كشف 2 دستگاه فلزیاب در راز و جرگلان خراسان شمالی

كشف 2 دستگاه فلزیاب در راز و جرگلان خراسان شمالی آثارنیوز: بجنورد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی ازكشف و ضبط 2 دستگاه فلزیاب و دستگیری چهار حفار غیرمجاز درروستای زرنه شهرستان رازو جرگلان اطلاع داد.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی حسن اصغر قنبرزاده اظهار نمود: طی گزارشی در خصوص اعلام پرسنل پاسگاه انتظامی تنگه تركمن در حین گشت زنی حوزه استحفاظی خودرو مشكوكی توقیف و در بازرسی دو دستگاه فلزیاب كشف و ضبط شد.
وی تصریح كرد: حفاران بعد از تنظیم صورتجلسه تحویل مقامات قضایی شدند.
قنبرزاده اظهار داشت: طبق قانون، لزوم دریافت مجوز برای ساخت، خریدوفروش، نگهداری، تبلیغ واستفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب وهمچنین ورود آن به كشور، منوط به دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی كشور است و هم استانی های عزیز می توانند هر گونه اطلاعات و گزارش در مورد جرایم حوزه میراث فرهنگی را با استفاده از شماره تماس 05832228954 برای پیگیری و رسیدگی به یگان حفاظت استان مخابره كنند.
شهرستان مرزی راز و جرگلان با 70 هزار نفر در 120 كیلومتری شمال غرب بجنورد واقع شده كه بیشتر ساكنان آن را تركمنان تشكیل می دهند.
بر اساس پژوهش های مقدماتی باستان شناسی، شهرستان رازو جرگلان از دوره‌ی پیش از تاریخ، هزاره سوم پیش از میلاد مسكونی بوده و به علت موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه ای داشته است. وجود محوطه های استقراری پیش از تاریخ در حوضه رود غلامان و تپه های مربوط به دوره تاریخی در دره راز و دره جرگلان گواه سكونت مداوم بشر در پهنه‌ی این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

قدیمی ترین شواهد توالی استقراری شهر راز، امروزه در مناطق شمالی آن در تپه تاریخی بایرقلعه و تپه مجاورسفید باقی مانده است. با عنایت به شواهد دیرینه شناسی تپه بایرقلعه بخش كوچكی از یك استقرار بزرگ روستایی از قرون میانه اسلامی یعنی قرن پنجم هجری قمری تا به امروز بوده است.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی


1396/11/02
13:31:25
5.0 / 5
4855
تگهای خبر: تاریخ , روستا , فرهنگ , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری