سال روز ورود حضرت معصومه(س) به قم، ارزش ثبت معنوی دارد

سال روز ورود حضرت معصومه(س) به قم، ارزش ثبت معنوی دارد آثارنیوز: مدیركل میراث فرهنگی قم اظهار داشت: جای خالی سال روز ورود تاریخی حضرت معصومه(س) به شهر قم، در لیست آثار معنوی ایران بعنوان روز میهمان نوازی، محسوس است.


به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، عیسی رضایی، مدیركل میراث فرهنگی این استان امروز سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶ مصادف با ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم، اظهار داشت: «طبق مستندات تاریخی حضرت فاطمه معصومه (س) به شوق دیدار برادرش امام رضا (ع) از مدینه رهسپار خراسان شدند تا به شهر ساوه آمدند و به خاطر بیماری تصمیم گرفتند كه به شهر قم سفر كنند. »

او اضافه كرد: «حضرت معصومه در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ قمری به شهر قم وارد شدند در حالی كه موسی بن خزرج بزرگ خاندان اشعری، زمام شتر حضرت را به دوش می كشید، با استقبال پرشور مردم قم قرار گرفتند، و ۱۷ روز در محلی كه امروز «بیت النور» نامیده می شود، بعنوان میهمان اقامت داشتند. »

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم خاطرنشان كرد: «حضرت معصومه در دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری دیده از جهان فرو بست و در «باغ بابلان» محل فعلی مزار آن حضرت دفن شد. درحالی كه ورود پرخیروبركت آن حضرت به قم منشأ تحولات عظیمی در تاریخ ایران شد. »

او اضافه كرد: «پیشنهاد ثبت معنوی سالروز ورود حضرت معصومه (س) به قم بعنوان روز میهمان نوازی، نظر سیدجواد جلالی نژاد رئیس هنرمند انجمن صنفی مجتمع های گردشگری و واحدهای پذیرایی قم است. میهمان نوازی در فرهنگ دینی و ملی ما همواره مورد توجه بوده است و باورها و عملكرد ما نشان داده است این رفتار ریشه در تاریخ ایرانی ها دارد و دارای سابقه تاریخی است. »

رضایی خاطرنشان كرد: «ایرانی ها همواره معروف به میهمان نوازی بوده اند و این جزو ارزش هایی است كه گردشگران خارجی از زمان صفویه در سفرنامه های خود به آن اشاره كرده اند. »

او اضافه كرد: «اگر صنعت گردشگری و میهمان پذیری رونق پیدا كند، تولید و اشتغال در جامعه شكل می گیرد و اقتصاد مقاومتی كه دغدغه اصلی مقام معظم رهبری است تحقق پیدا می كند. »

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم میهمان نوازی و رفتار مناسب با گردشگران را از سرمایه های اجتماعی این استان دانست و اضافه كرد: «میهمان نوازی باعث توسعه گردشگری خواهد بود. »

او با اشاره به میهمان نوازی مردم قم ادامه داد: «مهمان نوازی قمی ها باعث حضور مهاجران در این استان شده است به صورتی كه اقوام و ملل مختلفی در استان قم ساكن هستند و به علت تنوع فرهنگی در استان قم، این ظرفیت وجود دارد كه شاخص ها و معیارهای میهمان نوازی را در سطح بین المللی عرضه كنیم. »

1396/09/23
02:06:15
5.0 / 5
4817
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری