رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی:

ایرلاین ها ۶۰ درصد بلیت هایشان را چارتری می فروشند

ایرلاین ها ۶۰ درصد بلیت هایشان را چارتری می فروشند رییس انجمن دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی از فروش ۶۰ درصد بلیت پروازهای ایرلاین ها به چارترکننده ها اطلاع داد.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، بلیت چارتری سال هاست که به یکی از اشکالات اصلی صنعت هوانوردی تبدیل گشته است؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در اولین ماه های وزارتش در ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ دستور داد تا روش بلیت چارتری جز برای مقاصد گردشگری (مشخصاً کیش و قشم) و جزایر، سکوها و مقاصد نفتی (جزیره خارک و عسلویه) ممنوع می باشد.
اسلامی اظهار داشته بود: «فروش بلیت پروازهای برنامه ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می کند. قیمت بلیت هواپیما مطابق قانون تابع عرضه و تقاضاست اما ما بر این مساله تاکید داریم که فروش بلیت چارتری ممنوع می باشد. چارتر یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است.» اما این دستور وزیر سابق راه و شهرسازی دیری نپایید که رنگ باخت و ایرلاین در مدت کوتاهی بار دیگر شروع به فروش بلیت چارتری کردند؛ این فرایند دو بار دیگر در زمان وزارت وی تکرار شد اما همچنان فروش بلیت چارتری ادامه داشته و حتی الان به یکی از اصلی ترین بخش های صنعت حمل و نقل هوایی تبدیل گشته است. فعال صنعت هوانوردی: ایرلاین ها چاره ای جز فروش چارتری ندارند یک عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی هم پیش از این به خبرنگار مهر گفته بود ایرلاین ها چاره ای جز فروش بلیت چارتری ندارند چون هزینه های بالای خرید قطعات و دستمزد پرسنل از محل فروش ۶ ماهه یا یک ساله بلیت پروازهای چارتری به آژانس های گردشگری تأمین می شود. ادعای معاون سازمان هواپیمایی: ایرلاین ها گرانفروشی نمی کنند! / ‬ کار دلالهاست (چارترکننده ها) در همین خصوص هم حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هم هفته گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد گرانی بلیت هواپیما اظهار نمود: با گرانفروشان بلیت پروازهای داخلی برخورد می نماییم چه ایرلاین ها باشند که چه هر مرجع فروش بلیت دیگر؛ اما آنچه مورد تاکید است، اساسا ایرلاین ها و شخصیت های حقوقی شناخته شده هیچ وقت بالاتر از نرخ مصوب نسبت به بلیت فروشی اقدام نخواهند کرد. متأسفانه در لایه های پایین تر که می رسد و به طور عمده به واسطه ها یا برخی فروشگاه های مجازی که بعضاً هیچ مجوزی هم از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد، برمی گردد، تخلفاتی را ما در سازمان هواپیمایی کشوری شاهد می باشیم اما امکان کنترل آنها بعضاً وجود ندارد. رئیس انجمن آژانس های هواپیمایی: مطالباتمان از ایرلاین ها را پس گرفتیم
حرمت الله رفیعی رئیس انجمن آژانس های گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره میزان مطالبات آژانس های مسافرتی و خدمات گردشگری از شرکتهای هواپیمایی خاطرنشان کرد: آژانس ها از ایرلاین های داخلی و خارجی در روزهای کرونا تا حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبه داشتند که توانستیم تا ۹۰ درصد آنرا وصول نماییم و اگر ۱۰ درصدی باقی مانده، به طور عمده به شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند ایرلاین اوکراینی یا لوفت هانزا بوده که دیگر آنرا پس ندادند؛ خیلی از مردم هم از دریافت مطالبات خود پس از ۳ سال صرف نظر کرده اند.
وی افزود: اما یک سری مطالبات دیگر هست که مردم هر روزه با آن سر و کار دارند؛ باید این مطالبات مردم از ایرلاین ها طبق قوانین موجود بازپس داده شود یا اگر درصورتیکه به مقررات جدیدی نیاز است، وضع شوند؛ مثلا اگر مسافری از پرواز خود صرف نظر کند، طبق مقررات موجود و بسته به مدت زمان باقی مانده تا قبل از آغاز پرواز، خسارت بدهد اما اگر همین پرواز تأخیر داشته باشد یا کنسل شود، آیا نباید همان ایرلاین هم به مسافر خسارت بدهد؟
ایرلاین ها خسارت می گیرند اما خسارت نمی دهند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اضافه کرد: آژانس ها در این خصوص متضرر نمی شوند بلکه همه ضرر متوجه مسافر است مثلا مسافری داشتیم که قرار بوده بامداد با پرواز به اصفهان برود و عصر برگردد و بلیت هر دو طرف مسیر را خریداری نموده است. اما وقتی به فرودگاه رفته، بعد از چند ساعت معطلی، اعلام شده که پرواز رفت کنسل شده است بعد هم پرواز برگشت انجام شده است؛ آژانس هم کل هزینه بلیت های رفت و برگشت را به ایرلاین پرداخت کرده و کاری از دستش برنمی آید. چه کسی ضرر و زیان وارده به این مسافر را باید پرداخت کند؟
وی اظهار داشت: برخی پروازها بیشتر از ۴ ساعت تأخیر دارند ولی آیا ایرلاین ها هزینه این خسارات را می دهند؟ نمی گردد که ایرلاین ها یک طرفه و بابت کنسلی پرواز، خسارت بگیرند ولی بابت تأخیرهایی که دارند به مسافر خسارت ندهند.
رفیعی با اشاره به اینکه به صورت متوسط تا نیمی از پروازهای ما تأخیر دارند اظهار نمود: در دیگر کشورها اگر پروازی تأخیر داشته باشد و ایرلاین مربوطه نتواند برای مسافر پرواز جایگزین قرار دهد، ایرلاین موظف به برگرداندن مسافر به هتل تا زمان پرواز بعدی است یا این که خسارت به مسافر بدهد؛ اما در کشور ما حقوق مسافر اصلاً دیده نمی شود؛ تا حالا نشنیده ام که به یک نفر بابت تأخیر در پرواز خسارتی داده شده باشد.
ایرلاین ها حق ندارند بلیت پروازهای برنامه ای را چارتری بفروشند
وی درباره فروش چارتری بلیت هواپیما بیان نمود: فروش چارتری در دنیا معمول است و چارترکننده همزمان هتل و اقامت و دیگر نیازهای مسافر را هم تأمین می کند ولی چارترکننده حق تک فروشی بلیت را ندارد اما در ایران چارترکننده ها، مبادرت به تک فروشی بلیت می کنند.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری افزود: ایرلاین ها از قبل بلیت چند ماه خویش را به چارترکننده می فروشند که این اقدام غیر قانونی است؛ اینها حق مردم است که ایرلاین ها آنرا به چارترکننده می دهند چون ناوگان هوایی ما آنقدر گسترده نیست که میزان عرضه و تقاضای بلیت پرواز با هم برابر باشد.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر از ۶۰ درصد پروازهای داخلی ما به صورت چارتری فروش رفته است و ایرلاین هم پول آنرا از چارترکننده دریافت کرده است؛ از طرفی چارترکننده هم به هر قیمتی که بخواهد آنرا می فروشد. این در شرایطی است که این کار، فروش چارتری نیست بلکه تک فروشی بلیت پروازهای برنامه ای است.
رفیعی با تاکید بر این که ایرلاین ها حق ندارند پروازهای برنامه ای را به صورت چارتری بفروشند اظهار داشت: وقتی این اتفاق رخ می دهد، حتما منافعی میان ایرلاین و چارترکننده وجود دارد. اگر هم مدعی هستی که امورات روزمره ایرلاین بدون پیش فروش چند ماهه چارتری صندلی های پروازی نمی گذرد، باید ایرلاین را تعطیل کنند نه این که آنرا از جب مردم تأمین کنند.
وی تصریح کرد: در روزهای High season (پیک سفر) که مسافر زیاد است ایرلاین تک فروشی کند ولی در روزهای Low Season که مسافر کم است، ایرلاین می تواند چارتری بلیت بفروشد و چارترکننده هم پکیج سفر همراه با بلیت چارتری عرضه کند؛ اما در غیر این صورت، اجحاف در حق مردم است.
سازمان هواپیمایی به خوبی جلوی گرانفروشی ایرلاین را گرفته است
فعال صنعت حمل و نقل هوایی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی هم اکنون هر بار که ایرلاین ها مبادرت به گرانفروشی می کنند، بلافاصله ورود کرده و با اخطار این سازمان، نرخ ها به رقم قبلی برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه برخی چارترکننده ها اصلاً مجوز فروش بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری ندارند مطرح کرد: متأسفانه کسانی هست که اصلاً حتی مجوز بند ب و دفتر خدمات مسافرتی ندارد ولی مبادرت به فروش بیلت پروازهای داخلی و خارجی می کنند؛ سازمان هواپیمایی کشوری باید نظارت داشته باشد که ایرلاین ها مبادرت به فروش بلیت خارج از سیستم نکنند؛ چارتر هم باید محدود به حداکثر ۳ ماهه باشد ولی هم اکنون چارت ۶ ماهه و یک ساله داریم.

1401/04/06
16:55:51
5.0 / 5
549
تگهای خبر: اقامت , پرواز , حقوقی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری