تشكیل كارگروه مشترك برای بازدید و پیگیری تخریب بافت تاریخی شیراز

تشكیل كارگروه مشترك برای بازدید و پیگیری تخریب بافت تاریخی شیراز آثارنیوز: وضعیت بافت تاریخی شیراز ومحوطه باستانی هگمتانه در جلسه كمیته حفاظت از میراث فرهنگی بررسی و مقرر شد نمایندگانی از كمیته از بافت شیراز دیدن كنند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، كمیته حفاظت از میراث فرهنگی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نمایندگانی از وزارت كشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امورخیریه، مركز حقوقی ریاست جمهوری، اداره كل اموال حقوقی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور درحالی در دفتر معاونت میراث فرهنگی برگزار گردید كه مداخلات دو بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه به تفكیك مورد بررسی نمایندگان دستگاه های مرتبط قرار گرفت.
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور در ابتدای جلسه با تشریح وضعیت فعلی بافت تاریخی شیراز و مداخلاتی كه در سال های گذشته در آن صورت گرفته تصریح كرد: در سال های گذشته دو پروژه بین الحرمین و طرح ۵۷ هكتاری بافت تاریخی شیراز سبب از بین رفتن مهمترین بخش پرارزش بافت تاریخی شیراز شده است.
او با عرضه مستندات تاریخی و انتقاد از تخریب تعدادی از بناهای تاریخی و ثبت شده در این بافت پرارزش اضافه كرد: با اینكه طرح بین الحرمین از حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) تا سیدعلاءالدین حسین در شیراز تا سال ۹۰ به اتمام رسید كه تعدادی زیادی از بناهای تاریخی پرارزش در این طرح تخریب شد. این درحالی است كه در طرح ۵۷ هكتاری بافت تاریخی شیراز هم بناهای متعددی از بین رفته است و هم اكنون هم نگرانی برای تخریب تعدادی از خانه های پرارزش بافت تاریخی شیراز وجود دارد.
معاون میراث فرهنگی كشور به تخریب خانه علی اكبر اصغرزاده، خانه حسن حلی ساز، خانه اسدالله شجاعت، خانه اسدالهی، خانه معصومی، خانه حاجی عاطفی، خانه پورنواب، خانه یدالله منتصری و خانه تاریخی شمس سلیمی اشاره نمود و اضافه كرد: با عنایت به تخریب سریالی مهم ترین بناهای تاریخی و پرارزش بافت تاریخی شیراز كه اغلب آن ها در لیست آثار ملی كشور هم به ثبت رسیده بودند نگرانی از تخریب سه بنای تاریخی صدرجهرمی، خانه شهرام بهرامی و خانه تاریخی رسولی هم وجود دارد.
تشكیل كارگروه برای بازدید و پیگیری آنچه كه در شیراز رخ می دهد
پس از عرضه گزارش های كامل معاون میراث فرهنگی كشور و تأیید نمایندگان كمیته حفاظت از میراث فرهنگی درمورد آنچه كه در بافت تاریخی شیراز رخ می دهد با دستور علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كارگروه ویژه ای از نمایندگان كمیته حفاظت از میراث فرهنگی تشكیل شد تا بعد از بررسی تمامی طرح ها و مصوبات از بافت تاریخی شیراز بازدید نمایند.
این كارگروه شامل نمایندگانی از وزارت كشور، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی می گردد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور همینطور به مصوبه پیشگیری از تخریب مواریث تاریخی و فرهنگی كشور در این جلسه اشاره داشت و تاكید كرد: با عنایت به اتفاقات ناخوشایندی كه در بافت تاریخی شیراز رخ داده و همین طور مداخلاتی كه در محوطه باستانی هگمتانه صورت گرفته پیشگیری از تخریب آثار تاریخی كشور و پیگیری قانونی تاحصول نتیجه امری لازم الاجراست.
مونسان تصریح كرد: درمورد اهمیت آثار فرهنگی و تاریخی كشور صحبت های زیادی شده است. تخریب هایی كه دارد انجام می گیرد تخریب هویت كشور و از بین رفتن ریشه های فرهنگی و تاریخی كشور است و اگر دنبال توسعه حرم شاهچراغ هستیم دیگر زمان آن نیست كه بافت تاریخی را از بین ببریم، اگر مسیر توسعه پایدار كشور را در نظر داشته باشیم باید به دنبال حفظ خانه های تاریخی باشیم و از آن ها به شكل مناسب استفاده و بهره برداری نماییم.
او ادامه داد: كمیسیون ماده ۵ و مصوبات آن نمی تواند تغییرات اساسی در طرح های جامع و بالادستی تولید كند و نقض آن مغایر قانون است. ازاین رو اگر كمیسیون ماده ۵ در استان چنین مصوبه ای خلاف قوانین و اسناد بالادستی صادر كند وزارت راه و شهرسازی مكلف است آن را ملغی و مبحث را تاحصول نتیجه پیگیری كند.
مكاتبه با دفتر مقام معظم رهبری
مونسان اما در ادامه نشست به مكاتبه با دفتر مقام معظم رهبری اشاره نمود و اضافه كرد: درخواست من از معاونت میراث فرهنگی این است كه این مورد پیگیری شود و با استفاده از مراجع قانونی پیگیری شود و درصورت عدم نتیجه با دفتر مقام معظم رهبری مكاتبه و گزارش كارگروه ارسال شود. چراكه اعتقاد من این است كه رهبری مخالف این مورد هستند و خواهان حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی كشور هستند.
او همینطور ادامه داد: در سفری كه سال قبل به شیراز داشتم متوجه اقدامات فراقانونی و تخریب های حوزه میراث فرهنگی شدم و درخواست من از اعضای كمیته از میراث فرهنگی این است كه در این خصوص آگاهی لازم داشته باشند و اقدامات قانونی صورت گیرد.
معاون رئیس جمهوری همینطور به كمیته حفاظت از میراث فرهنگی پیشنهاد كرد، نمایندگانی از دستگاه های عضو این كمیته هر چه سریعتر برای بررسی به محل اجرای پروژه های بافت تاریخی شیراز اعزام شوند تا از نزدیك شاهد آنچه كه در این بافت پرارزش تاریخی می گذرد باشند و این مورد را به صورت جدی پیگیری كنند.
بررسی تولید مسیر جدید در مجاورت هگمتانه
در ادامه این جلسه مبحث هگمتانه و احداث پیاده راه در شهر همدان و تولید مسیر جدید در مجاورت تپه هگمتانه مورد بررسی قرار گرفت كه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی كشور با عرضه توضیحاتی درمورد تولید مسیر جدید در مجاورت محوطه تاریخی هگمتانه اظهار داشت: این طرح برخلاف طرح تفصیلی اجرا شده و با وجود مخالفت دستگاه های مختلف، تولید این مسیر برپایه مصوبه شورای تامین انجام شده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی كشور درمورد این طرح اظهار داشت: در این خصوص با استاندار همدان مذاكراتی صورت گرفته است و او هم توضیحاتی راجع به این مورد عرضه كرده است اما واقعیت این است كه تولید این مسیر نیازی به مصوبه شورای تأمین نداشته و این مورد را با استفاده از گفت وگو با وزیر كشور در دولت پیگیری خواهم كرد.

1397/01/27
15:52:14
5.0 / 5
4742
تگهای خبر: باستانی , تاریخ , صنایع دستی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری