میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

تقاضا برای بازسازی بند زنان موزه قصر

تقاضا برای بازسازی بند زنان موزه قصر آثارنیوز: تقاضا برای بازسازی بند زنان زندان قصر، کاشت کاهو در زمین گلف کاخ مروارید، مرمت قسمتی از ایوان کریمخانی و افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان همچون خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته یک کنفرانس با عنوان تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) انجام شد و موضوعات متنوعی همچون تبیین برنامه های بین المللی گردشگری پایدار در پسا کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این کنفرانس ۲۳ نماینده از کشورهای عضو این سازمان همچون روسیه، اردن، ترکیه و بنگلادش درباب اقدامات و تجربیات خود برای احیای گردشگری در دوران کرونا و برنامه های گردشگری پایدار در پساکرونا به ارائه گزارش پرداختند. نمایندگان معاونت متبوع نیز در حاشیه این رویداد بین المللی، با بهره بردن از فرصت فراهم شده، بمنظور برقراری تعاملات سازنده و الگوبرداری از اقدامات مؤثر جهت رشد و احیای گردشگری با کشورهای عضو به مذاکره پرداختند.
البته جزییات بیشتری از این کنفرانس و آنچه در آن مطرح شده از جانب وزارت میراث فرهنگی منتشر نشده و هنوز کسی نمی داند خروجی این کنفرانس برای ایران چه دستاوردی داشته و چه اطلاعاتی به کارشناسانش افزوده شده است!

مرمت ستون سنگی ایوان خلوت کریمخانی در کاخ گلستان
در این هفته همین طور مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از سامان دهی عایق رطوبتی بام حجره های عمارت بادگیر این مجموعه جهانی آگاهی داد و اظهار داشت: مرمت کاشی کاری و ستون سنگی ایوان خلوت کریمخانی نیز به انتها رسید.
آفرین امامی اظهار داشت: مجموعه حجره های اطراف حیاط اختصاصی عمارت بادگیر، قسمتی از فضاهای با ارزش به حساب می آیند که به لحاظ معماری، نیمه پوشیده شمرده می شود. همین طور به لحاظ زیبایی در تزئینات به کار رفته در آنها (کاربندی و گچبری) مورد توجه هستند.
مدیر کاخ گلستان افزود: براین اساس به علت نقص و لطمه جدی در پوشش بام این حجره ها، در معرض رطوبت و بارش قرار گرفتن تزئینات داخلی این فضاها و قدیمی بودن ساختار و لایه بندی بام و علاوه بر آن عایق بندی نامناسب، عملیات مرمتی شامل برچیدن اندودهای لطمه دیده، عایق بندی و آجر فرش بام با روش سنتی در این بخش از کاخ گلستان طراحی و اجرا شد.
او اشاره کرد: این عملیات مرمتی بمنظور حل این لطمه ها برای بام انبارهایی که در جنوب غربی این محوطه قرار دارد، انجام شده است.
امامی افزود: مرمت و استواری بخشی تزئینات کاشی کاری در نمای دیوار، بنا و طاق نماهای محوطه کاخ گلستان و جبهه شرقی بنای عمارت خلوت کریمخانی که فضای نیمه باز به شمار می آید، نیز انجام شده است. این تزئینات و ستون های سنگی بنای خلوت کریمخانی، بواسطه آن که عمدتا در فضای باز یا نیمه باز و در معرض لطمه های جوی و بارشی هستند، بخش عمده ای از کارهای هرساله اداره فنی کاخ گلستان را به خود اختصاص می دهند.

برگزاری نشست های آموزشی تخصصی با معاونان صنایع دستی
مدیرکل دفتر آموزش صنایع دستی از برگزاری سلسله دوره های مختلف آموزش تخصصی با هدف ارتقای دانش معاونان استانی در رابطه با کارهای مصوب معاونت و الزام پرداختن به این مهم در بلندمدت آگاهی داد.
ویدا توحدی اظهار داشت: اولین دوره این جلسه با عنوان «کارگاه آموزشی کارشناسی آثار صنایع دستی» برمبنای شاخص ها و معیارهای سه برنامه «داوری مُهر اصالت ملی و بین المللی» «جشنواره های ترویجی» و «انتخاب آثار فاخر» یکشنبه ۲۹ آبان در عمارت تاریخی کوشک برگزار می گردد.
او اضافه کرد: اهداف برگزاری این دوره شامل گسترش دانش و مهارت کارشناسان ستادی و استانی صنایع دستی، آشنایی با منطق ارزیابی و انتخاب آثار و درک پروسه انتخاب آثار از شروع پروسه تا دریافت گواهی است. البته برنامه های بعدی در محورهای دیگر مانند حمایتی و بازاریابی شامل شیوه های فروش موفق، برندسازی، بازاریابی نوین، نحوه دریافت تسهیلات، انواع مجوزها و پروسه صدور آنها و… در دست برنامه ریزی و اجرا قرار دارد.
توحدی افزود: برگزاری این دوره و دوره های مشابه بی گمان تأثیری مثبت در همدلی، هماهنگی و وحدت رویه میان بدنه کارشناسی برای خدمت رسانی به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنرهای سنتی دارد.

افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان در تهران
این هفته در خبری، رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران با تأکید بر افزایش مسیرهای گردشگری کوهستان اظهار داشت: مراکز تفریحی و گردشگری مانند موزه ها سلیقه ای عمل می کنند بنا بر این استقبالی از آنها نمی گردد.
امیر قاسمی رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران بیان کرد: با اهمیت ترین کاری که انجام خواهم داد تبدیل ستاد گردشگری شهرداری به سازمان است. اگر این اقدام تا آخر امسال انجام نشد؛ عید ۱۴۰۲ من در این سمت نیستم. با اهمیت ترین نکته در این زمینه بحث اجرای مصوبات شورای شهر تهران است که در گذشته انجام نشده و روی زمین مانده است با اهمیت ترین مصوبه آن تبدیل این ستاد به سازمان بود.
وی اظهار داشت: معتقدم تا آن زمان که مجموعه های گردشگری شهرداری تجمیع نشود و اهمیت موضوع گردشگری برای کل مدیریت شهری تهران و تاثیرگذاران مشخص نشود، اتفاق مهمی در این عرصه رخ نخواهد داد. این از موضوعات با اهمیتی است که دنبال می نماییم و چندین جلسه درباره ی آن با مدیران ارشد و مدیران مراکز گردشگری داشته ایم.
قاسمی اظهار داشت: مردم تهران با جاذبه های گردشگری شهر آشنا نیستند یکی از دلیلهای آن سلیقه ای عمل کردن اماکن گردشگری شهر است. هر مجموعه و شرکت و حوزه ای برمبنای صلاحدید و نیازش تصمیماتی را برای مجموعه اش می گیرد بطورمثال ساعت فعالیت موزه ها از ۹ بامداد تا ۵ عصر است یعنی زمانی که مردم سر کار هستند و وقتی آنها از کار فارغ می شوند همه سایت ها هم بسته می شود. باید سیاست واحدی برای آنها پیش بینی شود که بطورمثال تا ۸ شب فعالیت کنند یا شیفت کاری با رعایت ملاحظات برای آنها تعریف شود.
استقرار تیم ویژه وزارت میراث فرهنگی در فرودگاه امام (ره)
به منظور انجام هماهنگی های لازم برای سفر مسافران جام جهانی به قطر، تیم ویژه ای از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شدند.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب اظهار داشت: در جام جهانی قطر نسبت به جام جهانی گذشته با برنامه تر عمل کردیم و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران و معاونت گردشگری شش آژانس خوش نام و با سابقه در جام جهانی را به عنوان آژانس های منتخب معرفی کردند.
او با اشاره به این که دیگر آژانس ها باید تحت پوشش این شش آژانس مادر مبادرت به فروش پکیج جام جهانی کنند، افزود: ضمانت نامه های خوبی از آنها دریافت و کلاس های توجیهی برایشان برگزار کرده ایم. هم اکنون ضرغامی شکایت هایی از طرف مردم دریافت کرده که عمدتا افرادی بوده اند که از آژانس های منتخب بلیت تهیه نکرده اند.
پروازها به انجام می رسد حتی با تأخیر
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به این که با دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گروهی برای اطمینان بخشی و رصد اوضاع در فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شده است، بیان کرد: این گروه به عنوان متصدی و هماهنگی امور در فرودگاه حضور دارند که به مردم اطمینان خاطر بدهند که مشکلی در رفتنشان وجود ندارد.
بند زنان موزه قصر تهران بازسازی شود
مدیر مجموعه باغ موزه قصر تهران از مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی، خواهان استفاده از ظرفیت این مجموعه برای بازسازی بند زنان زندان قصر شد.
حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستبافت و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در این دیدار با اشاره به لزوم حفظ موزه قصر به عنوان یکی از میراث فرهنگی و ملی باارزش تهران، بر اهمیت محتواسازی و تولید محتواهای متنوع تاکید نمود.
ناصر قاسمی مدیر مجموعه باغ موزه قصر نیز در این جلسه با اشاره به نیاز و لزوم همراهی وزارت میراث فرهنگی درباب تقویت بخش موزه ای زندان اشاره کرد: لازم است برای تقویت بخش موزه ای باغ موزه قصر از ظرفیت وزارت میراث فرهنگی و خصوصاً اداره کل موزه ها استفاده نماییم.

کاشت کلم و کاهو در زمین گلف کاخ مروارید
این هفته خبر رسید که زمین گلف کاخ مروارید یکی از با اهمیت ترین بخش های آن به شمار می آید. این زمین گلف از نظر مدیران فدراسیون گلف کشور به عنوان یک ظرفیت مهم دیده می شود.
هر از چندگاهی درباره ی اختصاص زمین گلف کاخ مروارید به این فدراسیون صحبت هایی می شود اما این مساله تا امروز به نتیجه نرسیده است به عنوان مثال هفت سال پیش هم رقیه علیدوست رییس هیأت گلف استان البرز گفته بود باوجود پیگیری های فراوان احیا زمین گُلف مجموعه فرهنگی گردشگری کاخ مروارید کرج به سال آینده موکول شد.
چند روز پیش هم مهرداد جمشیدی دبیر فدراسیون گلف بیان کرده بود: اگر زمین کاخ مروارید به ورزش گلف اختصاص داده شود، بدون شک این رشته در استان رونق خاصی خواهد گرفت.
در این باره فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به خبرنگار مهر اظهار داشت: این کاخ در گذشته فرودگاه اختصاصی و زمین گلف داشته است اما الان زمین گلف حدودا محو شده و جزو فضای سبز کاخ قرار دارد و بجای آن تا سالهای قبل کاهو و کلم می کاشتند چون زمین گلف را به کشاورزان داده بودند. ولی حالا زمین گلفی که در محدوده ۱۲۰ هکتاری قرار دارد باید احیا شود.


منبع:

1401/09/06
12:04:49
5.0 / 5
540
تگهای خبر: آموزش , بنا , پرواز , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری