برگزاری همایش نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی در دانشگاه سالامانكا اسپانیا

برگزاری همایش نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی در دانشگاه سالامانكا اسپانیا آثارنیوز: مادرید - همایش نقش ایران در مبارزه با افراط گرایی دینی، به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با همكاری دانشگاه سالامانكا واقع در غرب این كشور اروپایی، در محل این دانشگاه برگزار شد.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در ابتدای این همایش كه با مدیریت و هماهنگ كنندگی پروفسور«افرم یلدیز» معاون بین الملل دانشگاه سالامانكا برگزار گردید، پروفسور «ویسنته گنزالس» رئیس دانشكده زبان شناسی این دانشگاه، در سخنانی ضمن تشكر از همكاری رایزن فرهنگی در برگزاری این همایش، به اهمیت دانشگاه ها در آشنا ساختن مردم و خصوصاً نخبگان با كشورها بخصوص با ایران، به علت انتشار اخبار غلط و شناخت نادرست از این كشور در اروپا و اسپانیا، اشاره نمود.
وی با اشاره به سفر سال قبل (2017) خود به ایران، آن را دارای فرهنگی پرارزش و تاریخی متمدن معرفی نمود كه به علت سیطره رسانه های تحت فرمان مخالفان ایران، معرفی نادرستی از آن در جوامع اروپایی به عمل آمده است.
گنزالس اضافه كرد: ایران همچون كشورهایی است كه برای هر فرد محقق و علاقمندی، ارزش چند بار دیدن را دارد. وی در انتها ابراز امیدواری كرد كه این همایش بتواند گوشه ای از تلاش های ایران را در مقابله با افراط گرایی و نگاه متمدنانه این كشور را برای حاضران، معرفی نماید.
سپس «علیرضا اسماعیلی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی ضمن تشكر از مقامات دانشگاه سالامانكا و با اشاره به اهمیت این دانشگاه و سابقه طولانی آن، به توضیحاتی در مورد اهمیت زبان فارسی و جایگاه آن در پهنه جهانی پرداخت و ابراز امیدواری نمود كه با عنایت به تلاش های صورت گرفته و حضور یك استاد ایرانی در این دانشگاه، بزودی رشته مطالعات ایرانشناسی هم در این دانشگاه راه اندازی شود.
اسماعیلی در ادامه با توجه یه مبحث همایش، به تلاش های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افراط گرایی پرداخت و اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران با تاسی از اسلام شیعه كه مذهبی معتدل و مخالف هرگونه افراط و تفریط می باشد، هزینه های زیادی را برای مقابله با افراط گرایی دینی پرداخته است.
وی در ادامه با عنایت به نقش رژیم صهیونیستی و آمریكا در پشتیبانی از گروه های افراطی و تاسیس آنها، به بیان اصولی از قانون اساسی ایران پرداخت كه بر اهمیت حقوق اقلیت ها نظر داشته و به نمونه هایی در این خصوص در جمهوری اسلامی ایران اشاره نمود.
اسماعیلی با بیان خصوصیت های حضرت علی (ع) بعنوان امام اول شیعیان، در مورد انتخاب روش میانه و معتدل، جمهوری اسلامی ایران را پیرو این امام معرفی نموده كه راه او همان راه سنت نبوی می باشد.
مقاله «علی اكبر ضیایی» نویسنده و پژوهشگر در زمینه داعش و افراط گرایی دینی با عنوان 'تجارب جمهوری اسلامی ایران در مقابله با افراط گرایی دینی'، در ادامه این همایش و به علت عدم حضور ایشان، قرائت گردید.
آخرین سخنران این همایش، پروفسور «لوییس سرانو» استاد كرسی تاریخ اسلام و قرون وسطای دانشگاه سالامانكا بود كه طی سخنان مفصلی به تبیین وضعیت ایران در دوره معاصر پرداخت.
وی با اشاره به سختی های زیادی كه ایران از قدرت های استعماری در دوره معاصر متحمل شده است، بیان داشت: دشواری های مذكور باعث شد تا ایران از منابع خود حداكثر بهره برداری را برده و بتواند با اینكه در منطقه پرتنشی قرار گرفته، جزو كشورهای امن و با ثبات دنیا باشد.
سرانو در ادامه با اشاره به افزایش جمعیت ایران از 35 میلیون به 80 میلیون نفر، تلاش ها و دستاوردهای ایران را بسیار پراهمیت ارزیابی نمود.
وی اضافه كرد: ایران معاصر بهتر از زمان پیش از انقلاب اسلامی، اداره می گردد و هویت اصلی این كشور را دو عنصر مذهب شیعه و ایرانیت تشكیل داده اند. ایشان در ادامه به مروری بر تاریخ معاصر ایران پرداخت.
این همایش با پاسخ به سئوالات حاضران، به پایان رسید.
اروپام *1*491**1486**


1396/12/02
09:11:45
5.0 / 5
4861
تگهای خبر: تاریخ , تمدن , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری