برنامه ریزی برای

بیست موزه جدید در آذربایجان غربی

بیست موزه جدید در آذربایجان غربی به گزارش آثارنیوز مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: این اداره راه اندازی 20 موزه با هدف شناساندن ظرفیت های گردشگری این استان در فضاهای فرهنگی جدید را هدف گذاری كرده و در حال انجام كارهای مطالعاتی است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا جلیل جباری روز شنبه در جمع خبرنگاران اضافه كرد: راه اندازی موزه قاجار در ماكو، موزه مدرسه در مدرسه 22 بهمن ارومیه، موزه كودك درارومیه، موزه صلح سردشت، موزه مهاباد، موزه والیبال در ارومیه و 2 موزه تخصصی شامل موزه بانك در ساختمان دیزج سیاوش واقع در خیابان شورای ارومیه و موزه استاد هیمن مهاباد همچون این موزه های جدید است.
وی با اشاره به راه اندازی مركز ترویج و آموزش صنایع دستی در تكاب افزود: این مركز با عرضه آموزش ها و مهارت های لازم صنایع دستی به افراد علاقمند زمینه تولید اشتغال را فراهم می كند.
وی با اشاره به جستجوهای دیرینه شناسی صورت گرفته در آذربایجان غربی اظهار داشت: 19 محوطه تاریخی در شهرستان های ماكو، پیرانشهر، سردشت و ماكو در 10 ماهه نخست سال جاری مورد كاوش قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینكه 27 پرونده قضایی برای حفاری های غیر مجاز طی سال جاری تشكیل شده است، اضافه كرد: در 10 ماهه نخست سال جاری 88 قلم اشیا از حفاری های غیر مجاز استان كشف شده است و دراین راستا 140نفر هم دستگیر و تحویل مقامات قضایی شده اند.
وی ادامه داد: طی 10ماهه نخست سال جاری بیش از هشت هزار مورد سركشی و نظارت توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان از بناها، تپه های تاریخی استان انجام شده كه نسبت به مدت مشابه از رشد 52 درصدی برخوردار می باشد.
جباری با اشاره به آمادگی ستاد تسهیلات نوروزی استان برای استقبال و عرضه خدمات به گردشگران نوروزی اظهار داشت: میراث فرهنگی استان با تشكیل 10 كمیته تخصصی و نظارت به آژانس های مسافرتی و مراكز اقامتی آماده استقبال از مسافران نوروزی است.
وی اضافه كرد: همینطور 16 نوروزگاه در استان با اجرای 20عنوان برنامه شامل تكم گردانی، سفره هفت سین، موسیقی های سنتی و همینطور برپایی چادرهای عشایری و مراسم كشتی برپا می گردد.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینكه امسال 27 قلم اشیای منقول و غیر منقول در لیست آثار ملی ثبت شده اظهار نمود: امسال 50 بنای تاریخی نیزدر استان مورد مرمت قرا گرفته است.
وی ادامه داد: برپایه آمار اعلامی از جانب گمرك در 10 ماهه نخست سال جاری سه میلیون و 480 هزار نفر از پایانه های مرزی استان تردد داشته اند.
جباری همینطور افزود: در 10 ماهه نخست سال جاری یك میلیون و 27 هزار نفر در مراكز اقامتی استان اقامت كرده اند.
به گزارش آثارنیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی دارای یكهزار و 600 اثر تاریخی ثبت شده ملی و 2 اثر ثبت شده جهانی است.
كاخ موزه باغچه جوق، قره كلیسا، سه گنبد ارومیه، موزه مردم شناسی ارومیه، غار سهولان، تالاب كانی برازان مهاباد، كوه زندان، تخت سلیمان تكاب، مسجد سردار، امامزادگان و كلیساهای كهن همچون آثار تاریخی شاخص آذربایجان غربی به حساب می آید.


 

1396/12/05
21:02:18
5.0 / 5
5113
تگهای خبر: تاریخ , صنایع دستی , فرهنگ , موزه
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری