مسجد جامع ارومیه آماده پذیرایی از میهمانان تابستانی شد

مسجد جامع ارومیه آماده پذیرایی از میهمانان تابستانی شد آثارنیوز: ارومیه- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: مسجد تاریخی جامع ارومیه برای بازدید علاقه مندان بخصوص گردشگران تابستانی آماده شده است.


جلیل جباری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات انجام یافته برای آماده سازی این مسجد تاریخی اضافه كرد: شبستان اصلی مسجد در سال 1394 و بعد از انجام مرمت های لازم بازگشایی شد و همزمان محراب گچی مسجد هم كه بزرگترین محراب مساجد دوره ایلخانی است، مورد مرمت قرار گرفته و حفاظ شیشه ای برای محافظت از آن تعبیه شد.
وی افزود: به منظور دستیابی به داده های فرهنگی و تاریخی، سال قبل كاوش ها و پژوهش های دیرینه شناسی در كف گنبدخانه انجام و به شكل زیبایی آماده بازدید محققان و پژوهشگران شده است.
وی ادامه داد: برای مرمت و احیای بخش های داخلی و خارجی شبستان و مرمت گنبدخانه و سایر قسمت های این مسجد از سال 1393تاكنون سه میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به مجاورت مسجد با بازار تاریخی ارومیه ادامه داد: بازگشایی شبستان مسجد سبب شده تا بازاریان و سایر كسبه بتوانند از درب حیاط مسجد كه به سمت بازار است وارد شبستان شده و فریضه دینی خویش را به جای آورند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اضافه كرد: علاوه بر عملیات مرمت و احیا، اقدام به استقرار یك نفر از راهنمایان گردشگری درمحل مسجد كرده ایم تا در طول تابستان و ایام مسافرت مسافران، گردشگران داخلی و خارجی را با تاریخ این مسجد بعنوان یك اثر تاریخی و مذهبی آذربایجان غربی آشنا سازند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، مسجد جامع یكی از آثار كهن و قدیمی شهر تاریخی ارومیه است و در خیابان اقبال قرار دارد. این مسجد در بین بازار قدیمی شهر واقع شده و یكی از اركان اصلی بافت قدیمی شهر است.
برخی از محققان معتقدند این بنا ابتدا آتشكده بود و پس از تسلط مسلمانان ویران شد و سپس در قرن هفتم هـجری قمری بر روی آن مسجدی ساخته شد به اعتقاد این گروه از محققان سبك تزیینات، گچ بری ها، ستون بندی ها و طاق های مسجد عینا شبیه به سبك معماری سلجوقیان است.
تاریخ تجدید بنای این مسجد معلوم نیست اما محراب آن در تاریخ 676 هـجری قمری تولید شده است. این مسجد به همراه سایر اجزای بافت قدیمی شهر بویژه بازار و راسته های آن بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مسجد جامع با 2 در ورودی كه از صحن بزرگ آن منشعب می شود، به بازار راه دارد.
8135/2093


1397/03/14
23:29:23
5.0 / 5
4626
تگهای خبر: بنا , تاریخ , فرهنگ , گردشگران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری