20 اثر باستانی ایوان در انتظار ثبت ملی

20 اثر باستانی ایوان در انتظار ثبت ملی آثارنیوز: ایلام - 20 اثر باستانی در شهرستان ایوان سال 96 شناسایی شد كه برای مستند سازی و ثبت در لیست آثار ملی نیازمند اعتبارات است اما این اعتبارات از سال قبل تابحال تختصیص داده نشده است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، شهرستان ایوان بدلیل داشتن جاذبه های طبیعی و آثار باستانی به مقصدی دل انگیز برای گردشگران تبدیل گشته و هرساله گردشگر های بسیاری را به خود جذب می كند.
این شهرستان دارای آثار باستانی مختلف مربوط به دوره ساسانیان و دوره اسلامی است كه نشان از قدمت و پیشینه كهن آن دارد كه هر بیننده ای در همان نگاه اول شیفته این همه زیبایی می گردد.
سال گذشته هم 20 اثر باستانی در این شهرستان شناسایی شد و تا در لیست ثبت آثار ملی قرار گیرد اما بدلیل عدم تخصیص اعتبار این آثار كماكان در انتظار ثبت ملی هستند.
این آثار باستانی در مناطق پلیه، سیاهگل و منطقه شیره پناه شناسایی شده اند و در صورت ثبت مزایایی همچون بازسازی، مرمت و بهسازی به آنها تعلق می گیرد و هر شهرستانی كه آثار ثبت شده بیشتری را دارا باشد از اعتبارات و حفاظت زیادی هم بهره مند می گردد.

** جذب اعتبار برای ثبت آثار باستانی ایوان خرداد ماه بررسی می شود
رئیس اداره میراث فرهنگی ایوان در این خصوص اظهار داشت: جذب اعتبارات برای ثبت آثار باستانی شناسایی شده در ایوان خرداد ماه امسال در كمیته برنامه ریزی شهرستان مورد بررسی قرار می گیرد.
اكبر چراغی اضافه كرد: اعتبار لازم برای تشكیل پرونده هر اثر با عنایت به شرایط صعب العبور بودن و بازدیدهای میدانی توسط كارشناسان دیرینه شناسی منطقه متفاوت می باشد اما به صورت تقریبی 40 تا 50 میلیون ریال برآورد می گردد.
وی با اشاره به اینكه ثبت نشدن آثار تاریخی این شهرستان و نداشتن پرونده ثبت سبب تخریب و تهدید آثار ملی می شود، خاطرنشان كرد: اعتبارات برای ثبت این آثار از محل منابع استانی تامین می گردد اما سال 96 بودجه ای به این اداره اختصاص نیافت.
چراغی تصریح كرد: آثار تاریخی در صورت شناسایی مورد حفاظت قرار می گیرد ولی با این وجود امكان تعرض و دست درازی از جانب حفاران غیر مجاز یا مالكان خصوصی كه این آثار در اراضی آنها قرار گرفته وجود دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ایوان اظهار داشت: برای شناسایی و ثبت این آثار پیگیری های لازم برای جذب اعتبار با استفاده از مسئولان شهرستان صورت گرفته است و امیدواریم امسال این آثار در لیست ملی ثبت شوند.
وی به اثر معنوی تنگه كوشك اشاره نمود و اضافه كرد: این اثر هم در لیست آثار ملی قرار گرفته و به محض تكمیل شدن پرونده از جانب دستگاه های مرتبط تلاش خواهیم كرد تا در تقویم آثار معنوی ملی به ثبت برسد.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، شهرستان 55 هزار نفری ایوان در 35 كیلومتری شمال ایلام دارای 67 اثر تاریخی همچون طاق شیرین و فرهاد، آتشكده سیاهگل، پل شیر پناه، قلعه گوریا، محوطه گاو میش، تپه شمیران، كلان، تپه نرگسی شهر تاریخی جوی زر است.
همچنین آبشارهای هفت گانه پلیه، سنگ سامری، روستای خُران ایوان، بوستان جنگلی خُران، منطقه پلنگ كُنام در شهرستان ایوان قرار دارند.
7180/6119


1397/02/18
12:11:46
5.0 / 5
4762
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری