ضرغامی مطرح كرد

وجود برخی عقب ماندگی ها در زمینه میراث فرهنگی قزوین

وجود برخی عقب ماندگی ها در زمینه میراث فرهنگی قزوین به گزارش آثارنیوز قزوین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: باوجود تمام ظرفیت ها و پتانسیل های استان قزوین متأسفانه شاهد برخی عقب ماندگی های تاریخی در زمینه میراث فرهنگی قزوین هستیم چنانچه ظرفیت های استان قزوین در زمینه میراث فرهنگی باید مهم شمرده شود چونکه تمامی این استعدادها و ظرفیت ها در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور اثرگذار می باشد.


عزت الله ضرغامی پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه استان قزوین اظهار نمود: استان قزوین جزو نخستین استانها در تعداد، تنوع و اهمیت نفایس میراثی است و همین طور در زمینه گردشگری نیز دارای پتانسیل های بی بدیلی است.
وی با اشاره به ظرفیت های استان قزوین در زمینه میراث فرهنگی همچون صنایع دستی استان قزوین، اضافه کرد: باوجود تمام ظرفیت ها و پتانسیل های این استان متأسفانه شاهد برخی عقب ماندگی های تاریخی در زمینه میراث فرهنگی قزوین هستیم.
ضرغامی بیان کرد: ظرفیت های استان قزوین در زمینه میراث فرهنگی باید مهم شمرده شود چونکه تمامی این استعدادها و ظرفیت ها در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور اثرگذار می باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مشکلات حوزه میراث فرهنگی استان قزوین به قدری زیاد است که با یک سفر نمی توان به تمامی آنها پرداخت و این سفر تنها سفر کاری بنده به قزوین نخواهد بود.
وی اشاره کرد: درباب رفع مشکلات حوزه میراث استان قزوین سفارش ام این است که برخی مشکلات مربوط به استان را باید به دست مدیریت استانی بسپاریم. یکی از مسائل مهم در زمینه مسائل توسعه ای استان، ناهماهنگی هایی است که بین قوانین مختلف کشور همچون میراث فرهنگی با سایر دستگاهها وجود دارد.
حفظ باغستان؛ با اهمیت ترین اولویت میراث فرهنگی
ضرغامی با اشاره به موضوع باغستان سنتی قزوین، اظهار داشت: باغستان سنتی قزوین جزو نفایس با ارزش فرهنگی، اجتماعی و میراثی در کشور است و باتوجه به این که به هویت تاریخی کهن شهر قزوین تبدیل گشته باید حفظ آن از با اهمیت ترین اولویت های میراث فرهنگی باشد.
وی درباب بافت تاریخی شهر قزوین اظهار نمود: درباب بافت تاریخی شهر قزوین هم شاهد یکسری مسائل و مشکلات حل شدنی هستیم. در برخورد با بافت تاریخی شهر، این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که خود بافت تاریخی همراه با انباشت تجربه ای است که در طول هزاران سال به دست آورده و مقوم توسعه منطقی و صحیح است.
این مسئول بیان کرد: با تعاملی که بین دستگاه های استان دیدم تصمیم گرفتم، برنامه ریزی و تصمیمات نهایی درباب باغستان های سنتی و بافت تاریخی شهر قزوین به مدیریت استان واگذار شود و امیدواریم با سیاست های اتخاذ شده، میراث فرهنگی نه فقط مانع توسعه استان نباشد بلکه توسعه دهنده باشد.
ضرغامی در پاسخ به این پرسش که در چهار سال قبل در مدیریت میراث فرهنگی استان قزوین شاهد انفعال و برخوردهای دوگانه با ساخت وساز در حریم آثار تاریخی بوده ایم که به میراث فرهنگی استان خدشه وارد کرده است و آیا زمان تغییر فرانرسیده، اظهار داشت: ارزیابی مدیران برمبنای فاکتورهای خالص مدیریتی است و ستاد وزارتخانه برمبنای ماموریت هایی که به مدیران می دهد دارای ارزیابی دوره ای است و بر طبق این ارزیابی ها برای تغییر مدیریت استانها تصمیم گیری می کند.
وی با اشاره به زمینهای موقوفی استان قزوین بیان کرد: وزارتخانه برای رفع مشکلات توسعه ای در زمینه میراث فرهنگی در یک سال قبل با هفت نهاد و سازمان تفاهم نامه امضا نموده است که یکی از این نهادها اوقاف است. در این تفاهم نامه ها، خیلی از حوزه های مأموریتی که تلاقی با مسئولیت های دستگاهها و نهادهای مختلف دارد، تعیین تکلیف شده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مجموعه اوقاف کشور نسبت به حوزه میراث فرهنگی نگاهی روشن دارد و از این حیث امیدوار هستم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حل مشکلات میراثی و اوقافی در کشور باشیم.
وی اظهار داشت: همانطور که پیش تر اشاره کردم میراث فرهنگی مقوم بر توسعه استان است و این صحبت به این معنا است که باید در توسعه استان آثار باستانی و نفایس ملموس و غیرملموس استانی حفظ شود.
مرمت گراندهتل از سر گرفته می شود
این مسئول با اعلان اینکه گراند هتل قزوین، پدر هتل های ایران است، درباب این بنای نیمه نفیس شهر قزوین اشاره کرد: متأسفانه درباب این بنای فاخر نیز مشکلاتی وجود دارد که حل این مشکلات در اولویت قرار گرفته و موضوع دیگر این است که با وجود سبقه تاریخی قزوین در هتل سازی، هیچ هتل پنج ستاره ای در این استان وجود ندارد.
ضرغامی اظهار داشت: مجموعه ای که گراند هتل در آن قرار دارد به سبب آنکه، یک مجموعه حاکمیتی در نظام اداری در حاکمیت وقت بوده، فقط یک اثر گردشگری، تفریحی و به تعبیری اشرافی نیست.
وی افزود: گراند هتل نقش به سزایی در زمینه اقتصادی داشته است بدین سبب این مجموعه برای وزارتخانه مهمست و به سبب مشکلات استانی مرمت آن که متوقف شده بود با دستور اینجانب باردیگر سرگرفته می شود.
ساخت وساز غیراستاندارد در حریم اثر تاریخی را گزارش دهید
وی اظهار نمود: جاذبه های تاریخی استان قزوین ظرفیت های بی بدیل حوزه گردشگری را فراهم می آورد که قسمتی از رونق گردشگری حاصل از آن به مرمت درست، ارائه خدمات و خدمات لازم و معرفی توسط مسئولان ذی ربط برمی گردد و بخش دیگر آن به مطالبه گری رسانه ها و فعالان میراث فرهنگی و گردشگری بازمی گردد.
ضرغامی با بیان این خبر که یک پلت فرم میراثی تحت عنوان «بزن بریم»، با شناسایی و معرفی ۱۶ هزار نقطه از مقاصد گردشگری کشور درحال راه اندازی است، اظهار داشت: استان قزوین با بهره گیری از این پلت فرم می تواند حوزه گردشگری استان را رونق ببخشد که البته قبل از آن لازم است مسئولیت های میراثی خودرا به درستی انجام دهد.
وی با تاکید بر این که صیانت از بناهای میراثی استان قزوین جزو با اهمیت ترین مسئولیت های کاری وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین است، اظهار داشت: از اصحاب رسانه می خواهیم اگر مستنداتی از نمونه های ساخت وساز غیراستاندارد در حریم اثر تاریخی دارند که خارج از ضوابط بافت تاریخی شهر قزوین توسط اصحاب قدرت و ثروت انجام شده به وزارتخانه معرفی کنند.




منبع:

1401/05/14
11:47:41
5.0 / 5
530
تگهای خبر: آثار تاریخی , استاندارد , باستانی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری