رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی مطرح كرد؛

دیرینه شناسی دیگر تنها آثار معماری نیست

دیرینه شناسی دیگر تنها آثار معماری نیست به گزارش آثارنیوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: دیرینه شناسی ایران بر جایگاهی تکیه زده که تنها اشیا و آثار معماری ملاک نیست، بلکه به دست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسان ها مد نظر است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مصیب امیری، این مطلب را در مراسم نکوداشت استاد برجسته دیرینه شناسی ایران یوسف مجید زاده بیان نمود.
وی ضمن اشاره به خصوصیت های اخلاقی و حرفه ای یوسف مجیدزاده اظهار داشت: شخصیت یوسف مجیدزاده اساسا آنقدر پرارزش است که این جمعیت از باستان شناسان، محققین، اساتید، پیشکسوتان، دانشجویان و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی امروز دور هم جمع شده اند تا مراسم نکوداشتی برای این پیشکسوت دیرینه شناسی برگزار کنند.
امیری با اشاره به اینکه اگر فعالیتهای دیرینه شناسی در ایران را از یک منظر بنگریم می توانیم آنرا به چند بخش تقسیم نماییم خاطرنشان کرد: در یک صدسال گذشته دیرینه شناسی از مرحله ای شروع شد که در ابتدا به دست آوردن اشیا برای باستان شناسان معیار تلقی می شد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: به تدریج علاوه بر به دست آوردن اشیا خواناسازی آثار معماری هم مد نظر قرار گرفت.
وی اضافه کرد: امروزه خوشبختانه دیرینه شناسی ایران بر جایگاهی تکیه زده که تنها اشیا و آثار معماری ملاک نیست بلکه به دست آوردن مواد فرهنگی و ارتباط آن با جوامع و انسان ها مد نظر است.
امیری ضمن اشاره به این که در سالهای اخیر دیرینه شناسی به خوبی از رشته ها، علوم و فنون دیگر بهره می گیرد و مطالعات آزمایشگاهی هم جایگاه ویژه ای در این علم پیدا کرده است ابراز امیدواری کرد با حضور محققین، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه شاهد پیشرفت دیرینه شناسی باشیم و به مرحله ای برسیم که نقطه عطفی در دیرینه شناسی ایران شکل گیرد.
در ادامه این مراسم که با پخش نماآهنگی از سخنان یوسف مجیدزاده، پخش پیام دوستان، همکاران و شاگردان این استاد و پیام هالی پیتمن از دانشگاه پنسیلوانیا همراه بود، گزارشی از تدوین جشن نامه یوسف مجیدزاده توسط سجاد علی بیگی عرضه و کتاب «سپهر مجد، دیرینه شناسی دنیای ایرانی و سرزمین های پیرامون؛ جشن نامه یوسف مجیدزاده» رونمایی گردید.


منبع:

1401/03/10
21:19:10
5.0 / 5
671
تگهای خبر: باستان شناسی , دیرینه شناسی , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری