مهر بررسی كرد؛

چالش سفرهای نوروزی 1400

چالش سفرهای نوروزی 1400 آثارنیوز: چالش جدید سفرهای نوروز 1400 این است که هنوز کسی نمی داند بالاخره مردم سفر بروند یا نه، بعضی می گویند بلیت شهرهای گردشگری را بخرید بعضی می گویند نخرید.



خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ بااینکه قبلاً گفته شده بود که سفر با خودروی شخصی ایمن ترین وسیله است ولی حالا سفر با خودرو به شهرهای گردشگری ممنوع شده است از جانب دیگر طبق مصاحبه ای که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور انجام داده بود، شهرهای گردشگری کشور برای ایام نوروزی محدودیت خواهند داشت اما محدودیتی که تنها شامل خودرو می شود. از طرفی کمتر از ۲۰ روز تا شروع سال نو و انجام سفرهای نوروزی مانده است و مردم هنوز تکلیفشان را درباره این سفرها نمی دانند. چون علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا گفته به نظر بنده فعلاً مردم مبادرت به رزرو بلیط هواپیما، قطار و… برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از طرف ویروس هستیم.
اما شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیش فروش بلیت مانند نوروزهای پیش از سال ۹۹ انجام نخواهد شد، گفته است: در سالهای گذشته از بیش از یک ماه گذشته امکان پیش خرید بلیت وجود داشت اما امسال دیگر پرواز فوق العاده یا در نظر گرفتن ناوگان ویژه برای پاسخگویی به سفرهای نوروزی نخواهیم داشت و فقط سفرهای برنامه ای انجام می شود. هر چند در سالهای گذشته ویژه ایام نوروز، ظرفیت ناوگان را افزایش می دادیم امسال فقط سفرهای برنامه ای مدهای مختلف حمل و نقل انجام می شود.
انواع سفر از دید وزیر گردشگری
از طرف دیگر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی مردم را به سفر برنامه ریزی شده فرا خوانده و اظهار داشت: درباره سفرهای نوروزی، تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و جلسه ای را با وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط برگزار کردیم و سه نوع سفر دسته بندی شد. یکی سفرهایی که در قالب تورهای گردشگری بود و از نقطه شروع و برگشت تحت مدیریت و تحت پروتکلهای بهداشتی قرار دارد. وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را در این مورد دارد.
وی اظهار داشت: دسته دوم سفر کسانی است که اقامت در مراکز مجاز گردشگری را تحت پروتکل ها تجربه می کنند اما رفت و برگشت آنها از ناوگان ریلی و هوایی هست و قالب تور نیست. وزارت بهداشت درباره این دو بخش دغدغه ندارد. بخش سوم سفرهایی هست که مردم به صورت انبوه انجام می دهند. این سفر جزو موارد نگران کننده است. ما فکر می نماییم برای این بخش چگونه می شود اقدامات خوبی انجام داد. تصمیماتی گرفته شد بعنوان مثال زدن چادر و کمپ کردن ممنوع شده و به استانداران هم ابلاغ گردید.

مونسان اظهار داشت: اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوعست و هیچ دستگاهی حق ندارد از امکانات خود بعنوان اقامتگاه استفاده نماید. از جانب دیگر مردم باید موارد را رعایت نمایند شاید حتی بیشتر از گذشته. تا بتوانیم در روزهای نوروز سفرهای تحت کنترل را داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در هواپیماها این طور که می دانم ناوگان هوایی تنها باید تا ۶۰ درصد مسافر گیری کنند. در اتوبوس ها باید صندلی ها کاملاً به صورت شطرنجی اشغال شود. در قطارها نیز همچنین هست. در سفرهای مسئولانه، گزارش های منفی نداشته ایم ولی در هتل ها پروتکلهای سختگیرانه داریم. آنقدر این پروتکل خوب بود که به سازمان جهانی گردشگری نیز آنرا اعلام کردیم و آنها نیز منتشر نمودند.
وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: سفرهای نوع یک و نوع دو کمترین دغدغه را دارند. در نوع سوم با محدودیت هایی که در حال برنامه ریزی است؛ تلاش می نماییم آنها را هم تحت مدیریت قرار دهیم.
وزیر میراث فرهنگی در حالی سه نوع سفر را تعریف کرد که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: ۴ نوع سفر داریم. گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و… و گروه چهارم سفرهای غیر رسمی است که مردم در پارک چادر می زنند و یا در مدارس اسکان داده می شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع می باشد.
حریرچی بیان کرد: ۹۰ درصد سفرها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه های یک و دو فعلاً بلامانع است، اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکنست جلوی آن هم گرفته شود.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: سفرها را به چهار گروه تقسیم کرده ایم که گروه اول و دوم با مسئولیت وزارت گردشگری و گروه سوم وزارت کشور انجام می شود. اما گروه چهارم آنهایی هستند که هیچ برنامه ای ندارند. ما هم مخالف این نوع سفرها هستیم. برای این بخش هم برنامه ریزی شده که عملاً اقامت در چادر و مدارس و باشگاه ها و … انجام نشود.
تعیین تکلیف رزروهایی که لغو می شود
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در مصاحبه با صدا و سیما اعلام نمود که مردم برای شهرهایی که قرمز و نارنجی نیستند؛ می توانند تورهای گردشگری را ثبت نام کنند. امسال باتوجه به شرایط ناپایدار شهرها، همکاران ما آمادگی را دارند که اگر سفری رزرو شد و در آن شرایط امکان انجام سفر نبود؛ با همان تعرفه تا سه ماه این خدمات و سفر را به آنها تضمین دهند.
آنطور که تیموری گفته مسافران می توانند در صورتیکه رزرو آنها به علت تغییر شرایط شهرها کنسل شد؛ به مدت سه ماه باردیگر همان خدمات را دریافت نمایند.
سفر با خودروی شخصی به شهرهای ۶ استان ممنوع شد
با این وجود حریرچی معاون وزیر بهداشت گفته که بیش از نیمی از شهرهای کشور زرد هستند و افق چندانی برای کاهش آنها وجود ندارد. استان های مسافر پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در وضعیت زرد هم سفر به آنها ممنوع می باشد. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع می باشد. همین طور اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آنها امکان پذیر نخواهد بود. البته سفر به این شهرها و محدودیت هایی که برای آنها تصمیم گیری شده درباره خودروی شخصی است.
حریرچی افزود: درباره سفر با قطار و هواپیما شرایط خاص است، برای مثال الان در خوزستان سفر با هواپیما با تست پی سی آر منفی امکان پذیر است. در کل بعضی سفرها مثل انجام کار اداری و بازدید پدر و مادر و یا سفرهایی که به جاهای کنترل شده مثل هتل و … است، مشکلی ندارد.
به نظر می رسد همانطور که رئیس جمهور نیز گفت سفرهای ۱۴۰۰ نیز همانند سفرهای نوروز ۹۹ است و مردم باید بتوانند سال دیگری را در خانه خود بمانند تا شاهد موج دیگری از شیوع ویروس این دفعه از نوع انگلیسی آن نباشیم.


منبع:

1399/12/15
12:51:22
0.0 / 5
1068
تگهای خبر: اقامت , پرواز , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری