نكوداشت مفاخربرای حفظ میراث فرهنگی ضروری می باشد

نكوداشت مفاخربرای حفظ میراث فرهنگی ضروری می باشد آثارنیوز: شاهرود - جوامع گوناگون دارای مفاخر و شخصیت هایی هستند كه نكوداشت آن ها را برای حفاظت از میراث فرهنگی و قدردانی از تلاش های بزرگان به شكل های مختلف انجام می دهند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، امروزه برای پاسداشت شخصیت های اثرگذار و نكوداشت آثارآن ها انگیزه های زیادی وجود دارد، حفاظت از میراث فرهنگی و علمی، شناساندن بیشتر آن ها به جوامع دیگر و رونق گردشگری همچون آنهاست.
سرزمین كهن ایران هم شخصیت های برجسته بسیاری را پرورش داده كه هر یك در زمان خود بنیانگذار تحول خاصی در كشور و حتی در سراسر گیتی بوده اند.
استان سمنان و شهرستان شاهرود هم سهم بسیار مهمی در پرورش دانشمندان برجسته كشور داشته اند كه با جست وجویی در كتاب های تاریخی می توان فهرست بلندی از آن ها را ردیف كرد.
در این استان اما شهرستان شاهرود از پیشینه و جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در این منطقه شخصیت هایی سربرآورده اند كه هر یك در زمینه ای توانسته اند به قله های شهرت دست یابند.
از شرق استان بویژه شاهرود بعنوان سرزمین عالمان و عارفان هم یاد می گردد. وقتی نگاهی گذرا به نام دانشمندان، عالمان و عارفان این منطقه انداخته شود، درستی این مطلب بدست خواهد آمد.
از میان نام های بسیار می توان به دو عالم برجسته عرفان اسلامی بنام های قطب العارفین بایزید بسطامی و شیخ خرقان اشاره نمود كه در این منطقه زیسته و در همانجا هم به خاك سپرده شده اند.
شاید خیلی از مردم ایران آن چنان كه باید این 2 شخصیت را نشناسند، اما آن ها نام های بسیار بزرگی در عرفان اسلامی بوده و آرزوی بسیاری در سراسر جهان زیارت مقبره آنهاست.
حفظ داشته ها و ذخایر فرهنگی و معرفی آن ها تاثیر بسیار زیادی در توسعه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی هر منطقه خواهد داشت. از همین رو توجه شایسته به این 2 شخصیت سترگ و معرفی بیشتر آن ها باعث تحولات بسیاری در شرق استان سمنان خواهد بود.
این مساله سبب شده تا مردم و مسئولان توجه بیشتری به این امر كرده و پیگیری ها برای ثبت جهانی آن ها را در دستور كار خود قرار دهند.
همینطور تجربه ثبت برخی بزرگان ایران همچون مولانا توسط دیگر كشورها، دلیل دیگری برای برگزاری آیین های نكوداشت بین المللی برای دیگر مفاخر كشور است تا از گزند مصادره بیگانه در امان بمانند.
این روزها در مردم و مسئولان شرق استان این باور بوجود آمده كه باید برای حفظ و معرفی عالمان و اندیشمندان خود بیش از پیش تلاش كنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در گفت و گویی با ایرنا، ثبت جهانی را یكی از طریق های حفاظت و شناساندن آن ها در جوامع بین المللی برشمرد و اظهار داشت: به منظور پیگیری بهتر كارهای ثبت جهانی و انجام هماهنگی های لازم، پایگاه میراث فرهنگی بسطام بوجود آمده است.
حمیدرضا حسنی اضافه كرد: بعد از قرار گیری این آثار در لیست میراث جهانی، از جانب سازمان یونسكو به جهانگردان معرفی شده و آن ها هم سفر به ایران و بازدید از مجموعه های تاریخی را در دستور كار خود قرار می دهند.
وی با تاكید بر لزوم توجه به زیرساخت ها برای حضور گردشگران خاطرنشان كرد: تقویت راه ها و مسیرهای دسترسی، ساخت هتل، توسعه اقامتگاه های بوم گردی و همینطور ساماندهی محوطه ها و مجموعه های تاریخی به منظور فراهم كردن شرایط برای برگزاری برنامه های فرهنگی در كنار آرامگاه بزرگان، همچون مهم ترین اقدامات برای نزدیك شدن به مراحل ثبت جهانی است.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در 2 یا سه سال آینده، یك اثر تاریخی از استان سمنان نامزد ثبت در لیست میراث جهانی می گردد.
محمد جهانشاهی با اشاره به اینكه دستكم پنج اثر تاریخی استان قابلیت ثبت در لیست میراث جهانی را دارا هستند، اضافه كرد: ثبت جهانی پیچیدگی های خاص خویش را دارد و یكی از مهم ترین معیارها برای ثبت، ارتباط 2 سویه یك اثر با مردم و درك روشن، ایمان و علاقه قلبی مردم نسبت به آن است.
جهانشاهی افزود: باید نشان دهیم آن مجموعه تاریخی در زندگی مردم و حتی در معیشت و رشد هویت آنان نقش داشته و در مقابل، اهالی منطقه برای پاسداری و حفظ ارزش های آن تلاش می كنند.
برگزاری رویدادهای فرهنگی و دعوت از بزرگان و اهالی فرهنگ و هنر كشور به همراه معرفی آثار تاریخی، بزرگان و ظرفیت های هر منطقه هم در كمك به رونق و توسعه گردشگری تاثیر بسزایی دارد.
به این منظور با كمك مردم و مسئولان شهرستان، مقرر است در چند روز آینده همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان' برای معرفی ظرفیت های فرهنگی شاهرود برگزار گردد.
مدیر انجمن دوستداران حافظ دفتر شاهرود در این خصوص به ایرنا اظهار داشت: برگزاری همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان ' گامی برای شناساندن ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این منطقه است.
مجید پازوكی بیان كرد: شاهرود، بسطام و خرقان بدون شك سرزمینی با غنای علمی و فرهنگی، عالم خیز و عارف خیز است و در این برنامه از بزرگان این منطقه تجلیل خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: برگزاری برنامه ای در سطح ملی به منظور معرفی ظرفیت های منطقه در واقع یك درخواست مردمی بوده و مصادره به ناحق مفاخر پرارزش همچون شیخ ابوالحسن خرقانی توسط یكی از كشورهای همسایه و تولید آرامگاه به نام ایشان در شهر قارص و جعل كتاب ها و منابع تاریخی و عرضه آن به مجامع ذیصلاح فرهنگی مانند یونسكو برای مصادره این بزرگان، نیاز به فعالیت های بیشتر برای حفظ این میراث ایرانی اسلامی دارد.
دبیر برگزاری همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان ' با اشاره به اینكه به علت غفلت از داشته های خود بخصوص در حوزه های تاریخی و فرهنگی، خسارت های فراوانی متحمل شده ایم، اظهار داشت: برای نمونه رونق گردشگری فرهنگی می تواند بخشی از مشكل اشتغال جوانان را حل كند و برگزاری رویدادهای گوناگون برای معرفی جاذبه های شهرستان، می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از طریق گردشگری منجر شود.
پازوكی اضافه كرد: بدین سان با نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی كه تصور می شد توانایی همكاری در اجرای برنامه را داشته باشند وارد گفت و گو شده و خوشبختانه همدلی و هماهنگی خوبی برای برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی فراهم گردید.
وی به حضور نمایندگانی از یونسكو در این همایش هم اشاره ای داشت و اظهار داشت: امید است ثبت جهانی میراث های ارجمند علمی، ادبی، فرهنگی و عرفانی شاهرود بزودی تحقق یابد.
همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان مقرر است با همكاری انجمن دوستداران حافظ دفتر شاهرود، شهرداری و شورای اسلامی شهرهای شاهرود و بسطام، دهیاری و شورای اسلامی روستای قلعه نو خرقان، مردم این روستا و نماینده مردم شاهرود ومیامی در مجلس شورای اسلامی برگزار گردد.
علاوه بر این مقرر است خانم اسین چلبی، نواده بیست و دوم مولانا و مدیر بنیاد جهانی مولانا در تركیه، شخصیت های فرهنگی كشور همچون محمد علی موحد و شهرام ناظری هم در این همایش حضور یابند.
به قول پازوكی، مدیركل یونسكو و كارشناسان این موسسه، مدیركل سازمان منطقه ای اكو و مدیرعامل موسسه میراث مكتوب هم به این برنامه دعوت شده اند.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در لیست میراث ملی است كه از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یك شهر، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167


1397/03/11
12:04:27
5.0 / 5
4946
تگهای خبر: بنا , تاریخ , روستا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری