لودرها دوباره آمدند

فصل انقراض خانه های تاریخی شیراز، بافت در حال آب رفتن

فصل انقراض خانه های تاریخی شیراز، بافت در حال آب رفتن آثارنیوز: شیراز – خانه های تاریخی در بافت تاریخی شهر شیراز در حال آب رفتن است، خانه هایی كه یكی یكی در حال تخریب است و نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را دوچندان كرده است.



خبرگزاری مهر- گروه استان ها، هادی فتحی: بافت ۳۶۰ هكتاری فرهنگی و تاریخی شیراز به تنهایی می توانست بار گردشگری جنوب كشور را به دوش بكشد اما كم توجه ای به این مهم سبب شده كه هر روز از تعداد خانه های تاریخی ثبتی كاسته شود.
بهانه های مختلفی همچون طرح توسعه، خیابان جدید و... طی چند سال قبل سبب از بین رفتن خانه های تاریخی شیراز شد كه در آخرین حركت هم ۲ خانه تاریخی مربوط به دوره قاجار از بین رفت.
دو خانه قاجاری یدالله منتصری و شمس سلیمی هم آخرین قربانیان این روزهای بافت تاریخی شیراز هستند كه با واكنش های مختلفی به رو به رو شده است.
در این راستا رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اظهار تاسف از اتفاقات روی داده در بافت تاریخی شیراز، اظهار داشت: اینگونه رفتارها جای تاسف و نگرانی دارد.
مسعود منیعاتی تصریح كرد: اگر این دو منزل تخریب شده دوره قاجار مالك شخصی دارد كه مسئولین اسامی مالكین را اعلام كنند تا بدانیم چه كسی مسئول نگهداری از این املاك بوده است.

وی خاطرنشان كرد: طبق قانون اگر آثار ثبت ملی شده باشد مربوط به تمامی مردم است و حال باید دید مسئول نگهداری از این املاك ثبت شده در استان فارس و شهر شیراز چه كسی است.
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس خاطرنشان كرد: چه كسی باید در مقابل اینگونه تخریب ها ایستادگی كند، اگر مسئول نگهداری از این املاك، مالكین هستند كه باید اعلام شود كه ملك در اختیار چه كسی است و اگر هم دستگاهی باید این مهم را پیگیری كند چرا تابحال كوتاهی كرده است.
نتیجه پیگیری تخریب های گذشته هم هنوز معلوم نیست
منیعاتی خاطرنشان كرد: مسئولین وعده پیگیری می دهند در صورتی كه نتیجه پیگیری تخریب های گذشته تابحال مشخص نمی باشد و در هیچ رسانه و یا جلسه عمومی اعلام نشده است.
وی تصریح كرد: گلایه از شهرداری و اعضای شورای شهر هم مطرح است زیرا بارها ادعای دوستداری میراث فرهنگی را مطرح نمودند اما در نزدیكی محل شورای شهر ۲ خانه دوره قاجار تخریب شد.
رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس اضافه كرد: همه از حفاظت بافت تاریخی شیراز دم می زنند اما در عمل خانه ها تخریب می گردد و تنها اعلام نگرانی را از مسئولین شاهد می باشیم.
منیعاتی تصریح كرد: متولی دقیق و اصلی خانه های تاریخی مشخص شود، اگر این تخریب ها قانونی است كه همه سكوت نماییم و اگر هم غیر قانونی است كه مسئولین اینگونه رفتارها مشخص شود.

اما چندی قبل معاون گردشگری استاندار فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر، اعلام نمود كه طرح جامعی برای بافت قدیمی و تاریخی شیراز مد نظر قرار دارد تا بیش از گذشته شاهد توسعه صنعت گردشگری در شهر شیراز باشیم.
محمد ابراهیم فروزانی تمامی دستگاه ها را مسئول نگهداری از بافت تاریخی شیراز دانست و اعلام نمود كه همگان باید تلاش كنند كه شاهد توسعه و رونق بافت باشیم.
دیشب نطق پیش از دستور اعضای شورای شهر هم به مبحث تخریب ها اختصاص داشت.
آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست طرح مصوب توسعه نیست نصیری معاون اداره كل میراث فرهنگی استان فارس كه در صحن علنی شورای شهر حضور یافته بود به عرضه توضیحاتی درباره این واقعه پرداخت و اظهار داشت: خانه های تاریخی در بافت تاریخی در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نشان گذاری شده است.
وی اظهار داشت: آنچه امروز در بافت تاریخی در حال اجراست طرح مصوب توسعه نیست.
این مسول بیان كرد: طرحی نانوشته در اطراف حرم شاهچراغ (ع)در حال اجراست كه ما از آن بی خبریم.
وی ادامه داد: در طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ همه مكان های میراثی با ارزش با ستاره مشخص شده است
معاون اداره كل میراث فرهنگی استان فارس عنوان كرد: اجرای طرح توسعه مشروط به حفظ مكانهای تاریخی بود.
در عین حال رئیس شورای شهر شیراز در جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: از مسئولین میراث فرهنگی و دادستان شیراز هم برای حضور در جلسه دعوت شده بود اما فقط معاون میراث فرهنگی در جلسه حاضر شد. رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینكه اجنه سبب تخریب منازل تاریخی نشدند، اظهار داشت: به گونه ای رفتار می گردد كه همه مسئولیت حرف زدن را به گردن دیگری می اندازند در صورتی كه یك فرد و یا افرادی مشخص این تخریب را انجام داده اند. نایب رئیس شورای شهر شیراز هم در ادامه جلسه تصریح كرد: نهادها و افراد فرا قانونی در شیراز حضور دارند كه هیچكس هم حق اعتراض به آنها را ندارد. ابراهیم صبوری خاطرنشان كرد: قانون در مورد تخریب كنندگان آثار تاریخی وجود دارد اما اینگونه كه مشخص است در گذشته با آنها برخورد نشده چون اگر چنین بود شاهد تخریب های مجدد نبودیم. به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، هنوز به صورت مشخص هیچ دستگاهی مسئولیت این تخریب را اعلام نكرده و مشخص نمی باشد تخریب این دو خانه تاریخی در چه چارچوبی صورت گرفته است.

1396/12/09
14:02:36
5.0 / 5
5097
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ , گردشگری , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری