بافت معماری 10 روستای كردستان ثبت ملی شد

بافت معماری 10 روستای كردستان ثبت ملی شد آثارنیوز: سنندج - مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان اظهار داشت: بافت معماری 10 روستای استان كردستان در شرق منطقه هورامان در لیست آثار ملی كشور به ثبت رسید.


پویا طالب نیا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: ثبت ملی روستاهای گلین، حلوان، هشه میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی علیا، شیان، ژان و بزلانه در آخرین جلسه شورای ثبت ایران به ریاست معاون میراث فرهنگی كشور انجام شد.
وی اضافه كرد: با ثبت این 10 روستا در لیست ملی، تعداد روستاهای ثبت شده كردستان در لیست آثار ملی كشور به 13 مورد رسید، پیش از این سه روستای هورامان تخت، ژیوار و پالنگان در این فهرست به ثبت رسیده بودند.
طالب نیا تصریح كرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان پرونده ثبت ملی بافت 10 روستای دیگر در غرب منطقه هورامان را تكمیل كرده و مراحل اداری آن در دست پیگیری است.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان افزود: ساختار پلكانی و سنگی، دست نخورده بودن بافت روستا، وجود عنصر ساباط و ابنیه های تاریخی در بعضی از روستاها از خصوصیت های 10 روستای ثبت شده جدید استان در لیست آثار ملی است.
وی خاطرنشان كرد: این روستاها به صورت میانگین 80 درصد از بافت معماری خود از نظر تاریخی، قدیمی و سنتی را حفظ نموده اند و بعضی از آنها ساباط كه همان دالان های افقی و عمودی است، را همچنان حفظ نموده اند.
به گفته وی، وجود رفتارهای خاص فرهنگی از دیگر خصوصیت های این روستاها است كه همچون آن می توان به آیین دولاب گیری كشمش در روستای دولاب است.
طالب نیا اظهار داشت: ثبت ملی این روستاها منجر به معرفی هر چه بیشتر توانایی های گردشگری كردستان و توسعه زیر ساخت های هورامان برای داشتن شرایط لازم ثبت جهانی این منطقه تاریخی است.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلكانی و آداب و رسوم بسیار خاص بوده كه در شهرستان های سروآباد، سنندج و كامیاران استان كردستان و شهرستان پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان كرمانشاه واقع شده است.
واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به مفهوم اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشكیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
همچنین واژه هور در كتاب معروف اوستای زردتشت به مفهوم خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید هم مفهوم می دهد و به اعتقاد مردم، هورامان زمانی شهر بزرگی بود و مركزیت خاصی داشت و بنابراین از آن بعنوان تخت یا مركز حكومت ناحیه هورامان هم یاد می كنند.
استان كردستان دارای یك هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان كهنسال، میراث منقول، قنات و مكان های طبیعی است و هم اكنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
3034/9102


1396/12/17
20:23:13
5.0 / 5
4688
تگهای خبر: تاریخ , روستا , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری