رونمایی از ۱۵۰۰ شیء تاریخی اهدایی ۲ خانواده ایرانی

رونمایی از ۱۵۰۰ شیء تاریخی اهدایی ۲ خانواده ایرانی به گزارش آثارنیوز تعداد ۱۵۰۰ شیء تاریخی اهدایی به موزه ملی با دوره قدمت هفت هزار سال هم زمان با روز جهانی موزه به معرض نمایش گذاشته شده است.


جبرئیل نوکنده ـ رئیس موزه ملی ایران ـ درباره این نمایشگاه به ایسنا اظهار داشت: این مجموعه، آثار اهدایی دو خانواده ایرانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که شامل حدود ۱۵۰۰ شیء دیرینه شناسی با دوره قدمت از هفت هزار سال است. با عنایت به اینکه مجموعه به معرض نمایش گذاشته شده، حدودا یک هفته در اختیار موزه ملی بوده و در این فاصله بررسی شده، اصالت دیرینه شناسی حدود یک هزار شیء آن تایید شده است. تعیین اصالت تعدادی دیگر به پژوهش و مطالعات دقیق تری نیاز دارد و بخشی از آثار هم فاقد اصالت هستند.
او ضمن اشاره به آثار شاخص این مجموعه بزرگ اهدایی که به اندازه موزه ایران باستان در موزه ملی ایران اثر دارد و به تنهایی یک موزه به حساب می آید، اظهار نمود: برخی از اشیاء این مجموعه مشابه آثار به دست آمده از محوطه های شاخصی چون شهداد (کرمان) است. علاوه بر این، مفرغ های لرستان، ظروف نقره ای ساسانی شمال ایران و سکه های متنوعی از هخامنشی و دوره های تاریخی بعد از آن، النگوها و گردنبندها، سرگرزها، شمشیرها و تیردان فلزی در این مجموعه وجود دارد که اصالت بیشترشان تایید شده است. جنس بیشتر آثار این مجموعه اهدایی فلزی و از آهن، مفرغ، طلا و مس بوده است.


رئیس موزه ملی افزود: رویکرد این خانواده ها که آثاری باستانی در اختیار داشتند و به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل می دهند، بسیار مهم می باشد. به هر حال، این آثار بخشی از هویت ما است، حتی از نمونه بعضی از آنها در موزه های ما کم است. هرچند، معلوم است این آثار به روش غیرعلمی از بسترهای دیرینه شناسی خارج شده اند، ولی چون اصالت دارند باید در موزه ها نگهداری شوند تا امکان پژوهش برای آنها فراهم گردد.


نوکنده اظهار داشت: این آثار برای همیشه به نام اهداکننده در موزه ثبت می شود، این کاری است که در موزه های بزرگ دنیا انجام می شود. در واقع اهداکننده با این اقدامِ مهم، نامش را با تاریخ و فرهنگ آن کشور برای همیشه ثبت می کند.
رئیس موزه ملی ایران که تخصص دیرینه شناسی دارد، درباره نحوه گردآوری این اشیاء توسط این دو مجموعه دار، اظهار نمود: مشخص است که این آثار به چه روشی به دستشان [مجموعه دار] رسیده است. برپایه اطلاعاتی که در اختیار داریم آثار این دو خانواده توسط وراث به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع داده شده است. وزارت خانه هم هماهنگ کرد و کارشناسان بعد از مشاهده و بررسی از نزدیک، نظر دادند که این اشیاء دیرینه شناسی و تابع قانون است و آن دو خانواده هم مجموعه را به وزارت میراث هبه کردند. این مجموعه متعلق به دو خانواده ساکن در ایران بود که در تهران نگهداری می شد.


او درباره اینکه آیا کارشناسان می توانند تشخیص دهند که این مجموعه از چه مناطقی و به چه روشی کشف شده اند، اظهار داشت: ما فقط می توانیم از نظر سبک شناسی تشخیص دهیم مثلاً شیء مفرغی با گوزن سربرگشته تا ۹۵ درصد مشابه آثار شهداد است، البته که حدس می زنیم این شیء به حفاری های هلیل رود و قاچاق جیرفت، نزدیک باشد و احیانا در آن فرآیند به دست آمده باشد. شاید این طور باشد. برای آن که مشخص شود این آثار به لحاظ اصالت نزدیک و یا مشابه کدام اشیاء است در ویترین های آنها تصویر آثار تاریخی مشابه را نصب کرده ایم تا مخاطب بتواند تشخیص دهد این آثار از چه محوطه ای و با چه به روش علمی و یا غیر از آن به دست آمده است.
بشقاب مفرغی با گوزن سربرگشته

1401/02/30
14:37:39
5.0 / 5
615
تگهای خبر: آثار تاریخی , باستانی , تاریخ , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری