حمایت وزارت خارجه از ایجاد موزه ها بین کشورهای تمدن ساز

حمایت وزارت خارجه از ایجاد موزه ها بین کشورهای تمدن ساز به گزارش آثارنیوز مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در مراسم روز موزه ها اظهار داشت: وزارت امورخارجه از ایجاد موزه ها بین کشورهای تمدن ساز و تمدن خیز حمایت می کند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، روز بزرگداشت موزه و هفته میراث فرهنگی با حضور قائم مقام وزارت میراث فرهنگی و مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران اجرا شد. علیرضا دلخوش مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه اظهار داشت: فعالیت بین موزه ها در حقیقت فعالیت بین تمدنها است. وزارت خارجه از ایجاد موزه ها بین کشورهای تمدن ساز و تمدن خیز حمایت می کند. برخی از کشورها از این که موزه ای با اشیای بیشتر از ۲۰۰ سال قدمت ندارند حسرت می خورند در صورتیکه ما ظرفیت بزرگی در موزه هایمان داریم. در این مراسم همین طور از موزه داران پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام این وزارتخانه بیان کرد: ما روز گذشته متأسفانه از میان مجموعه داران و دوستداران میراث فرهنگی، استاد نجات فتحی را از دست دادیم. در صددیم هر شهر یک موزه داشته باشیم. حتی معتقدیم که باید برای رسیدن به این هدف قدر افرادی مانند مرحوم فتحی را دانست.
دارابی اظهار داشت: در هر شهر یک موزه هدف ما است. الان هم ۲۶۰ موزه از ۷۹۰ موزه کشور فعال می باشند و در زمره موزه های وزارت میراث فرهنگی قرار دارند. بقیه موزه ها هم توسط ارگان های دولتی و بخش خصوصی اداره می گردند.
وی اضافه کرد: آنچه امروز از کاخ ها و میراث گذشته باقی مانده است قسمتی از هنر پیشینیان است. امروز باید به پاس هنر آنها کلاه از سر برداریم.
دارابی افزود: شعار امسال شورای بین المللی موزه ها قدرت موزه در نظر گرفته شده است. باید کارکرد در فضای مجازی را در این موزه مد نظر قرار داد. چون منظومه فکری این وزارتخانه هم بر تغییر، توسعه، تحول و فناوری استوار شده است.
وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ بودجه میراث فرهنگی و موزه ها دو برابر شد اما در حقیقت با این بودجه های کم نمی توان انتظار نهضت تحول را داشت. چون این امر همت مردم را می خواهد. ما خواهان کمک از خارج از کشور برای حوزه میراث فرهنگی هستیم.
در ادامه احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم اظهار داشت: موزه ها تنها فضایی نیستند که فقط به آنها افتخار نماییم بلکه باید بعنوان پله ای به آنها نگاه شود که ما را به آینده وصل می کند. موزه داران هم فقط افرادی نیستند که در آنجاها کار می کنند بلکه آنها هم مانند نویسندگان در راه حفظ فرهنگ و ترویج آن تلاش می کنند.
وی به شعار ایکوم اشاره نمود و اضافه کرد: قدرت موزه برمبنای آموزش مداوم یا تکنولوژی بدست نمی آید بلکه باید گذشته را به آینده متصل کرد.
جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران نیز در این مراسم اظهار داشت: هنوز هستند افرادی که از موزه داری اطلاعات زیادی ندارند و از اشیای گرانبهای تاریخی بعنوان گنج یاد می کنند که این افراد به نظرم ۲۰۰ سال از موزه داری عقب هستند.



منبع:

1401/02/31
13:23:40
5.0 / 5
647
تگهای خبر: آموزش , بنا , تاریخ , تمدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری