آثار كتیبه دار و الواح اورارتویی در موزه های جهان

آثار كتیبه دار و الواح اورارتویی در موزه های جهان به گزارش آثارنیوز الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته های اورارتویی به جای مانده از اورارتوها كه در اطراف دریاچه های ایران، ارمنستان و تركیه حكومت می كردند در موزه های ایران و جهان نگهداری می شوند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم دارا، استادیار پژوهشكده زبان شناسی، متون و كتیبه ها پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در سخنرانی علمی با مبحث «انواع و مضمون كتیبه های اورارتویی در ایران» از سلسله نشست های نمایشگاه ارمنستان و ایران ؛خاطره یك سرزمین مطرح كرد و اظهار داشت: اورارتوها حدود سده های نهم تا ششم پیش از میلاد در اطراف دریاچه های ارومیه ایران، سوان ارمنستان و وان تركیه حكومت می كردند.
او با اشاره به اینكه از آن ها آثار، اشیاء و كتیبه هایی بر جای مانده كه ما را در شناخت بهتر اورارتوها یاری می رسانند خاطرنشان كرد: در ایران عمدة آثار اورارتویی از استان های آذربایجان شرقی و غربی به دست آمده اند.
به گفته دارا، از اورارتوها حدود ۱۷۰۰ كتیبه تا كنون شناسایی شده كه تعدادی از این كتیبه های میخی و هیروگلیف اورارتویی در ایران به دست آمده اند.
وی اضافه كرد: این كتیبه ها بر روی سنگ، صخره، فلز، سفال، گوی و لوح نوشته شده اند.
استادیار پژوهشكده زبان شناسی، متون و كتیبه ها اضافه كرد: موزه ملی ایران سهم به سزایی در نگهداری از آثار كتیبه دار اورارتویی دارد و الواح، سنگ نبشته، مهرنبشته و گوی نبشته هایی در آن نگهداری می گردد.
به گفته او، همینطور كتیبه هایی از محوطه های اورارتویی ایران در موزة رضا عباسی و موزه های دیرینه شناسی آذربایجان شرقی و غربی و همینطور موزه رشت هستند. در خارج از ایران هم در موزة برلین، هرمیتاژ، وان و مجموعه هایی دیگر آثار كتیبه دار اورارتویی كه از ایران خارج شده اند دیده می شوند.
دارا در ادامه به شكل، ترجمه و مضمون این كتیبه ها پرداخت و اظهار داشت: كتاب " كتیبه های میخی اورارتویی از ایران"نوشته وی اخیرا توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انتشار یافته كه شامل ۷۴ كتیبه و ۱۴ نوع مهرنبشتة میخی ارورارتویی است.
 

1396/10/13
13:54:01
5.0 / 5
4563
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری