میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

کشف پایه ستون تخت جمشید در یک خانه

کشف پایه ستون تخت جمشید در یک خانه کشف پایه ستون تخت جمشید در یک خانه، تحویل گرفتن کلید وزارت میراث فرهنگی توسط ضرغامی، احیای مخمل بافی صفوی و ثبت ملی انگشتر حاج قاسم همچون خبرهای حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در این هفته بود.


خبرگزاری مهر-گروه جامعه؛ در این هفته خبر رسید که انگشتری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی محفوظ نزد همسر شهید، بعد از تشریفات قانونی لازم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در نامه ای که علی اصغر مونسان وزیر سابق وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به محسنی بندپی استاندار تهران نوشته آمده است: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ مجلس شورای ملی و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱ هیأت وزرا بند «ج» از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی ماده ۲۲ آیین نامه حفاظت از میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور فصل دوم آیین نامه مدیریت ساماندهی و نظارت و پشتیبانی از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی تاریخی منقول مجاز مصوب ۱۳۸۴ هیأت وزیران مراتب ثبت اثر منقول فرهنگی تاریخی به شرح زیر است: انگشتری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (ره) محفوظ نزد همسر شهید شماره ثبت ۱۹۹۸ مورخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ بعد از تشریفات قانونی لازم در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اعلام می شود.
مرکز پژوهش های مجلس خواهان تفکیک بافت تاریخی از فرسوده شد در این هفته خبر رسید که معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی به بررسی جایگاه بافت های تاریخی در طرح بازآفرینی شهری پرداخت. در کلامی موجز «بازآفرینی شهری» را میتوان «فرایند زیست پذیر کردن مناطق شهری کم کیفیت با حداکثر مشارکت ذی نفعان شهری و مدیریت یکپارچه در سطح محلی»، دانست. فلسفه شکل گیری این مفهوم را میتوان به انقلاب صنعتی، پیشرفت های تکنولوژیکی و افزایش جمعیت شهرها و به تبع آن پاسخگو نبودن بافت های ناکارآمد شهری به نیاز شهروندان، مرتبط دانست. در ادامه این گزارش آمده: مفهومی که در آن اصولی نظیر نقش حمایتگر و تسهیل گر دولت، توجه به محوریت مدیریت شهری، رویکرد چند وجهی، رویکرد محله محور، رویکرد تقاضا محور، توجه به بستر فعالیت، مشارکت مردمی، تاکید بر توسعه درونی و پایدار، اولویت بندی محلات و همینطور توجه توأمان به پیشگیری و حل مساله بر آن، حاکم است. در هر روی، این جریان در کشور ما هم عقبه ای قابل توجه دارد.
ضرغامی وزارت میراث فرهنگی را تحویل گرفت این هفته مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید وزارت میراث فرهنگی مونسان اظهار داشت که در این وزارت خانه انتصابات سیاسی و امضای طلایی نداشته است. بعد از آنکه عزت الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صدا و سیما بعنوان وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی از جانب دولت سیزدهم معرفی و با رأی بالای اعتماد نمایندگان مجلس برای وزارت انتخاب شد، به وزارت میراث فرهنگی رفت تا مراسم تکریم از علی اصغر مونسان و معارفه سید عزت الله ضرغامی بدون حضور خبرنگاران برگزار گردد. در این نشست البته مدیران و معاونان و بعضی از نمایندگان مجلس که پیش از این در تلاش بودند تا جای ضرغامی را در وزارت بگیرند هم حضور داشتند. در این مراسم، ضرغامی اظهار داشت: این وزارت خانه سه حوزه تخصصی دارد که نگاه من به هر سه بخش مساوی و متعادل است. در تمام این حوزه ها در سرتاسر کشور گنجینه ای از کارشناسان، نخبگان، فعالان بخش خصوصی و… وجود دارد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وزارت خانه ای کم نظیر است که سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی جدی دارد. وی در ادامه تاکید کرد: انتشار کرونا باعث شد تا بخش خصوصی ضرر و زیان های زیادی ببیند و این بخش با دوران سختی روبه رو است به این منظور برنامه ای در این خصوص نوشته شده است و بعد از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهم کرد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم. یکی از کارهای ما برنامه ریزی جهت استفاده از بدنه عظیم بخش خصوصی، کارشناسان و نظرات دلسوزانه در سرتاسر کشور است. گنجینه ای از زیبایی ها در کشورمان وجود دارد که با هماهنگی جدی با سازمان محیط زیست بتوانیم امکان بازدید مناطق بکر را برای مردم فراهم نماییم.
بافت نخستین نمونه از مخمل هفت رنگ پس از دوره صفوی، در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
روح الله دهقانی مجری طرح احیا مخمل هفت رنگ صفوی اظهار داشت: بی گمان نساجی اولین صنعت نیست ولی با جرأت و به صراحت میتوان گفت یکی از صنایع بسیار قدیمی است و آنچه قطعی به نظر می رسد؛ انسان اولین پس از آشنایی با شکار و کشاورزی که وسیله های تأمین معاش بوده، ابتدا به سرپناهی برای مصون ماندن از آسیب موجودات دیگر و بعد از آن به صرافت تهیه وسایلی برای محافظت از بدن خود در مقابل سرما و گرما افتاده و هرچند پوشش های اولیه انسان از برگ درختان و پوست حیوانات تجاوز نمی کرده ولی طبعاً در رهگذر سال ها، بافت پارچه و دوختن لباس از آنها به صورت یک صنعت در جوامع بدوی متجلی شد.
او اضافه کرد: مخمل بافی تولید پارچه ای است ابریشمی که نقش آن توسط پرزهای ریز و ظریفی که بر سطح پارچه قرار می گیرد ایجاد می شود، مخمل بافی در ایران از سابقه ای طولانی برخوردار می باشد و آثاری زیبا در موزه های ایران و جهان از بافته های قدیمی این هنر وجود دارد.
ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در این هفته خبر رسید معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران به ادارات کل استانی ابلاغ گردید. ولی تیموری با اشاره به این خبر اظهار داشت: دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در داخل کشور با استناد به ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۱۳۷۳/۴/۱۵ و اصلاحات بعدی دستورالعمل نظارت بر تأسیس و فعالیت مراکز اطلاعات گردشگران در دفتر توسعه گردشگری داخلی تدوین و به ادارات کل استانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور ابلاغ گردید.
وی اضافه کرد: مراکز اطلاعات گردشگران یکی از اجزا و مؤلفه های مؤثر در تأمین اطلاعات مورد نیاز گردشگران است. مطالعه مراکز اطلاعات گردشگران در مقاصد گردشگری نشانگر آن است که هر مقصد با عنایت به گستردگی جاذبه ها، خدمات و حجم رجوع مخاطبان معمولا تعداد مشخصی از این قبیل مراکز را در خود جای داده است. اندازه این مراکز بسته به نوع و حجم فعالیت هایشان از یک باجه کوچک و ساده تا ساختمان های چندین طبقه، متغیر است. در کنار اطلاع رسانی، خدمات و فعالیتهای دیگری هم در جهت پاسخگویی به نیازهای گردشگران در زمینه انتخاب محل اقامت، تهیه بلیط، ویزا، تبدیل ارز خارجی و… در این مراکز صورت می پذیرد.
پایه ستون تخت جمشید در یک منزل کشف شد فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس اظهار داشت: طبق گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، به دنبال دریافت خبری در خصوص نگهداری یک قطعه شالی ستون در ارتباط با بنای تخت جمشید در منزل شخصی واقع در یکی از روستاهای مرودشت، بلافاصله عوامل این یگان با هماهنگی دادستان شهرستان و دریافت مجوز ورود، با همکاری پاسگاه انتظامی به محل مورد نظر رفتند. سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد اضافه کرد: بعد از بررسی یک قطعه شالی ستون به ابعاد تقریبی ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع ۴۰ سانتی متر به رنگ سفید کشف و متهم دستگیر و همراه با پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.


منبع:

1400/06/13
23:08:17
5.0 / 5
701
تگهای خبر: آموزش , آیین , اقامت , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری