گزارش آثارنیوز؛

بی توجهی ایرلاین ها به هشدارها

بی توجهی ایرلاین ها به هشدارها آثارنیوز: در صورتیکه سازمان هواپیمایی بارها برغیر قانونی بودن افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی از طرف شرکتهای هواپیمایی تاکید کرده، اما ایرلاین ها بی توجه به تهدیدها، همچنان حول مدار میلیونی می چرخند.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، در ایام اخیر مقامات ارشد سازمان هواپیمایی کشوری بر غیر قانونی بودن فروش بلیت خارج از نرخنامه آبان ۱۳۹۹ تاکید دارند.
حتی محمد حسن ذیبخش سخنگوی این سازمان در اقدامی کم سابقه، تهدید به لغو پروازهای شرکت های هواپیمایی گرانفروش کرد.
قانون: نرخ گذاری برای قیمت بلیت هواپیما، ممنوع / ‏‬ دولت: سقف قیمتی برای بلیت باید رعایت شود
این در حالی است که برمبنای بند ۱۶۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم که در اردیبهشت ۹۳ به تصویب رسید و از شروع دی ماه سال ۹۴ و همزمان با ورود علی عابدزاده به سازمان هواپیمایی کشوری بعد از حدود ۱۸ ماه رنگ اجرا به خود گرفت، شرکت های هواپیمایی از شمول نرخ گذاری دولتی خارج شده و نرخ بلیت پروازهای داخلی برمبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود.
تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز بارها بر این مساله (آزاد بودن تعیین نرخ بلیت هواپیما از طرف ایرلاین ها برمبنای عرضه و تقاضا و نظام بازار) تاکید داشته است؛ اما می گوید به دستور وزیر راه، برای رعایت حال مسافران، نرخنامه ای شامل سقف و کف نرخ بلیت که به پیشنهاد انجمن شرکت های هواپیمایی است، تدوین شده و در شورای عالی هواپیمایی کشوری بررسی و تصویب می شود.
گفتنی است آخرین نرخنامه، به آبان ماه ۱۳۹۹ برمی گردد و بعد از مدتی نیز تعیین کف نرخ حذف شد.
نرخنامه بلیت هواپیما چه می گوید؟
بر اساس نرخنامه موجود، سقف قیمت بلیت هواپیما برای مسیر تهران-مشهد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با آنکه هم اکنون هیچیک از ایرلاین ها تا سقف قیمتی مصوب، مبادرت به بلیت فروشی نکرده اند، اما با توجه به این که مسیر تهران-مشهد بعنوان یکی از پرترددترین مسیرها در بین پروازهای داخلی است و تقاضای زیادی دارد، به طور معمول ایرلاین ها تا اواخر خرداد امسال، بلیت های پرواز تهران-مشهد را در دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه می کردند.
اما از اوایل تیرماه امسال و طی دو هفته اخیر، ایرلاین های داخلی به ناگاه مبادرت به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی تا ۳۰ درصد کردند که از ین جهت، امکان پیدا کردن بلیت پرواز تهران-مشهد در بازه قیمتی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان تقریباً وجود ندارد.
قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد؛ همچنان نجومی
برای روز گذشته این مسیر پروازی (تهران-مشهد) در بازه یک میلیون تومان بود و تا ۱۰ روز آینده (۲۵ تیر ماه) ارزان ترین قیمت بلیت پرواز مسیر مذکور، ۷۵۰ هزار تومان برای ساعات کم مشتری و یک میلیون تومان برای ساعات پُرتقاضاست.
بلیت پرواز تهران-اهواز بالای یک میلیون تومان
مسیر پروازی تهران-اهواز هم با وجود افزایش بیش از اندازه دما در خوزستان که به کاهش سفرها منجر شده، ولی به سبب ممنوعیت ترددهای جاده ای بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.
بلیت پرواز تهران-تبریز برای زدن واکسن کرونا در مرز ارمنستان، نایاب شد
همچنین رأی مسیری مانند تهران-تبریز که مردم برای زدن واکسن در مرزهای ایران و ارمنستان، به این شهر رفته و از آنجا با تاکسی دربستی تا مرز نوردوز می روند، علاوه بر این که نرخ ها نجومی است، اصل یافتن پرواز خالی هم تقریباً غیرممکن شده است.
نامه انتقادی رییس فراکسیون گردشگری به رییس سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت
محمد رضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس نیز ۱۲ تیر در نامه ای تند و تیز به تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون وزیر راه و شهرسازی، از بی توجهی ایرلاین ها شامل دولتی و خصوصی به وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت پروازهای داخلی انتقاد کرده است.
عضو مجمع نمایندگان استان یزد در این نامه گفته است قیمت بلیت پروازهای یزد در اواخر سال ۹۸ ۱۸۸ هزار تومان و هم اکنون با رشدی ۴۲۰ درصدی به حدود ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.



نرخ روز گذشته برخی مسیرهای هوایی پُرتردد





منبع:

1400/04/16
23:37:15
5.0 / 5
775
تگهای خبر: بنا , پرواز , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری