مشكلات گردشگری در قزوین؛

از سردرگمی گردشگران در قزوین تا تعطیلی بناهای تاریخی در طول سال

از سردرگمی گردشگران در قزوین تا تعطیلی بناهای تاریخی در طول سال به گزارش آثارنیوز قزوین یک فعال حوزه گردشگری اظهار داشت: توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می شود چونکه مسیر گردشگری تعریف نشده است، از طرفی اگر توریست در طول سال وارد قزوین شود نمی تواند از آثار تاریخی بازدید کند چونکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر این که در روزهای نوروز یا ایام خاصی سازمان های متولی آثار تاریخی را بازگشایی کنند اما باید توجه داشت که توریستهای خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می کنند.


وحید نصرت آقایی در گفت و گو با ایسنا اشاره کرد: در زمینه گردشگری باید ظرفیت قزوین را واقع بینانه ببینیم، تعدادی از افراد ظرفیت گردشگری قزوین را بی نهایت و سرآمد در ایران تعریف می کنند که این واقعیت نیست و تا آن زمان که واقع بینانه نگاه نکنیم نمی توانیم نسخه ای برای آن بپیچیم.
وی ادامه داد: قزوین در زمینه گردشگری بصورت عام ظرفیت دارد برای مثال در زمینه طبیعت گردی، گردشگری تاریخی، فرهنگی، مذهبی و گردشگری غذا ظرفیت خوبی دارد اما هرکدام را باید با شهرهای اطراف قزوین و استانهای هم جوار مقایسه نماییم و درنهایت سرمایه گذاری در زمینه ای صورت بگیرد که در آن بخش از توان بالایی برخوردار هستیم.
این فعال گردشگری بیان کرد: طبیعت گردی قزوین پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری گردشگری دارد، الموت نگین سبز استان است که در گردشگری داخلی و خارجی جای کار دارد اما در همه این سال ها با وجود تلاشی که صورت گرفته هدفی برآورده نشده است؛ هم اکنون دریاچه اوان بعنوان جاذبه اصلی در الموت تکلیفش نامشخص است، سالهای زیادی در مورد آن جلسات مختلفی برگزار و سرمایه گذار مشخص شد اما درنهایت اتفاق خاصی نیفتاد.
وی تاکید کرد: اگر قزوین بخواهد در زمینه گردشگری بصورت تخصصی وارد شود باید امکان بازید از سایت های گردشگری را بوجود آورد، لازم است بررسی شود که چند سایت گردشگری در قزوین داریم که توریست با ورود به شهر قزوین بتواند از این سایت ها بازدید کند.
نصرت آقایی اظهار نمود: توریست دنبال آثار تاریخی شاخص و برجسته است که کمتر دیده باشد، در قزوین به شکل ویژه به آثار شاخص تاریخی توجه نشده است برای مثال تعدادی از خانه های تاریخی قزوین قابلیت بازدید ندارند، برخی واگذارشده و تعدادی از خانه ها نیز مالکیت خصوصی دارند که امکان بازدید وجود ندارد.
وی اشاره کرد: توریست هنگام ورود به قزوین سردرگم می شود چونکه مسیر گردشگری تعریف نشده است، از طرفی اگر توریست در طول سال وارد قزوین شود نمی تواند از آثار تاریخی بازدید کند چونکه همه بناهای تاریخی تعطیل هستند مگر این که در روزهای نوروز یا ایام خاصی سازمان های متولی آثار تاریخی را بازگشایی کنند اما باید توجه داشت که توریستهای خارجی در عید نوروز کمتر به ایران سفر می کنند و در طول سال برای گردشگری وارد ایران می شوند که در این مواقع خیلی از بناهای قزوین قابلیت بازدید ندارد بدین سبب تورهای گردشگری قزوین را از مقاصد گردشگری حذف می کنند.
این فعال گردشگری اضافه کرد: فقط تعدادی از تورهای گردشگری بوسیله روابط رسمی و غیررسمی در روزهای عادی اجازه ورود پیدا می کنند و گاهی نیز در موارد غیررسمی پولی به سرایدار بنای تاریخی می دهند تا از محل بازدید داشته باشند.
وی اشاره کرد: این تفاوت ما را با استانهای پیشرو در زمینه گردشگری مشخص می کند، برخی معتقد هستند که قزوین به سبب واقع شدن بین تهران و شمال کشور بعنوان ۲ مقصد مهم گردشگری، مغفول واقع شده و استقبال از آن کم است، اما همین نقطه قوت است و ما باید جذابیت ایجاد نماییم تا توریست قزوین را نه فقط بعنوان مسیر عبوری بلکه بعنوان مقصد گردشگری انتخاب نماید.
از مدیرکل میراث فرهنگی انتظار تسهیلگری داریم
نصرت آقایی بیان کرد: از اسفند ۹۸ با شیوع ویروس کرونا بصورت خیلی ناگهانی صنعت گردشگری ایران همانند سایر نقاط جهان به رکورد رفت، پیش از آن هم مسائلی مثل تحریم ها و افزایش قیمت ناگهانی دلار بر صنعت گردشگری تأثیر گذاشته بود و صنعت گردشگری در وضعیت نیمه جان قرار داشت؛ سال ۹۸ گردشگری ایران خصوصاً در قزوین به کما رفت و فعالان حوزه گردشگری ۲ سال سختی را داشتند بطوریکه تعدادی از هتل ها و آژانس های مسافرتی تعطیل شدند.
وی اظهار نمود: ما از مدیرکل میراث فرهنگی بعنوان مسئول ارشد این حوزه انتظار داریم که نقش تسهیلگری را در ارتباطات بین مؤسسات گردشگری، گردشگران و ارگان های دولتی بوجود آورد، هرچه روابط دوستانه باشد تسهیلات گردشگری نیز آسان تر است، هم اکنون مشکلات ما با دستگاه های خدمت رسان زیاد است.
این فعال گردشگری تاکید کرد: در اسفند ۹۸ همه تأسیسات گردشگری به مدت ۳ ماه بطور کامل تعطیل شدند در این میان شهرداری پسماند می گیرد و می گوید تصویب شورای شهر است، تشکل ها نیز عملاً نمی توانند در مقابل این تصمیمات مقاومت کنند همین طور مالیات هایی که در طول این مدت از مؤسسات گردشگری گرفته می شود فشار زیادی را به مؤسسات گردشگری وارد کرده است در این میان انتظار ما از مدیرکل این است که حامی باشد.
وی تصریح کرد: در فصول گرم برق را قطع می کنند اگر ما در خانه باشیم مشکلی ندارد اما اگر در هتل برق یا آب قطع شود توریست گرفتار مشکل می شود، باید استثنائاتی در نظر گرفته شود چونکه اعتبار استان و هتل زیرسوال می رود.
نصرت آقایی تاکید کرد: با توجه به این که هنر خوشنویسی ثبت جهانی شده و قزوین پایلوت آنست می توان از این ظرفیت برای مطرح شدن اسم قزوین و حضور میهمانان و گردشگران استفاده کرد، جذب میهمان و بسترسازی برای حضور میهمان باید موردتوجه قرار گیرد. حضور توریست و رضایت آن کار کاملاً تیمی است؛ وقتی مهمانی به قزوین می آید قسمتی از زمانش را در هتل می گذراند اما بخش دیگر را در شهر است بدین سبب نیاز است که مردم، رانندگان تاکسی، فروشندگان مغازه و فروشگاه ها آمادگی میزبانی از توریست را داشته باشند.




منبع:

1400/10/29
19:21:52
5.0 / 5
773
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری