با همكاری پژوهشكده باستان شناسی؛

همایش بین المللی دیرینه شناسی جنوب شرق

همایش بین المللی دیرینه شناسی جنوب شرق آثارنیوز: دانشگاه زابل با همکاری پژوهشکده باستان شناسی، مؤسسه ایزمئو، انجمن علمی دیرینه شناسی ایران و مجله مطالعات سیستان وبلوچستان سومین همایش دیرینه شناسی جنوب شرق را برگزار می نماید.



به گزارش آثارنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشگران می توانند جهت شرکت در سومین همایش بین المللی دیرینه شناسی جنوب شرق ایران که از ۲۲ تا ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ بصورت مجازی برگزار می گردد چکیده و مقالات خودرا به ترتیب تا ۱۵ مهر و ۱۵ آبان ماه به دبیرخانه این همایش به آدرس 3ICASI@uoz.ac.ir ارسال نمایند.
همایش بین المللی دیرینه شناسی جنوب شرق ایران از اقدامات برجسته برای معرفی و بازشناسیِ فرهنگ باستان شناختی این ناحیه مهم تاریخی است که اولین دوره آن اردیبهشت ۱۳۸۰ در زاهدان و دومین دوره آذر ۱۳۹۶ در دانشگاه جیرفت برگزار شده است.
اکنون دانشگاه زابل، در مقام قطب علمی منطقه، در صدد است سومین دوره این همایش را باتوجه به پتانسیل بالای استان سیستان وبلوچستان و نواحی همجوار، در حوزه دیرینه شناسی و حجم فراوان برنامه های ملی و بین المللی که هرساله در منطقه انجام شده و می شود، در آذرماه ۱۴۰۰ بصورت بین المللی با همکاری دانشگاه ها و مؤسسات ملی و بین المللی برگزار کند.
از آنجا که ناحیه فرهنگی جنوب شرق ایران، شامل استانهای امروزی سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و بخش هایی از استان خراسان جنوبی، از دوران قبل از تاریخ تا حالا همیشه همچون مرکز فرهنگی مهمی، دارنده نشانه های تلفیق و ترکیب فرهنگ ها و تمدن های مناطق غربی تر خود (میانرودان)، مناطق شرقی تر خود (تمدن دره سند) و دورتر، در آسیای میانه، نماد ارتباطات گسترده درون منطقه ای و فرامنطقه ای بوده و نقش مؤثر و برجسته ای در رشد و گسترش فرهنگ و تمدن بشری در فلات ایران داشته است، بی شک برگزاری بین المللی این همایش گامی بزرگ در جهت گسترش دیپلماسی علمی و شناخت بیشتر تاریخ و فرهنگ منطقه خواهد بود.
گفتنی است، اهم اهداف این همایش عبارت است از ارائه به روز نتایج پژوهش های باستان شناختی و علوم وابسته در سطح بین المللی و برای جامعه مخاطبان، دیگر فراهم آوردن فضای مناسب جهت گفتگو و تبادل نظر علمی میان متخصصان دیرینه شناسی و رشته های وابسته و پیوسته درباره این ناحیه فرهنگی که به پژوهش های میدانی و کتابخانه ای مشغول هستند.
معرفی شایسته مقام استان سیستان وبلوچستان از جهت دارا بودن گنجینه ای آثار تاریخی و فرهنگی، ذخایر فرهنگی مادی و معنوی و آشکار کردن جاذبه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ارائه راهکارهای ممکن برای جلب علاقه ای سرمایه گذاران و کارآفرینان در جهت پیشبرد و توسعه اقتصادی و اجتماعی استان و نواحی همجوار آنست.
در کنار آن، معرفی دست آوردهای انتشاراتی تخصصی دیرینه شناسی و رشته های وابسته درباره حوزه فرهنگی مورد نظر، در غالب برپای مجازی نمایشگاه کتاب و برگزاری مجازی کارگاه های آموزشی و پژوهشی در دیرینه شناسی و رشته های وابسته.
کاوش ها و بررسی های باستان شناختی جنوب شرق ایران، برهمکنش های منطقه ای و فرا منطقه ای دیرینه شناسی جنوب شرق ایران، تاریخ و هنر در دیرینه شناسی جنوب شرق ایران، تکنولوژی، معیشت و تجارت، دیرینه شناسی جنوب شرق ایران و خلیج فارس، دیرینه شناسی جنوب شرق ایران و علوم میان رشته ای و دیرینه شناسی و گردشگری جنوب شرق ایران: تعامل و توسعه، محورهای این همایش هستند.


منبع:

1400/06/17
12:38:18
5.0 / 5
599
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , باستان شناسی , تاریخ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری