مدیركل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان خبر داد

رطوبت زدگی در مسجد جامع سمنان

رطوبت زدگی در مسجد جامع سمنان به گزارش آثارنیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با وجود شرایط آثار تاریخی در استان، در ایام اخیر خوب بوده است، اظهار داشت: هم اکنون کارگاه های مرمت این استان و «مسجد جامع» که در اثر بارش های گذشته رطوبت زده است، منتظر ابلاغ بودجه هستند.


امیر کرم زاده بدنبال هشدار هواشناسی و اعلام شرایط نامساعد جوی در استان سمنان درباره ی آخرین وضعیت آثار تاریخی و پایش آنها، به ایسنا اظهار داشت: در این چند روز آثار تاریخی دائما پایش و سرکشی شده اند، خوشبختانه گزارشی از لطمه دیدگی در این چند روز نداشتیم و معاونت های میراث شهرستان ها نیز در صورت لطمه دیدگی کارهای مرمت را انجام می دهند. این در حالیست که آثار و بناهای تاریخی سمنان به سبب اینکه بیش از گِل و خشت هستند، همیشه در معرض لطمه های ناشی از بارش باران و برف قرار دارند، اما این روزها در سمنان بارش جدی نداشتیم و فقط با افزایش سرما و برودت هوا روبرو بودیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره ی وضعیت اثر یا بنای تاریخی که در اثر بارش های گذشته لطمه دیده اند، توضیح داد: هرسال اهتمام می نماییم لطمه های ناشی از بارش ها را مرمت نماییم، البته که مشکلات زیاد است. هم اکنون نیز یک سری از بناهای تاریخی رطوبت دارند و نیازمند مرمت هستند که منتظر تامین اعتبارات هستیم تا مرمت آنها را انجا دهیم، برای مثال «مسجد جامع سمنان» بر اثر بارش گرفتار رطوبت زدگی شده است یا بناهایی در سطح استان داریم که ناودانی هایشان تخریب شده است. این بناها، قدیمی و سالخورده هستند و باید مرتب رسیدگی شوند. میراث فرهنگی هم برمبنای برنامه ریزی و اولویت بندی، آنها را مرمت می کند. در عین حال، خیلی از بناهای تاریخی نیز متولی و یا سرمایه گذاری همچون اوقاف و نهادهای دیگر دارند، این متولیان وظیفه دارند بناهای تاریخی خودشان را رصد کنند و اگر لطمه دیده باشند، آنها را مرمت کنند.
کرم زاده درباره ی ادامه و یا توقف کاوش ها و مرمت آثار تاریخی با افزایش سرما و نامساعد شدن شرایط جوی، اظهار داشت: هم اکنون کاوش و مرمتِ اساسی در استان سمنان صورت نمی گیرد. آخرین کاوشی که در سمنان انجام دادیم مربوط به منطقه «فینِسک» است که به سبب آبگیری سد در چندین فصل انجام شد. برنامه هایی برای کاوش در «تپه حصار» و منطقه «دلازیان» داریم که منتظر تامین اعتبار آن هستیم.
او اضافه کرد: در حال حاضر کارگاه های مرمت فعال نیستند و اعتبارات اختصاص شده را تا ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۱ هزینه کرده ایم و برای نیمه دوم سال هنوز بودجه ای به ما داده نشده است. منتظریم باقی مانده اعتبارات ۱۴۰۱ ابلاغ شود تا باردیگر اقدامات مرمتی را از سر بگیریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: به تناسب آنچه که شورای توسعه و برنامه ریزی شهرستان ها اولویت بندی کرده است، مرمت ها در سطح استان به انجام می رسد، بطورمثال در دورترین نقطه سمنان که «میامی» است، مقبره «ابن یمین» برای ما خیلی مهمست و مرمت اضطراری نیاز دارد. در «شهمیرزاد» و «مُلا دِه» هم بناهایی داریم که به مرمت اضطراری نیاز دارند، اما این مرمت ها باتوجه به اولویت بندی ها به انجام می رسد.
او افزود: البته یکی از سیاست های جدید ما برای حفظ بناها، قبل از آن که نوبت مرمتشان برسد این است که بنای تاریخی را مستندنگاری و مستندسازی می نماییم که اگر تا قبل از مرمت تخریب شد، بتوانیم عین به عین آنرا مرمت نماییم. یکی دیگر از اولویت های ما برای مرمت، بناهایی هستند که بیشتر مورد استفاده مردم قرار دارند. البته مرمت های جزیی در حال انجام می باشد و تعدادی از مرمت ها برای بهره برداری انجام می شوند، برای مثال مقبره «شیخ بسطام» درحال مرمت است و تا عید بهره برداری می شود. برای کاروانسرای شاه عباسی نیز با سرمایه گذار قرارداد بسته ایم و منتظریم به ما تحویل دهند تا مرمت آنرا شروع نماییم.
کرم زاده اظهار داشت: از شروع امسال تا حالا ۱۲۰ قرارداد مطالعاتی و مرمت داشته ایم و ۱۱ بافت تاریخی در شهرهای مختلف استان مطالعه شده اند و تا ۲۲ بهمن از این مطالعات رونمایی می شود تا سندی برای شهرداران داشته باشیم که طبق آن، برنامه های توسعه شهرهایشان را انجام دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره ی وضعیت سفر و اقامتگاه ها در این استان با توجه شرایط نامساعد جوی، اظهار داشت: با تدابیر استانداری، مشکل قطعی و افت فشار گاز در اقامتگاه های استان نداشته ایم و اقامتگاه ها با تمام ظرفیت در خدمت مسافران هستند.




منبع:

1401/10/29
17:20:05
5.0 / 5
668
تگهای خبر: آثار تاریخی , اقامت , بنا , بنای تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری