در سمپوزیوم گردشگری بیان شد؛

ثبات نسبی را در گردشگری تجربه نکردیم

ثبات نسبی را در گردشگری تجربه نکردیم کارشناسان گردشگری در اولین سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری معتقد بودند؛ ثبات نسبی را در گردشگری تجربه نکردیم همین طور برای توسعه گردشگری ابتدا باید با هویت ملی خود آشتی نماییم.



گروه جامعه؛ اولین «سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» طی دو روز در دانشگاه علم و فرهنگ انجام شد و سخنرانان به اهمیت توسعه صنعت گردشگری در دوران پس از کرونا باتوجه به هویت ایرانی و رفع موانع برای سرمایه گذاری ها تاکید نمودند.
این مراسم با حضور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر کل این سمپوزیوم و رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و تعدادی از کارشناسان گردشگری اجرا شد.
احمد محیط طباطبایی، در این مراسم با اشاره به تأثیر افزایش وفاق ملی در توسعه گردشگری اظهار داشت: در ابتدا باید تفهیم دقیقی از واژه جهانگردی با گردشگری صورت بگیرد. جهانگردی امری بسیار قدیمی است که از دیرباز انسان ها به آن می پرداختند؛ این فعالیت همیشه در طول زمان سبب تغییر و تحول زیادی شده است. اصولاً سفر مؤلفه ای بوده است که با زمان رشد و گسترش یافته است؛ اما صنعت گردشگری امر نوینی است که بعد از جنگ جهانی دوم به وجود آمد؛ در حقیقت صنعت گردشگری نتیجه جنگ جهانی دوم است.
وی اضافه کرد: یکی از آورده های مهم صنعت توریسم، درک و شناخت از یکدیگر در کشورها است. برای مثال کشورهای اروپایی با توسعه این صنعت توانستند روابط مسالمت آمیزی با یکدیگر پیدا کنند. برای مثال کشورهایی چون آلمان و فرانسه که تا دهه ها با یکدیگر در نزاع بودند، در جریان گردشگری و توسعه آن به درک متقابل و در اصل به صلح رسیدند. وقتی صلح برقرار شود، رونق اقتصادی به وجود می آید. بدین سبب شرط اول اقتصاد و تجارت عدم جنگ و صلح پایدار می باشد که لازمه آن توسعه گردشگریست. پیگیری این سیاست در اروپا بسیار موفق بوده بنا بر این سبب توسعه صنعتی و ایجاد پول واحد در قاره سبز شد.
محیط طباطبایی فهم مردم از تنوع فرهنگی و بومی کشور را یکی از پایه های توسعه گردشگری داخلی و خارجی دانست و اظهار داشت: ابتدا باید پی به اولویت های گردشگری در کشور ببریم؛ باید بدانیم گردشگری از چه میزان توجه و اعتبار برخوردارست و مردم داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران چه درکی از شناخت فرهنگی کشورهای منطقه دارند. گردشگری داخلی یعنی وفاق ملی و گردشگری خارجی یعنی همزیستی ملت ها؛ هر دوی اینها نزدیکی، رفاه، توسعه اقتصاد و تجاری را به همراه دارند. یکی از کاستی های مهم در پروسه توسعه صنعت گردشگری نبودن سیاست اصلی برای گردشگری کشور است.
به گفته محیط طباطبایی، کشور ایران بنا به تنوع زیادی که در اقلیم و اقوام دارد، گردشگری فرهنگی است که باید توسعه یابد؛ به عبارت دیگر گردشگری تفریحی در ایران برد چندانی نخواهد داشت. کسی که می خواهد تفریح کند، هیچ وقت ایران مقصد مناسبی برایش نبوده است. بدین سبب ما باید بر روی گردشگری فرهنگی تاکید زیادی داشته باشیم چونکه اساس اقلیم ما بر تنوع استوار بوده است.
آشتی با هویت ملی راهکاری برای توسعه گردشگری
بهرام زاده از کارشناسان گردشگری با اشاره به آشتی با هویت ملی در توسعه گردشگری کشور اظهار داشت: نقشه راه در توسعه صنعت گردشگری نداریم که بخش زیاد آن به عوامل داخلی بازدارنده بر می گردد. یکی از دستاوردهای مهم این سمپوزیوم نشست های پیش بوده است که تحلیل های خوبی درباره ابزارها شد. برای توسعه گردشگری ابتدا باید با هویت ملی خود آشتی نماییم و باید به ایرانی بودن خودمان باور داشت باشیم. سیاست گذاران باید تفهیم باشند که هویت ملی ما و ایرانی ما در جریان صنعت گردشگری باید شناخته شود.
وی اضافه کرد: مدیران باید به خودآگاه تاریخی برسند. بطور قطع این مدیر درخور شخصیت ملت ایران است و مشخصه هایی که برای توسعه گردشگری ایران مدنظر قرار داده شده است، باید منطبق با معیارهای توپوگرافی و ملی ما باشد.
در ادامه عباس بیدگلی عضو جامعه هتلداران کشور درباره اهمیت هتلداری در توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: صنعت گردشگری در قرن چهارده فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است خصوصاً در حوزه هتلداری که امری بسیار جدی در این صنعت است؛ حوزه اقامت بسیار حساس و متأثر از شرایط محیطی است و هر گونه رویدادی می تواند بر آن اثرگذار باشد. تا کنون ثبات نسبی در صنعت گردشگری تجربه نکردیم.
وی اضافه کرد: حوزه آموزش و نیروی انسانی در موضوع اقامت و هتلداری بسیار باارزش و تعیین کننده است و سرمایه ای بسیار ارزشمندی وجود داشته است؛ اما با وجود فراز و نشیب ها تعداد بسیار زیادی از این افراد از صنعت خارج شده اند که برگرداندن آن کار بسیار دشواری است.
شناسایی ۶ سامانه کلیدی
علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر ما به دنبال ساماندهی قوانین و مقررات در زمینه گردشگری نباشیم نتیجه قطعی بلندمدت نخواهیم داشت یکی از نقاط ضعفی که در این نابسامانی ها وجود دارد، عدم وحدت و عدم ساماندهی در بخش های گردشگریست. اولین نگاهی که از طرف وزارت گردشگری دنبال شد ایجاد حداکثر سازی هماهنگی بین بخشی است. در حقیقت اگر دست اندرکاران آن هماهنگ نباشد نتیجه مورد نظر هم محقق نخواهد شد.
وی اظهار داشت: هماهنگی با نیروی انتظامی، مناطق آزاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه یکی از اقداماتی بود که تا حالا از طرف این وزارتخانه انجام شد و برای هر کدام یک طرحی بیرون آمده است البته حتما این همکاری باید در قالب قوانین و وظایف این دستگاهها باشد. توسعه بوم گردی یکی از مطالبی بود که در وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفت و در حقیقت نوعی ارتباط با جامعه محلی مورد ارزیابی قرار گرفته است. حداکثر سازی استفاده از قابلیت های فناوری اطلاعات هم دیگر اقدامی است که تا حالا از طرف این وزارت خانه انجام شد. همین طور شش سامانه کلیدی را شناسایی کردیم که سبب شفاف سازی و تسهیل امور می شود. در حقیقت می خواهیم به ایجاد شفافیت در فرآیندها بوسیله فناوری اطلاعات برسیم.

1400/08/01
10:04:26
5.0 / 5
656
تگهای خبر: آموزش , اقامت , بنا , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری