داراب مقصدی پرارزش برای گردشگران تاریخ

داراب مقصدی پرارزش برای گردشگران تاریخ فارس داراب، یکی از مقاصد مهم توریستهایی است که به دنبال دیدن آثار و بناها و بقایایی از قرون و اعصار گذشته هستند؛ شهری که از دوران هخامنشیان تا عصر اسلامی، رونقی شایسته داشته و مرکزی مهم به شمار می رفته است.


داراب، یکی از شهرستان های شرقی استان فارس، منطقه ای با تنوع اقلیم، روزهای تاریخی را در حافظه خود ثبت و ضبط دارد، منطقه ای که زمانی مرکز ثقل تبادلات تجاری و رونق اقتصادی و تعاملات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شده و بزرگانی را به خود دیده است.
محمدباقر مهاجر، دکترای تاریخ و استاد دانشگاه در گفت و گو با ایسنا در ارتباط با این شهر و جاذبه هایش اظهار داشت: داراب در واقع معرف حکومت هخامنش و مظهر زایش ساسانیان است. داراب یا دارابگرد کهن نخستین شهر هخامنشی و نخستین شهر مدور ایران و جهان به حساب می آید.
مهاجر افزود: این شهر مهم توسط دارابشاه اساطیری که آنرا مشابه داریوش هخامنشی می دانند، فرماندهی و اداره می شده و حکومت مستقلی از هخامنشیان داشته است.
این استاد تاریخ دانشگاه، تصریح کرد: آخرین پادشاه حاکم در دارابگرد حاکم پیری بوده که مسئولیت بزرگ کردن اردشیر شاه بابکان را هم بر عهده داشته است.
مهاجر اظهار داشت: بناهای تاریخی موجود در شهرستان داراب سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند اما ابعاد مهم این شهر همچنان ناشناخته مانده و شاهد ناملایمات بومیان و تخریب های پی در پی طبیعی و انسانی است.


داراب نمایانگر نبوغ هخامنشیان
هخامنشیان با استفاده از دانش ریاضیات و مهندسی در ساختار آب رسانی زیر ساخت های بی نظیر و منتحصر به فردی را بوجود آورده اند که مسیرهای آب رسانی باقی مانده از هخامنشیان در داراب مثل خندق، چاه ها و حوض های آبرسانی سنگی که مأموریت حمل آب را تا قله کوه ها هم به عهده داشته اند نمایانگر مدیریت ویژه آب در دوران هخامنشی است.
باید اظهار داشت که هفت بنای سنگی داراب یکی از مهم ترین بناهای سنگی جهان تاریخ یا شایدهم به بیانی دیگر مهم ترین ارکان جهان علم مهندسی و ریاضیات است که وجود خندق بزرگ داراب با طول ۸۰متر و عرض ۱۰ متر که ذخیره، تقسیم و حفظ آب را در ابعاد متعدد در بر داشته و دو حوض سنگی و ۳ چاه سنگی و ۲ تنوره در کنار آن واقع شده است.
آتشکده آذرجو دارابگرد
مهاجر در ارتباط با میراث های تاریخی در داراب اظهار داشت: یکی از آتشکده های عصر ساسانی در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهر قرار گرفته است. این آتشکده که بنا به قول مهاجر در مروج الذهب از مقدس ترین و مهم ترین آتشکده های زردشتیان محسوب می شده همانند اغلب آتشگاه های این دوره به سبک چهار تاقی با گنبد مدور و بر روی صفحه عظیمی بنا شده است.


تنها مسجد چهار مناره جهان
این تاریخ شناس دارابی، اظهار داشت: قدیمی ترین بنای شهر فعلی داراب، مسجد جامع چهار مناره این شهر است که نمونه چهار مناره ای مسجد به جز در داراب در هیچ کجای جهان دیده نشده است، البته این مسجد در ابتدا معبد و سپس آتشکده آناهیتا بوده و با ورود اسلام در ابتدای قرن ششم به مسجد تبدیل گشته است.
مهاجر افزود: روی برج های این مکان با آجر خانه بندی و روی آنها با خط کوفی آیات قران نگاشته شده است. پیرامون شبستان مسجد راهرویی قرار دارد که به وسیله دهلیزهایی به هم ارتباط دارند.
او افزود: این بنای تاریخی در مرکز شهر داراب در محله بازار واقع شده ودر زمان شاه طهماسب یکم صفوی مرمت شده، همینطور فضای بزرگ مسجد پوشیده از درختان تنومند خرما، پرتقال و نارنج است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: این بنا به خاطر سبک معماری متفاوتش نسبت به سایر مساجد، دارای سبک هندی است و آن را شبیه به آرامگاه اعتمادالدوله طهرانی درآگرای هند و هم خدای خانه مسجد جامع عتیق می دانند.
مهاجر در ادامه با اشاره به اینکه وصف این بنا کاری دشوار است، اظهار داشت: بنای اصلی مسجد به صورت مکعب مستطیل بوجود آمده که در زوایای چهارگانه آن مناره قرار دارد. بزرگترین بخش بنا، شبستان مرکزی آنست که در سمت شمال و جنوب آن دو ایوان سراسری پهن و در سمت غرب آن دو ایوان کم پهنا با سقف کوتاه قرار گرفته است که این ایوان ها با چندین دهلیز کوچک و بزرگ به فضای بیرونی مسجد وصل می شود.
سنگ نگاره نقش شاپور
محمدباقر مهاجر افزود: نقش شاپور در فاصله چهار کیلومتری جنوب شهر داراب و در دامنه جنوبی کوه پهنا نقش مهمی از دوران ساسانیان قرار دارد که در نزد اهالی به نقش رستم و یا نقش شاهپور معروف است. این نقش که در ارتفاع ۷ متری از سطح زمین قرار دارد و صحنه پیروزی پادشاه ساسانی بر سپاه روم را نشان داده است.
او اظهار داشت: مساحت نقش حدود ۶۳ متر مربع است و در وسط آن تصویر پادشاه سوار بر اسب دیده می شود و در مقابل آن تصویر اسرای رومی با سرهای برهنه همراه با فرماندهانشان و یک کالسکه همراه با غنائم جنگی قرار دارد. فرمانده سپاه روم از پادشاه ایران طلب عفو می کند و پادشاه به علامت بخشش دست خویش را بر سر وی قرار داده است.
مهاجر با اشاره به اینکه بناهای بی نظیر دیگری هم در داراب وجود دارد که با قدمتی تاریخی هنوز مشاهده و بررسی زیادی بر روی آنان انجام نشده است، اظهار داشت: در میان ناشناخته های جهان با بی گمنامی و بی توجهی محصور شده اند و شاید باور این که این بناهای مهم و متمایز از هر بنای تاریخی در جهان به دست نا آگاهان و با انفعال و بی توجهی مسئولین زی ربط درحال تخریب است.






منبع:

1400/08/15
11:36:55
5.0 / 5
632
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری