سیاهان سراوان واقع شده است، نام این دره به علت نقوش خاص اینگونه نامیده شده است چونكه در این مجموعه نقش یك حیوان درنده مانند پلنگ یا شیر با دمی بلند وجود دارد.
*شهرستان سیب و سوران
این شهرستان به مركزیت شهر سوران از تركیب بخش مركزی و هیدوچ تشكیل شده كه دارای آثار تاریخی متعددی است.
-قلعه سب
این قلعه از زیباترین و سالمترین قلعه های دوران اسلامی بلوچستان است كه در روستایی با همین نام واقع شده است، این بنا با مصالح عمده خشت و گل بر روی صخره ای طبیعی تولید شده است.
این بنا با ارتفاع 27 متر از دو قسمت اصلی تشكیل شده است.
-قلعه كنت
این قلعه در روستا كنت بخش هیدوچ شهرستان سوران واقع شده و روی صخره ای طبیعی در یك طبقه تولید شده و حدود 13 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در دوره افشاریه تولید شده است.

*شهرستان سرباز
این شهرستان با مركزیت شهر راسك از شرق با كشور پاكستان هم مرز است و چهار بخش پارود، سرباز، پیشین و مركزی دارد.
-رودخانه سرباز
این رودخانه از پرآب ترین رودخانه های این بخش و حتی سیستان و بلوچستان به حساب می آید و چنان اهمیتی دارد كه حیات اقتصادی خیلی از بخش های جنوبی استان به آن وابسته است و در صورت خشكی آن روستاهای زیادی ویرانه می گردد.
- گاندو (تمساح پوزه كوتاه)
تمساح پوزه كوتاه كه در گویش محلی به آن «گاندو» گفته می گردد خزنده باقیمانده از راسته كروكودیل هاست كه در دوران مزوزوئیك (225 تا 265 میلیون سال قبل) می زیستند و امروزه هم در رودخانه های این شهرستان پادشاهی می كنند.
-قلعه سرباز
این قلعه در گذشته مركز حكمرانی بوده و بر قلعه های دیگر منطقه تسلط داشته است و بر مبنای شواهد و تحقیقات محلی و سفالینه های موجود بر روی اثر قدمت آن می توان حدود 400 سال پیش تخمین زده می گردد.
-قلعه برنجی
این قلعه در روستای جكیگور بخش پیشین شهرستان سرباز واقع شده و تاریخچه آن به اواخر دوره ساسانی بازمی گردد و در گذشته كاربردی نظامی و دفاعی داشته است و به علت موقعیت خاص آن، امكان تسخیر این قله وجود نداشته است.
-مسجد جامع پشامگ
این مسجد در شهرستان سرباز، دهستان پارود و روستای پشامگ قرار دارد و تاریخچه آن به اواخر دوره پهلوی اول بازمی گردد.
-قلعه هدار
این قلعه هم در روستای جكیگور قرار دارد و به اوایل قاجار باز می گردد و زیربنایی معادل 336 متر مربع دارد و نوع مصالح استفاده شده در آن خشت و گل است.
-مسجد قدیمی راسك
این مسجد در شهر راسك قرار گرفته و تاریخچه آن به اوایل دوران پهلوی اول بازمی گردد و مصالح استفاده شده در آن خشت، گل و سنگ است.

*شهرستان نیكشهر
نیكشهر در جنوب سیستان و بلوچستان قرار دارد و از نواحی كم نفوس ایران اسلامی محسوب شده و خصوصیت خاص آن تركیب قومی و ایلی است.
آب و هوای این شهرستان در تابستان گرم و خشك و در زمستان معتدل است، بادهای باران آور موسمی در فصل تابستان و بادهای باران آور غربی(مدیترانه ای) در فصل زمستان در این منطقه باعث ریزش پراكنده باران می گردد.
-قلعه نیكشهر
ساخت این قلعه مربوط به دوره صفویان است كه تا دوره قاجار توسط حكمرانان منطقه مورد استفاده قرار می گرفته است، این قلعه محل حكمرانی طایفه شیرانی و بلیده ای بوده است، بناهای قلعه كه در قسمت شمالی آن قرار دارد دارای 305 متر مربع زیربناست و شامل مسجد، حاكم نشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی است.
-محوطه چهل دختران
این محوطه در غرب شهر نیكشهر در حاشیه رودخانه گنگ و كنار جاده ترانزیتی چابهار-نیكشهر واقع شده است، سطح محوطه دارای آثاری از نوع سفالهای قرمز رنگ است و می توان سفالهای لعابدار دوران اسلامی را در سطح محوطه كه قدمت آن به دوره اشكانی باز می گردد مشاهده كرد.

*شهرستان قصرقند
این شهرستان با آب و هوای گرمسیری در گذشته نام های مختلفی همچون «گمج رود» و «گنداوك» داشته است.
-قلعه قصرقند
این قلعه مربوط به دوره صفویه است و در مركز شهر قصرقند و در قسمت شرقی مسجد جامع قرار گرفته است، این قلعه در قدیم مقر حكمرانی حاكمان بوده و بر مبنای شواهد موجود می توان چنین برداشت كرد كه بیشتر حاكمان این قلعه از طایفه بلیده ای بوده اند.
این قلعه بر روی تپه ای دست ساز قرار گرفته و ارتفاع آن 10 متر است.
-قلعه بگ
قلعه در روستای بگ در 22 كیلومتری قصرقند واقع شده است و به علت شباهت با قلعه قصرقند احتمال می رود در دوران صفویه تولید شده باشد.
پی عظیم سنگی این قلعه مهمترین قسمت آن محسوب می شودكه سنگ چینی بسیار زیبایی دارد.

*شهرستان فنوج
-مسجد جامع قدیم فنوج
این مسجد حدود 120سال قدمت دارد كه بنابر دستور حاكم وقت در زمینی به مساحت 272 متر مربع تولید شده است، شبستان مسجد دو قسمتی است و دیوارهای آن 180 سانتی متر ضخامت دارد.
تنها مناره این مسجد در ضلع جنوبی آن قرار گرفته است.
-تنگه فنوج
تنگه فنوج در جنوب فنوج و در فاصله سه كیلومتری از مركز شهر به طول 16 كیلومتر یكی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است كه 900 هكتار از اراضی آن بوسیله گونه های گیاهی كمیاب مورد حفاظت اداره منابع طبیعی است.
در پیرامون شهرهای بلوچستان روستاهای زیادی وجود دارد كه زندگی خالص و طبیعی را تنها می توان در آنجا ملاحظه كرد و شاهد این بود كه چگونه مردم توانسته اند با بكارگیری تكنولوژی های نوین هنوز زندگی سنتی خویش را حفظ كنند.
بیشتر روستاهای بلوچستان در كوه ها واقع شده و راه دستیابی به آنها هم چیزی از جاده چالوس كم ندارد، مردم با صفای این منطقه میهمان نوازانی تمام عیار هستند.
**چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران با آب و هوایی مشابهِ میامی آمریكا
در جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان شهرستان های چابهار و كنارك واقع شده اند كه خود به تنهایی دنیایی از جاذبه های گردشگری می باشد و می تواند سالانه هزاران توریست و بیننده را به خود جذب نماید.
چابهار بواسطه قرار گرفتن در لبه ی دریای عمان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی به حساب می آید كه این امر در نخستین گام آب و هوایی بی نظیر را به این شهرستان داده است و در روزهای نوروز و زمستان بهترین هوا را دارد.
منطقه آزاد چابهار با گستره 14 هزار هكتار در این شهرستان یكی از جاذبه های اصلی آن به حساب می آید كه سبب شده فعالیت های اقتصادی زیادی پیرامون آن شكل گیرد.
از جاذبه های طبیعی آن هم می توان به تالاب سرخگون لیپار در 15 كیلومتری چابهار اشاره نمود كه به علت خاك خاص بستر آن، آب صورتی رنگ دارد و نمایی بسیار زیبا به منطقه اطراف خود بخشیده است.
در ناحیه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیكی محلی كه رودخانه باهوكلات به دریای عمان می ریزد، جنگلی از گونه های حرا وجود دارد كه از درختچه های حرا پوشیده شده است.
رودخانه باهوكلات در 90 كیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بخصوص وجود تمساح ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.
كوه های بدبوم یا مریخی كه به آنها مینیاتوری هم گفته می گردد یكی از مناظری است كه به موازات ساحل از منطقه كچو تا خلیج گواتر كشیده شده اند و از پدیده های ژئو مورفولوژی این ناحیه هستند.
خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا تولید می كند، در كناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده كه چشم انداز زیبایی را خلق كرده است.
بندر چابهار با بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا آمریكا هم عرض و شرایط آب و هوایی آن هم با بندر میامی كاملا یكسان است.
سیستان و بلوچستان سرزمین بكر و دست نخورده ای است كه از شمال تا جنوب آن سراسر چیزهای تازه ای برای عرضه دارد اما تا كنون آنگونه كه باید معرفی نشده است.
**بافت قومی و قبیله ای سیستان و بلوچستان
از نام سیستان و بلوچستان پیداست كه دو قوم 'سیستانی' یا زابلی و 'بلوچستانی' یا بلوچ در آن بیشترین سكنی را دارند اما سایر اقوام همچون كرمانی، یزدی، بیرجندی، خراسانی، شمالی، ترك و كرد هم دركنار سایر مردم خونگرم این سامان سكونت دارند.
مردم این استان در قسمت شمالی در منطقه سیستان به زبان فارسی گویش سیستانی(زابلی) و مردم منطقه بلوچستان به زبان بلوچی سخن می گویند.
مردم شمال استان بیشتر شیعه و مردم جنوب اهل تسنن هستند، البته در هر دو بخش شیعه و سنی زندگی می كنند.
در زاهدان مركز سیستان و بلوچستان كه بعنوان پایتخت اتحاد اقوام و مذاهب شناخته می گردد اوج تنوع اقوام ایرانی و حتی سیك های هندوستانی به چشم می خورد.
اما هر آنچه به آن اشاره شد را باید فرع در نظر گرفت چونكه اصل اهمیت این تنوع در همزیستی مسالمت آمیز و زیبا این اقوام و مذاهب با یكدیگر است به صورتی كه در این استان خیلی از پیروان مذاهب و افراد اقوام مختلف با یكدیگر ازدواج كرده و در آیین های دینی و جشن های یكدیگر حضور می یابند كه در كمتر مكانی در دنیا می توان چنین سبك زیبایی از زندگی و وحدت را مشاهده كرد.
تنوع قومی و قبیله ای سیستان و بلوچستان باعث پیدایش سبك های مختلف زندگی در آن شده است به صورتی كه تنها در زاهدان مركز این استان می توان نماهای خانه، سبك های پوشش، آداب و رسوم و حتی تفاوت عقیده ها را بصورت محسوس مشاهده كرد.
از لحاظ گردشگری هم دیدن زندگی چنین تكثری در كنار هم خالی از لطف نیست و هر كس به این استان سفر می كند در نگاه اول از وجود اقوام مختلف در آن سخن می گوید.
سیستان و بلوچستان دنیایی از تنوع، زیبایی و دیدنی های مختلف است كه به علت معرفی نشدن از اذهان دور مانده و البته نبود برخی زیرساخت های گردشگری را نمی توان در آن كتمان كرد اما سفر به دنیای ناشناخته های این استان بطور قطع خالی از لطف نیست و می تواند مرهمی باشد بر روح شهر نشینی مدرن و پرسرعت تمام انسان ها.
7311 **6081


1397/04/24
14:05:21
5.0 / 5
4718
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری