خطر از بیخ گوش ونیز و سد مرجانی گذشت

خطر از بیخ گوش ونیز و سد مرجانی گذشت آثارنیوز: در جریان برگزاری کمیته میراث جهانی یونسکو «ونیز» در ایتالیا و «سد بزرگ مرجانی» در استرالیا در لیست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو قرار نگرفتند.


به گزارش آثارنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، روز پنجشنبه کمیته یونسکو تصمیم گرفت «ونیز» را در لیست میراث جهانی در معرض خطر قرار ندهد. این تصمیم درحالی گرفته شد که چند هفته پیش ایتالیا از ممنوعیت عبور کشتی های بزرگ تفریحی در مرکز ونیز آگاهی داد.
«ونیز» از سال ۱۹۸۷ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد اما یونسکو مدتی پیش نسبت به احتمال قرار گرفتن این شهر در لیست میراث در معرض خطر هشدار داده بود.
کمیته میراث جهانی از مقام های ایتالیا خواست در ماه دسامبر گزارش هایی درباره کوشش برای حفاظت از اکوسیستم و میراث این شهر عرضه کنند.
سال هاست که منتقدان خواهان ممنوعیت عبور کشتی های تفریحی از نزدیکی میدان «سن مارکو» شده اند. بر طبق تصمیم جدید دولت ایتالیا، کشتی های بزرگ تفریحی از یکم اوت مجوز ورود به «آبگیر سن مارکو»، «کانال سن مارکو» و «کانال جودکا» (Giudecca) را نخواهند داشت.
همین طور در جریان برگزاری این کمیته در روز جمعه، «سد بزرگ مرجانی» واقع در استرالیا نیز مورد بررسی قرار گرفت و این مکان به رغم نگرانی های موجود درباره لطمه هایی که بر اثر تغییرات اقلیمی به آن وارد شده است، در لیست میراث جهانی در معرض خطر قرار نگرفت.
اگرچه دانشمندان استرالیایی اعلام نموده اند در طول ۱۲ ماه اخیر شواهدی از بهبود وضعیت این مکان نمایان شده است اما معتقدند وضعیت این دیوار مرجانی در بلندمدت مطلوب نمی باشد.
اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو موافقت کردند فرصت بیشتری بمنظور حفاظت از این مکان در اختیار استرالیا قرار دهند.





منبع:

1400/05/03
13:13:48
5.0 / 5
1083
تگهای خبر: سیستم , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری