نمایش آثار موزه ملی و ملك در شهرهای ایران

نمایش آثار موزه ملی و ملك در شهرهای ایران آثارنیوز: پنج نمایشگاه شامل تصویر آثار موزه ای به مناسبت هشتاد سالگی وقف موزه ملی ملك و بنیان گذاری موزه ایران، در تهران و دیگر شهرهای ایران برپا گشته است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی كتابخانه و موزه ملی ملك، موقوفه آستان قدس رضوی، برپایی چهار نمایشگاه «هشتاد سالگی» در موزه گالری آب شیراز، موزه اقوام گرمسار، فرهنگسرای گلستان تهران و ایستگاه مترو شهید بهشتی تهران به همراه نمایشگاه «چهل حدیث» در فرهنگسرای اندیشه تهران، مجموعه ای از فعالیت های بیرونی كتابخانه و موزه ملی ملك در ترویج فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در تهران و دیگر شهرهای ایران به شمار می آید كه با هشتادمین سال وقف این گنجینه بر آستان قدس رضوی همزمانی یافته است.
نمایشگاه «هشتاد سالگی» در چهار مركز یادشده، تصویرهای گزیده آثار هنری و تاریخی كتابخانه و موزه ملی ملك و موزه ایران باستان (موزه ملی ایران)، از دوره پیش از تاریخ تا دوره قاجار را دربرمی گیرد. این نمایشگاه تصویرهای آثار لاكی، نگارگری، خوش نویسی، نقاشی، منسوجات، فلزی و نسخه های خطی كتابخانه و موزه ملی ملك مانند پرده خانه كعبه، شاهنامه بایسنغری و برگزیده ای از اثار برجسته خوش نویسی میرعماد و ام سلمه قاجار را به همراه تصویرهای اشیای موزه ایران باستان دربرگیرنده آثار سنگی، كاشی ها، سفال ها، منسوجات و آبگینه ها مانند جام مارلیك، جام حسن لو، جام شوش، مجسمه نجیب زاده پارتی و سرستون های هخامنشی تخت جمشید را به نمایش می گذارد. نمایشگاه «چهل حدیث» هم تابلوهایی از تصویرهای نسخه خطی «چهل حدیث نبوی» موجود در كتابخانه و موزه ملی ملك را در خود گنجانده است. نسخه خطی چهل حدیث نبوی، ترجمه عبدالرحمن بن احمد جامی، به خط شاه محمود نیشابوری كتابت شده است.
كتابخانه و موزه ملی ملك برای بزرگ داشت سالروز وقف این گنجینه، با هدف گسترش فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی در جامعه، شناساندن نفایس خود و موزه ملی ایران، این دو موزه كشور و افزایش سطح ذوق و سلیقه شهروندان، این نمایشگاه ها را برپا داشته است.
آیین هشتادسالگی با همكاری كتابخانه و موزه ملی ملك و موزه ملی ایران، با برنامه های گوناگون فرهنگی- هنری، در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ خورشیدی آغاز شده است و تا آخر سال ادامه دارد.
 

1396/08/10
14:56:39
5.0 / 5
5561
تگهای خبر: موزه , نمایشگاه , هنر , اثر هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری