مدیر كل میراث فرهنگی استان مركزی:

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراك مرمت نقاط اضطراری است

اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراك مرمت نقاط اضطراری است به گزارش آثارنیوز مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اظهار داشت: مرمت نقاط اضطراری؛ اولویت ۱۴۰۰ مجموعه بازار تاریخی اراک است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان در مورد وضعیت بازار تاریخی اراک و روند مرمتی این مجموعه تاریخی، اظهار نمود: مجموعه بازار تاریخی اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار بنا شده و به لحاظ خصوصیت های معماری یکی از بازارهای مطرح کشور به حساب می آید.
وی ضمن اشاره به اینکه این مجموعه از یک راسته اصلی و فرعی تشکیل شده که به ترتیب در جهت شمالی- جنوبی و شرقی - غربی امتداد دارد، اظهار داشت: در این مجموعه تعداد ۲۰ سرا و تیمچه قرار دارد که به لحاظ فرم و پلان کاملاً از یکدیگر متمایز هستند.
مرزبان مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی سلطان آباد دانست و اضافه کرد: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و ساختار شبکه واگذاری و دانه بندی یک بافت شطرنجی به حساب می آید که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و ۷ گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آنرا قطع می کنند.
وی ضمن اشاره به تهیه طرح جامع مرمت و احیا بازار که توسط مشاور در حال تدوین نهایی است و ملاکی برای مرمت بازار خواهد بود، بیان نمود: تابحال بعضی از سراها نظیر سرای مسگرها، حاج باشی، بخشی از سرای آقایی، سرای نوذری، سرای اکبریان، بخشی از سرای نو و دیگر سراها و همینطور کل بام راسته بازار با اندود کاهگل مرمت شده و بعضی از طاق های صدمه دیده هم مورد مرمت قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: «بام بازار در سال ۹۷ مورد مرمت اضطراری قرار گرفته و به صورت کلی در وضعیت نسبتاً مناسبی قرار دارد اما با عنایت به ضرورت مرمت مستمر این بنای تاریخی، مرمت اساسی مجموعه در دستور کار قرار دارد.
مرزبان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ اجرای طرح مرمت بازار با مشارکت سایر دستگاه ها نظیر شهرداری و اداره کل اوقاف و همینطور کسبه انجام می شود و ادامه مرمت های اضطراری نقاط خطر آفرین هم در دستور کار خواهد بود.


منبع:

1399/12/30
14:32:55
0.0 / 5
1114
تگهای خبر: بنا , بنای تاریخی , تاریخ , صنایع دستی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری