میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

بلوای کلیپ گردشگری ایران

بلوای کلیپ گردشگری ایران آثارنیوز: بلوای یک کلیپ گردشگری درباره ایران، بازدید سرزده صرغامی از مسافرخانه و هتلها، تعطیل شدن دفتر گردشگری تایلند در ایران همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این هفته بود.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که وزارت گردشگری تایلند تصمیم گرفته دفتر نمایندگی خودرا در ایران بعد از ۱۱ سال تعطیل کند، یکی از دلیلهای این تصمیم، نامشخص بودن زمان برگشت صنعت توریسم ایران به بازارهای بین المللی است.
هومر برقانی، نماینده وزارت گردشگری تایلند در ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایران بازار بزرگی برای گردشگری تایلند بود به نحوی که ایران ۱۶ درصد از گردشگری کل خاورمیانه به تایلند را تشکیل می داد. پیش از کرونا اتفاقات مختلفی افتاد بحث تحریم ها و مسائل دیگر سبب شد تا در زمینه حساب بانکی بین دو کشور مشکلاتی به وجود بیاید. حتی دفتر دبی نیز به علت همین تحریم ها بسته شد. ما هیچ بودجه ای را نمی توانستیم از تایلند به ایران وارد نماییم. مجبور بودیم بصورت نقد به افراد این بودجه را بدهیم و آنها برای ما به ایران بیاورند. الان همین رفت و آمدها هم دیگر صورت نمی گیرد.
برقانی اظهار داشت: نمی توان بودجه ای دریافت کرد ضمن این که گردشگری تایلند به علت مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده، با معضل بودجه رو به رو است. نزدیک به دو سال است که تایلند هم مانند کشورهای دیگر توریست ندارد این در شرایطی است که گردشگری نقش مهمی در اقتصاد این کشور داشته است. از طرفی بازار گردشگری ایران نیز خوابیده و نمی توان کاری کرد. بدین سبب وزارت گردشگری تایلند تصمیم گرفت تا مدت نامعلومی نماینده ای در ایران نداشته باشد.
لزوم بازگشت میراث فرهنگی به میدان این هفته رضا دبیری نژاد موزه دار و کارشناس میراث فرهنگی در یادداشتی که آنرا در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است نوشت: در این روزها مشاهده گر آنیم که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارت اقتصادی خوانده می شود و همه توقعات از این حوزه مربوط به گردشگری می باشد و گردشگری تنها محدود به پروسه اقتصادی می شود و ارزیابی و مطالبات هم چنان است که با یک بنگاه اقتصادی روبرو می باشیم. تصویری که حالا از این حوزه ساخته شده است با یک غلبه بازارمدارانه و سرمایه سالارانه است و فرهنگ چنان به سایه رفته است که دیگر دیده نمی گردد، دیگر قرار نیست با نهادی روبرو باشیم که وظیفه فرهنگی، هویت ساز، تداوم فرهنگی، گفتمان سازی و تولید فرهنگی را برعهده داشته باشد. روز به روز بر توقعات اقتصادی افزوده می شود و از توقعات یا ظهور و بروز فرهنگی آن کم می شود و حالا با میراث فرهنگی بعنوان یک حاشیه روبرو می باشیم. میراث فرهنگی دیگر یک حیات یا نگرش نیست بلکه به ابزار و کالا تبدیل گشته است و این نگاه ابزاری از ساحت فرهنگی کاسته است. دیگر این نهاد متولی آموزش، تولید دانش، پژوهش و قطب سازی فرهنگی نیست. با حذف نگاه فرهنگی و نحیف شدن میراث فرهنگی در نگرش سیاسی حاکم آیا به انتها میراث فرهنگی رسیده ایم و میراث فرهنگی دیگر نمی تواند گفتمانی باشد که بتواند ظهور و بروز قدرتمندی داشته باشد که در مرکز قرار گیرد. مرکزیت میراث فرهنگی وقتی تثبیت می شود که باور و نگرشی در پشتیبانی از میراث فرهنگی ساخته و پرداخته شود و این باور و نگرش چنان قدرتمند پشتیبانی شود که بتواند بر برنامه ریزی ها و تعاملات اثر بگذارند و نقش و نسبت خودرا حتی با سایر حوزه ها و برنامه ریزی های توسعه ای جلوه دهد. در حالیکه میراث فرهنگی امروز خود به یک فرع در یک نهاد تبدیل گشته است که مقرر است در خدمت نگاه اقتصادی و درآمدزا قرار گیرد. موضوعی که به فرع و حاشیه کشانده شده است چگونه می تواند خودرا به حوزه های دیگر سرایت دهد و بر توسعه و برنامه ریزی کشور در منظر توسعه پایدار سایه اندازد. وقتی میراث فرهنگی از نگاهی قدرتمند، فراگیر، از جایگاه مولد و اثربخش، از پشتیبانی های قدرتمند و نظریه ساز و از مدافعان شناسنامه دار خالی می شود باید بپذیریم که به انتها میراث فرهنگی رسیده ایم.
آئین مهرگان سال ۱۴۰۱ در یونسکو بررسی می شود پرونده آئین مهرگان توسط پژوهشکده مردم شناسی اصلاح و جهت بررسی در اجلاس جهانی یونسکو در سال ۱۴۰۱ فرستاده خواهد شد. علیرضا حسن زاده، رییس پژوهشکده مردم شناسی به خبرنگار مهر توضیح داد: در سال ۲۰۲۰ برای پرونده مهرگان و عود تقاضای اصلاحاتی شد این اصلاحات در بهمن ماه گذشته انجام گرفت و یونسکو سال ۲۰۲۲ یعنی سال ۱۴۰۱ را جهت بررسی این پرونده اعلام نمود. امیدوار هستم مهرگان که آئین مهربانی، شکرگزاری و نیایش خداوند مهربان به خاطر نعمات و روزی است که به انسان بخشیده و عشق و صلح و دوستی و پرهیز از خشونت و جنگ را ترویج می کند ثبت جهانی شود. وی ادامه داد: به طور معمول این طور نیست که پرونده ها در همان سال اول ثبت جهانی شوند. این پرونده نیز به همراه پرونده عود در سال اول ریفر شد. کشورها تلاش می کنند که بیشتر از دو پرونده به یونسکو ارسال نمایند اما بسیار کم پیش می آید که امکان ثبت بیش از دو پرونده را به یک کشور بدهند چون بین پرونده ها رقابت وجود دارد و این مورد درباره عود و مهرگان نیز صدق می کند. بخش مهمی از پرونده هایی که ثبت می شوند با ریفر شدن و با مرحله بعد با اصلاح در دور دیگری ثبت می شوند. بهتر است گفته شود که این پرونده ها دیفر نشده اند بلکه می توان آنها را باردیگر با دلیلهای بهتر اصلاح کرده و فرستاد.
درخواست ضرغامی برای واکسیناسیون عوامل حوزه مأموریتی وزارت میراث عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی از بهرام عین اللهی وزیر بهداشت خواست تا عوامل حوزه های مأموریتی وزارت میراث فرهنگی واکسینه شوند. ضرغامی در توئیتر خود نوشت: امروز در نامه ای به وزیر بهداشت خواهان اولویت در واکسیناسیون عوامل حوزه های مأموریتی وزارتخانه شدم. اهمیت سلامتی در مراودات اجتماعی و ضرورت پشتیبانی از این بخش مهم اقتصادی و خدماتی خصوصاً گردشگری را هم، حضوری تشریح کردم. از او به علت موافقت و دستور اجرائی تشکر می کنم. یک دقیقه ای که بلوا کرد بطور قطع هدف سازندگان این ویدئو پروپاگاندای سیاسی و حاکمیتی نبوده و تولید کننده آن به وضوح اذعان کرده که هیچ دلیل غیر هنری پشت آن نیست. اما واکنش دشمنان ایران کاملاً سیاسی و ایدئولوژیک است.
از چند روز پیش و در پی انتشار یک ویدئوی یک دقیقه ای در فضای مجازی واکنش های مثبت و منفی زیادی از طرف رسانه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی صورت گرفته است، این ویدئو که یک فیلم هنری با مضمون فرهنگی و بدور از هرگونه المان و نمود سیاسی-ایدئولوژی است موجب واکنش های به شدت تند و منفی از طرف مخالفان فارسی زبان ایران شده است، این ویدئو که در ظاهر امر هیچ ربطی به مضامین راهبردی جمهوری اسلامی ندارد و فقط یک بازتاب فرهنگی و هنری خاصه گردشگری را در ذهن مخاطب جهانی پدیدار می کند، موجب برانگیختگی و خشم سربازان و پیاده نظام رسانه ای / سیاسی معاند شده و با دست پاچگی مشغول فحاشی هستند.
در این ویدئو که به فرم یک تیزر گردشگری ساخته شده، یک خانم جوان با حجاب معمولی و حتی کم حجاب با تیپی اسپرت را آن هم از پشت سر نشان داده است که خوشحال و با انگیزه درحال قدم زدن و گردش در تهران است، که با تدوینی جذاب و میزانسنی کاملاً حرفه ای نقاط مهم گردشگری تهران را با یک موسیقی تلفیقی لایت و صدای محیطی بکر بدون هیچ گزاره ی سیاسی اعتقادی به تصویر می کشد. در این فیلم یک دقیقه ای که (تهران در یک دقیقه نام دارد) به وضوح توسعه، پیشرفت، تکنولوژی، قدمت، تمدن، هنر و در یک کلام اقتدار فرهنگی ایران را بدون هیچ توضیح اضافه ای نشان می دهد، موجب خشم رسانه های سعودی، لندنی و سربازان رسانه ای داخلی و خارجی آنها شده است به نحوی که از مرز نقد مغرضانه گذشته و به توهین، تحقیر و فحاشی رسیده اند.
پیاده نظام و سربازان رسانه ای که در پوشش شهروند خبرنگار همیشه درحال القای جوی به شدت مسموم و سیاه از شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران هستند و غالباً تعمدا نمی خواهند هیچ حال خوبی از ایران به جهان مخابره شود با دیدن این ویدئو موضع حمله گرفته و شمشیر را از رو بسته اند و نمی خواهند مخاطب عام داخلی و خاص خارجی کوچک ترین تصویر سفید و مثبتی از ایران در ذهن داشته باشد و یک درصد به امید اجتماعی اضافه شود.
تدوین ضوابط ارزیابی مراکز تفریحی ولی تیموری معاون گردشگری این هفته با حضور در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری که با هدف نهایی کردن پیش نویس ضوابط مزبور در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد؛ اظهار داشت: آنچه در روزهای کرونا و پساکرونا در صنعت توریسم کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است؛ جلب اطمینان گردشگران به شمار می آید که این امر تنها بصورت ریشه ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد. وی ادامه داد: چنانچه سفر در قالب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود؛ امکان دفاع از فعالیت با نشاط همه حلقه های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب توریستهای خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می آید. تیموری با اشاره به اینکه نحوه آموزش و فرهنگ سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تأثیرگذار و متولی این امر همچون صدا و سیما است؛ اضافه کرد: نیاز امروز در زمینه گردشگری آموزش نحوه سفر برنامه ریزی شده، کنترل شده و ضابطه مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید بصورت دو سویه توسط مردم بعنوان گردشگران و تأسیسات گردشگری رعایت شود. به روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ بپیوندید! با عنایت به این که موضوع روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱، «گردشگری برای رشد فراگیر است»، سازمان جهانی توریست می خواهد از عکس و فیلم های ارسالی تمام علاقه مندان این حوزه برای پیشبرد اهدافش استفاده نماید. «گردشگری برای رشد فراگیر» موضوع روز جهانی گردشگری ۲۰۲۱ است. جشن رسمی امسال به میزبانی ساحل عاج برگزار می گردد و به موضوع توانایی گردشگری در توسعه همه جانبه افراد و نقشی که در ارتقای احترام به اقشار مختلف جامعه ایفا می کند و در عین حال برای میلیونها نفر در سراسر جهان فرصت شغلی ایجاد می کند، می پردازد. بمنظور نمایش کامل پتانسیل گردشگری برای ایجاد شغل برای همه و گرد هم آوردن جوامع، سازمان جهانی گردشگری به کمک تک تک افراد نیاز دارد. عکس ها و فیلم های با کیفیت، با موضوع نمایش هر چه بهترِ کل زنجیره ارزش در زمینه گردشگری، از تولیدکنندگان سوغاتی و صنایع دستی گرفته تا مدیران اقامتگاه ها و راهنمایان تور و همین طور تصاویری را که قدرت گردشگری برای ایجاد رشد در کشورهای مختلف و تحول مثبتی که برای مردم بوجود آورده است نشان می دهند. پیگیر ارسال پرونده دیوار گرگان تا مهرماه به یونسکو باشید
این هفته سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در محل وزارتخانه پای صحبت های تعدادی از نمایندگان سه استان شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی نشست.
غلامرضا منتظری نماینده گرگان و آق قلا در ادامه با تکیه بر این که باید برای تبدیل صنعت توریسم بعنوان اولویت تلاش جدی صورت گیرد، اضافه کرد: قدیمی ترین دیوار تاریخی جهان پس از دیوار چین در استان گلستان و گرگان قرار دارد. این بنا برای ثبت جهانی مهیا شده است و باید تا مهرماه به یونسکو ارسال شود و از آقای مهندس ضرغامی می خواهیم که این مورد را پیگیری کنید.
ضرغامی همین طور بازدیدی بصورت سرزده از مسافرخانه ها و هتل های شهر تهران داشت وی بدون محافظ شخصی به چند هتل پر ستاره و مسافرخانه های راه آهن رفت تا از نزدیک شاهد وضعیت آنها باشد.
تشکیل دبیرخانه گردشگری شمال کشور همین طور در این هفته و در جلسه نمایندگان مجلس با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرغامی اظهار داشت: دبیرخانه گردشگری در شمال برای رفع موانع مانند حریم بافت های تاریخی و فرسوده سه استان شمالی برنامه ریزی و تصمیم گیری های نهایی را انجام می دهد. او اضافه کرد: نگاه فرابخشی که نمایندگان سه استان شمالی در جلسه امروز داشتند و موضوعات خودرا مطرح نمودند، مدل خوبی است تا دیگر استانها به اجماع برسند و موضوعات مشترک را در نشست های مختلف مطرح کنند و برای رفع موانع تصمیم گیری نماییم.


منبع:

1400/06/20
11:22:59
5.0 / 5
830
تگهای خبر: آئین , آموزش , استاندارد , اقامت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری