در پاسخ وزارت میراث فرهنگی به مصوبه امحای لنج های چوبی مطرح شد؛

تربیت ناخداهای جوان در بندر كنگ

تربیت ناخداهای جوان در بندر كنگ توافق با وزارت آموزش و پرورش جهت راه اندازی هنرستان علوم و فنون دریانوردی در بندر کنگ با هدف تربیت ناخداهای جوان اقدام پاسدارانه دانش لنج سازی در ایران بوده است.



به گزارش آثارنیوز به نقل از مهر، به دنبال انتشار خبری با عنوان «دهن کجی به میراث ناملموس یونسکو / لنج های چوبی را امحاء کنید!» در خبرگزاری مهر، روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در نامه ای به خبرگزاری، درباره مصوبه هیأت دولت و به خطر افتادن میراث ناملموس لنج سازی در ایران توضیحاتی داده و از ارسال نامه وزیر میراث فرهنگی به معاون اول دولت درباره این مصوبه اطلاع داد.
در این پاسخ آمده است: مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس و نقالی در آذر ماه ۱۳۹۰ در ششمین نشست کمیته بین الدول کنوانسیون حفاظت میراث فرهنگی ناملموس در بالی اندونزی بعنوان دو پرونده اضطراری در لیست میراث درخطر یونسکو بعنوان اثری نیازمند پاسدارانه فوری به ثبت رسید. این پرونده از مهم ترین اسناد بین المللی است که گواهی می دهد ایرانیان در ساخت شناورهای دریایی و دریانوردی در خلیج فارس سابقه چندهزارساله دارد. ثبت این دانش در لیست آثار در خطر بیان کننده نامناسب بودن وضعیت آن بود. ازاین رو ایران متعهد شد چهار سال یک دفعه اقدامات در ارتباط با این پاسداشت را برای ادامه حیات و ترویج آن در کشور را به یونسکو ارسال نماید. ایران نیز به طور دائم گزارش عملکرد خود از اقدامات پاسدارانه اش را هر چهار سال بعد از ثبت جهانی این دانش به یونسکو فرستاده تا نشان دهد که در این سال ها برای پاسداری و ترویج این اثر که در فهرست میراث در خطر بوده، کوشیده است.
ایجاد پایگاه مهارت های سنتی لنج سازی ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس در بندر کنگ، ایجاد بانک اطلاعاتی از تاریخ شفاهی لنج سازی و دریانوردی از راه انجام مصاحبه ها با ناخدایان، ملوانان و لنج سازان قدیمی در سواحل خلیج فارس، تهیه سه فیلم مستند، توافق با وزارت آموزش و پرورش جهت راه اندازی هنرستان علوم و فنون دریانوردی در بندر کنگ با هدف تربیت ناخداهای جوان بگونه ای که دانش دریانوردی امروز را به همراه دانش سنتی دریانوردی و شناخت نشانه های طبیعی مانند بادها، جریانات آبی، ستاره شناسی و هواشناسی دریایی در خلیج فارس را فرا بگیرند همچون اقدامات پاسدارانه این دانش بعد از ثبت جهانی آن بوده است.
انتشار سه جلد کتاب به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، مرمت و احیا لنج چوبی در جهت حفاظت، حراست و احیا این صنعت صنعت کهن مردمان خلیج فارس، بهره برداری از موزه فضای باز لنج سازی و دریانوردی گوران در جزیره قشم، موزه دریا و دریانوردی و موزه تجارت دریایی در بندر بوشهر و برگزاری چندین دوره آموزشی و همین طور برنامه ریزی تورهای گردشگری فرهنگی برای بازدید از کارگاه های لنج سازی در گوران و دیگر روستاهای جزیره قشم همچون پی پشت، دولاب، سوزا و بندر لافت در قشم و بندر کنگان در استان بوشهر در جهت معرفی، آموزش و آگاهی افزایی عمومی و شروع فعالیت موزه مردم شناسی در خانه بومیان جزیره کیش در سال ۲۰۱۷ با هدف پاسداری و ترویج میراث فرهنگی ناملموس مردمان بومی با همکاری و پشتیبانی سازمان منطقه آزاد جزیره کیش از دیگر اقدامات پاسدارانه این دانش به حساب می آید. که گزارش ادواری این اقدامات طی دو دوره در سالهای ۱۳۹۴ و سالجاری در کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد از طرف کشورمان ارائه و مورد تأیید این کمیته قرار گرفته است.
در این راستا همین طور امروزه کارگاه های مختلفی در کرانه خلیج فارس در شهرها و مناطقی مانند بندر کنگ، قشم، بوشهر و سواحل دریای عمان به ساخت و تعمیر برنج های سنتی مشغول هستند.
پیرو گزارش مندرج در آن خبرگزاری در مورد مصوبه ۲۳ آذر هیأت وزیران با عنوان «برنامه جایگزینی شناورهای سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) با هدف حذف ابزار قاچاق کالا از دریا، انتقال فعالیتهای غیررسمی به رسمی و تجاری، رونق فعالیتهای کشتی سازی داخلی و خدمات تعمیر و نگهداری آنها و نیز افزایش ایمنی دریایی» بر مبنای پیشنهاد وزارت راه و شهر سازی نامه ای از طرف علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به معاون اول دولت ارسال شده است.
در این نامه به ثبت مهارت سنتی لنج سازی ایران و دریانوردی با آن در خلیج فارس در لیست میراث ناملموس یونسکو و لیست میراث در خطر و نیازمند پاسداری فوری که به سبب قانون الحاق ایران به کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو دولت ایران دارای تعهدات بین المللی برای پاسداری از این دانش سنتی است اشاره شده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نامه با اشاره به اینکه مهارت های سنتی لنج سازی هم اکنون در خطر فراموشی قرار داشته و بر مبنای آخرین گزارش ادواری جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس بین المللی کمیته میراث جهانی ناملموس در آذر ماه سالجاری، وضعیت این میراث جهانی در خطر مورد بررسی این کمیته قرار گرفته به ضرورت بازبینی مفاد تصویب نامه و گنجاندن بندهای در ارتباط با مشوق های حمایتی در جهت احیای این میراث جهانی در خطر و نیازمند پاسدارانه فوری تاکید کرده است.

1399/12/20
11:18:14
0.0 / 5
1227
تگهای خبر: آموزش , اندونزی , ایمنی , بنا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری