چشم انتظاری بادگیرها برای ثبت جهانی

چشم انتظاری بادگیرها برای ثبت جهانی آثارنیوز: یزد بادگیر سازه ای خشتی و قسمتی از معماری سنتی یزد به شمار میرود که پرونده ثبت جهانی ان همچنان باز است و چشمهای زیادی منتظر ثبت جهانی این سازه میراثی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی هستند.


بادگیر در معماری خانه ‎های یزد یکی از دلیلهای تمایز این سرزمین تاریخی با دیگر سرزمین های تاریخی ایران است که همچون نقاشی خشت و گلینی بر تن خانه های یزد کشیده شده است و در گذشته کاربرد خنک کننده داشته اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی این سازه باارزش کاربرد گذشته را ندارد اما همچنان بعنوان یکی از نمادهای باارزش یزد در سراسر بافت تاریخی به چشم میخورد و گاهی در معماری مدرن نیز هرچند بعنوان یک نماد اما به کار گرفته می شود.
این سازه باارزش نه فقط از نظر معماری و کالبدی بلکه از نظر فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی نیز در یزد حرف های زیادی برای گفتن دارد و در گذشته یکی از نمادهای مهم تشخیص وضعیت مالی افراد و جایگاه اجتماعی آنها بوده است.
این سازه تاریخی بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال هنوز با پرونده ای باز در انتظار ثبت جهانی یونسکو است و امیدوار هستیم که بتواند جایگاه خودرا در سطح جهان پیدا کند.
























منبع:

1400/06/30
07:59:17
5.0 / 5
825
تگهای خبر: تاریخ , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری