میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

سفر توریست اروپایی با عشایر

سفر توریست اروپایی با عشایر کشف گوری در چیتاب کهگیلویه و بویراحمد، دیدار وزیر میراث فرهنگی با سفیر ارمنستان و سفر توریست اروپایی با عشایر ایران همچون خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.



خبرگزاری مهر گروه جامعه؛ در این هفته دو تفاهمنامه همکاری بین وزارت میراث فرهنگی با وزارت نفت و دانشگاه مالک اشتر به امضا رسید.
در تفاهمنامه همکاری بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت نفت که بمنظور تعامل بین دستگاه های اجرائی برای رسیدن به اهداف مشترک و ایجاد زمینه های مناسب برای هم افزایی توانمندی هایی دو طرف به امضا رسید، حفاظت و پاسداری از میراث فرهنگی و تاریخی نواحی مختلف نفت و گاز بوسیله الزام به ستاندن استعلام های لازم پیش از اجرای طرح های نفتی و شناسایی و معرفی آثار واجد شرایط ثبت ملی و جهانی، همچون موارد این تفاهمنامه بود.
تلاش در جهت گسترش زیرساخت های گردشگری در مناطق نفت خیز جنوب و در رابطه با صنعت نفت کشور و برگزاری جشنواره های گردشگری در حوزه صنعت نفت همچون محورهای همکاری این تفاهمنامه در حوزه گردشگری بود.
در تفاهمنامه بین معاونت میراث فرهنگی این وزارت با دانشگاه مالک اشتر نیز پیش نویس سند جامع پدافند غیرعامل بمنظور گسترش همکاریهای علمی و فناوری و تامین نیازهای تحقیقاتی و آموزشی بررسی گردید.
انجام طرح های مطالعاتی با موضوع تدوین الزامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران برای اماکن و محوطه های تاریخی با اولویت ثبت جهانی همچون موضوعات همکاری این تفاهمنامه مشترک اعلام گردید.
میانگین درصد اشغال هتل ها زیر ۵ درصد شد
در این هفته همین طور اعضای جامعه هتلداران کشور با وزیر میراث فرهنگی نشستی داشتند. جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور در این جلسه اظهار داشت: میانگین ضریب اشغال هتل های ایران به زیر ۵ درصد رسیده است. در روزهای نوروز میانگین ضریب اشغال ۲۵ درصد بود. مسافرت هایی که در روزهای نوروز انجام شد، گردشگری نبود چون گردشگری تعریف دارد و مسافران عمدتا به دیدار اقوام و بستگان خود رفتند.
وی اظهار داشت: اگر تعطیلات ادامه پیدا کند، ضربه محکم دیگری به جامعه هتلداران وارد می شود. ما تقاضا داریم باتوجه به شرایط شغلی کارمندان هتل ها، این گروه در اولویت واکسن کرونا قرار گیرند.
مستندنگاری آثار تاریخی دارای دستورالعمل شد
در این هفته همین طور پیش نویس دستورالعمل ناظر بر شیوه های مستندنگاری آثار تاریخی ابلاغ گردید. در این زمینه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی باتوجه به نیاز شناسایی شده و بهره گیری از نظر کارشناسان، مبادرت به تهیه این دستورالعمل کرده است. همین طور یک جلد از آن برای اجرا در برداشت و تهیه مستندنگاری کالبدی، تزئیناتی و سازه های بناها و محوطه های تاریخی به مدت دو ماه به شکل آزمایشگاهی ابلاغ گردید. از همکاران استانی می خواهیم در صورت مشاهده هر نوع اشکالی، آنرا به این دفتر ارسال نمایند. در گذشته هم مستندنگاری آثار تاریخی، وحدت رویه نداشت و زمانی که نهادی می خواست قرارداد ببندد، دقیقاً نمی دانست باید به چه مطالبی در آن بپردازد.
کشف گور سه هزار ساله در کهگیلویه و بویراحمد
این هفته از استان کهگیلویه و بویراحمد خبر رسید که یک گور تاریخی سه هزار ساله در منطقه چیتاب کشف شده است. این گور توسط کشاورزان منطقه در حین تعمیر جداول کشاورزی پیدا شده که در آن سه ظرف سفالی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد نیز وجود داشته است.
در این هفته خبر رسید برای تصمیم گیری درباب حفاظت از کوه بی بی شهربانو کارگروهی تشکیل خواهد شد، این خبر را رئیس اداره میراث فرهنگی شهرری داد و اظهار داشت: این کارگروه با حضور فرماندار و شهردار منطقه ۲۰، نماینده شورای شهر، محیط زیست، دانشگاه ها و سمن ها تشکیل خواهد شد.
دیدار وزیر میراث فرهنگی با سفیر ارمنستان در ایران
این هفته وزیر میراث فرهنگی با سفیر ارمنستان در ایران ملاقات و گفتگو کرد. در این دیدار علی اصغر مونسان اظهار داشت: آمادگی داریم ارتباط گردشگری بین دو کشور افزایش پیدا کند. بنظر می رسد در چند ماه آتی با روند واکسیناسیونی که در حال انجام می باشد، گردشگری باردیگر در سطح دنیا فعالیت خودرا شروع کند. ایران می تواند برای آشناسازی و معرفی ظرفیت های گردشگری ایران، تورهای آشناسازی متشکل از خبرنگاران و آژانس های گردشگری برگزار کند و تجربه مرمتی خودرا در اختیار ارمنستان قرار دهد.
«آرتاشس تومانیان» سفیر ارمنستان در ایران هم اظهار داشت: از نظر یونسکو در تاریخ دو کشور همکاری غنی وجود داشته و دارد. همین طور متخصصان ارمنستانی می توانند برای مرمت نقش و نگارهای کلیساهای ایران کمک کنند.
سفر اینفلوئنسر اروپایی با کوچ عشایر
این هفته یکی از اینفلوئنسرهای اروپایی با عشایر ایران کوچ کرد. بتازگی «اوا زو بک» توریست ماجراجوی اهل لهستان توسط یک گروه جوان که در حوزه گردشگری عشایری فعالیت می کند، به ایران آمد و چند روزی را با عشایر بختیاری به کوچ بهاره رفت و در این زمینه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به انتشار تصاویر و ویدئوهایی پرداخت.
این هفته از گمرک ایران نیز خبر رسید که حدود ۱۲۰ میلیون دلار صنایع دستی در ۱۱ ماه اول سال ۹۹ صادر گردیده است.


منبع:

1400/02/25
11:21:04
5.0 / 5
971
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری