در نشستی مطرح شد؛

مطالبات جوامع و انجمن های گردشگری از نمایندگان مجلس

مطالبات جوامع و انجمن های گردشگری از نمایندگان مجلس آثارنیوز: دخیل بودن بخش خصوصی در نوشتن قوانین و برنامه های توسعه، اعمال مشوق ها به فعالان بعد از دوره رکورد، قسمتی از مطالبات تشکل های گردشگری از نمایندگان مجلس بود.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، انجمن ها، جوامع و تشکل های گردشگری نشستی با نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون گردشگری داشتند تا دغدغه های خودرا درباره ی صنعت گردشگری مطرح کنند موضوعی که بیشتر در این جلسه درخواست شد مشارکت دادن بخش خصوصی در نوشتن قوانین و برنامه هفتم توسعه بود.
در این جلسه محسن حاجی سعید رییس هیئت مدیره. کانون راهنمایان گردشگری سراسر کشور با تأکید بر این که بیشترین آمار مهاجرت راهنمایان گردشگری در این دوره رخ داده است اظهار داشت: موضوع مهم در صنعت گردشگری داشتن حس امنیت است. باید توریست خارجی و داخلی این احساس را داشته باشد تا به ایران سفر کند.
وی با اعلان اینکه تا کنون ۵ بار در صنعت گردشگری زلزله آمده اضافه کرد: پیشنهادات بخش خصوصی در برنامه هفتم لحاظ نشده است. در نهایت همان برنامه های قدیمی نوشته شد چون دولت می خواهد همچنان مسائل اجرائی را دست بگیرد. پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در زمینه های اجرائی گردشگری تقاضای ماست.
فروش خانه های بوم گردی در اثر بالارفتن هزینه ها
یاور عبیری رییس جامعه بوم گردی ایران نیز در ادامه بیان کرد: ما می خواهیم چند ماهی امهال وام ها تمدید شود تا بتوانیم قسط ها را بدهیم. موضوع دیگری که به گردشگری لطمه می زند افزایش تعرفه برق است این اتفاق سبب می شود که تعرفه های برق بوم گردی ها ده برابر شود. دراین زمینه با نمایندگان رایزنی کردیم ولی به نتیجه نرسیدیم.
وی درخواست نمود تا صندوق حمایتی برای بوم گردی ها ایجاد شود چون تعدادی از مالکان بوم گردی درحال فروش خانه های خود هستند. آنها از پس هزینه ها برنمی آیند چون مدتهاست گردشگری ندارند و داشتن یک بوم گردی برایشان صرفه اقتصادی ندارد.
عبیری بیان کرد: چرا باید بوم گردی ها مالیات بدهند و چرا آنها جزو صنعت آورده شده اند؟ ما می خواهیم تا مشوق بیمه ای برای اقامتگاه ها در نظر گرفته شود تا مدیران آن بتوانند پرسنل خودرا بیمه کنند.
گنج خانلو به نمایندگی همچون جامعه مجتمع های خدمات بین راهی نیز اظهار داشت: سرمایه گذارانی ه رغبت کردند به خارج از شهر رفته و آنها سرمایه گذاری کنند شما باید حامی آنها باشید. درخواستمان این است که مشوق های ۵ ساله مالیاتی بیشتر شود. همین طور فکری به حال سهم کارفرمایی بیمه پرسنل شود. هزینه ها بالاست و این سهم نیز به کارفرماها فشار وارد میکند.
وی اظهار داشت: قبلاً زمین رایگان از جانب منابع طبیعی به سرمایه گذاران داده می شد که آنرا هم حذف کردند. اما می توان در استان هایی که تعداد مجتمع های رفاهی کمی دارند این مشوق در نظر گرفته شود.
عباس بیدگلی دبیر تشکلهای ملی گردشگری نیز بیان کرد: در هر دو قانون وقتی سیاستهای کلی برای تدوین قانون ابلاغ شد؛ مواردی درباره ی گردشگری داشتیم اما وقتی قانون برنامه ششم به مجلس ارائه شد بندی از گردشگری در آن نبود. در مجلس تلاش کردند همین چند بند هم را هم لحاظ کنند. امیدواریم نیستیم در برنامه هفتم از طرف دولت اثری از گردشگری دیده شود. ما قوانینی در گردشگری داریم که مربوط به دهه ۷۰ است. تصور ما از ماده ۹۸ قانون برنامه ششم در مورد مستثنی شدن تأسیسات گردشگری از شمول قانون نظام صنفی یک حکم دائمی است. اگر این طور نیست باید در برنامه هفتم تکرار شود.
وی با اعلان اینکه بحث ایجاد مهمانسرا توسط نهادهای دولتی ممنوعست اما الان می بینیم ارگان ها توجهی به آن ندارند اظهار داشت: به صندوق پشتیبانی از توسعه صنعت گردشگری نیاز داریم. هزینه هایی که دولت از محل عوارضی گردشگری می گیرد باید صرف تبلیغات گردشگری شود.
سالهاست روی تردمیل می دویم
حسین نکونام رییس جامعه گردشگری سلامت نیز اظهار داشت: دخالت مخرب دولت در زمینه گردشگریست وزارت بهداشت و وزارت خارجه و وزارتخانه های متولی کمکی به این حوزه نمی کنند آنها خوب شعار می دهند. ما می بینیم که وزارت بهداشت در زمینه گردشگری اجازه نمی دهد دفاتر مجاز حرفه ای پذیرش بیماران خارجی با بیمارستان ها همکاری کنند. در هر جلسه ای که با وزارت داشتیم تنها وعده همکاری دادند وگرنه کاری نکردند. وزارت بهداشت ارتباط بین شرکت های مجاز گردشگری سلامت را با بیمارستان قطع می کند از آن طرف با شرکت های نماینده خودشان این کار را پیش می برند.
وی اضافه کرد: سالهاست روی تردمیل می دویم بعد می گویند چرا پیشرفت نمی نماییم. بخش خصوصی که تلاش می کند پای دولت هم ایستاده است. ما در بخش خصوصی هر چه داشتیم فروختیم و پای پرسنل ماندیم.
نیما آذری رییس مؤسسات آموزش گردشگری کشور نیز با بیان اینک در برنامه هفتم از توسعه مطالبات بخش خصوصی جمله ای نیاورده اند اظهار داشت: نگاه ما باید اقتصادی باشد. شما باید در بودجه ای که برای مباحثی مثل ایران هراسی می بینید به گردشگری هم توجهی کنید. سازمان صدا و سیما را مکلف کنید در زمینه گردشگری کار کند.
غلامعباس ابراهیم بای سلامی نیز از فعالان گردشگری و نماینده اسبق مجلس اظهار داشت: ما در وضعیت فورس ماژور هستیم دولت باید برای زنده ماندن بخش خصوصی گردشگری حمایت کند.
وی با اعلان اینکه در جامعه علمی و دانشگاهی، جمع بندی دقیق و عمیقی از گردشگری داریم اظهار داشت: از دید کلان بحث کارآفرینی اجتماعی اهمیت زیادی پیدا کرده است
دهاقی مشاور فراکسیون گردشگری نیز در این جلسه اظهار داشت: اصلی ترین ضعف ما در گردشگری فقدان زیرساخت حقوقی و قانونی می باشد. ۲۳ دستگاه مایل هستند در زمینه گردشگری کار کنند اما بصورت عملی این اتفاق نمی افتد. ما دیدیم که بلیت هواپیما را دو نرخی کردند وزیر راه هم نتوانست جلوی آنرا بگیرد.
ندا زرندیان مسئول حوزه گردشگری مرکز پژوهش های مجلس نیز خطاب به فعالان گردشگری حاضر در نشست اظهار داشت: از کلی گویی پرهیز کنید. این جمله که زیرساخت نداریم یعنی چه. اگر نماینده بخواهد از حقوق شما دفاع کند باید بدانند دقیقاً منظور شما از زیر ساخت چیست. باید بداند مسائل شما مربوط به قانون است یا اجرا.
وی اظهار داشت: سعی کردیم تا وزارت میراث فرهنگی از سازمان به وزارتخانه تبدیل شد از سال ۹۸ تا کنون هنوز شرح وظایف این وزارت را به مجلس ارائه نکرده اند.
مرتضی رحمانی موحد نیز که چند سال پیش معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی وقت بوده است با حضور در این جلسه اظهار داشت: باید برای حدود ۲۳ دستگاهی که در زمینه گردشگری دخیل هستند احکام تکلیفی نوشته شود. هر کدام که در بخش بازاریابی و تبلیغات نیز فعالیتی دارند باید به آنها تکلیف شود.


منبع:

1401/10/14
13:52:31
5.0 / 5
587
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بیمه , توریست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری