گزارش آثارنیوز؛

تورهایی كه تهران را اشتباه می گردند، بلاگرها هم استقبال می كنند!

تورهایی كه تهران را اشتباه می گردند، بلاگرها هم استقبال می كنند! تعدادی از افراد در فضای مجازی مدام تور تهرانگردی برگزار می کنند بدون اینکه اطلاع درستی از تاریخچه تهران با وجود منابع مختلف و موثق به خورد مخاطبان خود بدهند.



گروه جامعه: مدتی است که برگزاری تورهای تهران گردی در فضای مجازی، مد شده است هر کسی با ایجاد یک صفحه در شبکه های اجتماعی می کوشد افرادی را دور خود جمع کرده و با گرفتن هزینه ای آنها را با جاذبه های پایتخت آشنا کنند. معمولاً این افراد یا کارت راهنمای تور دارند و یا اینکه بدون داشتن کارت و تنها با داشتن یک صفحه مجازی به سراغ مخاطبان خود می روند تا یک نیم روز و یا یک روز را در تهران بگردند و به قول خودشان جاذبه های ناشناخته تهران را به پایتخت نشینان معرفی کنند با این توجیه که هر کسی باید جاذبه های شهر خودش را خوب بشناسد.
در کل این اتفاق بدی نیست اما آنچه که در این تورهای گردشگری رخ می دهد ارائه اطلاعات نادرست به مخاطبان است. مخاطبانی که با ارائه توضیحات راهنما مقرر است با تاریخچه شهرشان آشنا گردند. اما آیا واقعاً این اطلاعات به کار آنها می آید و آیا این اطلاعات صحیح است؟ اصلاً کیفیت برگزاری این تورها چطور است چه کسی بر آنها نظارت دارد؟
موضوع دیگر اینکه همین افراد وقتی چند تور تهران گردی برگزار می کنند، از مطالب ارائه شده و بازدیدهای انجام شده کتاب هم می نویسند با همان اطلاعات اشتباهی که به مخاطبان خود داده اند! کسی هم نیست که روی مطالب ارائه شده آنها نظارتی کند.
فاجعه بارتر اینجاست که در این تورها، بلاگرها و اینفلوئنسرهای از همه جا غافل نیز شرکت می کنند تا هم تبلیغ آن تور و راهنما را کرده باشند و هم در صفحات مجازی خود این مطالب را بازنشر کنند! مطالبی که آنها با همین اطلاعات اشتباه بازنشر می کنند مخاطبان بسیاری دارد و متأسفانه منجر به جا انداختن اطلاعات اشتباه در بین مخاطبان می شود.

اینجا کافه مولن روژ نیست!
جالب تر اینجاست که همین تورهای گردشگری و همین اینفلوئنسرها و بلاگرها اشتباهاتشان را در فضای مجازی به اشتراک می گذارند و در مقابل اعتراض به مطالب واکنش نامناسبی نشان می دهند.
تنها یک نمونه از آنها برگزاری تور تهران گردی است که اخیراً برگزار شده است. مسئول صفحه در رابطه با این تور و راهنمای گردشگری مورد نظر، مخاطبان خودرا با قدیمی ترین بادگیر تهران آشنا می کند. او مطلبی را از سایت های دیگر که آنها هم از روی همدیگر کپی کرده اند برداشته و به مخاطبانش اعلام می کند که تنها بادگیر تهران ۴۰۰ ساله است. یعنی دوره صفوی. در صورتیکه در پرونده ثبتی عمارت بادگیردار شهرری، عنوان شده که این بادگیر متعلق به دوره قاجار است.
در قسمتی از این پرونده ثبتی آمده است: عمارت بادگیردار، ییلاقگاه قاجاری، قسمتی از یک عمارت اربابی بوده که بگفته صاحب ملک قسمتی از آن در ساخت جاده کمربندی تخریب شده است. بگفته مالک فعلی، خانه و زمین های اطراف متعلق به سه شاهزاده قاجاری بوده است اما پدربزرگ خانواده و دو برادرش در زمان پهلوی املاک نیاوران را با املاک اطراف این عمارت تعویض کرده اند.

در مورد دیگر همین تورهای تهران گردی به بناهایی سرک می کشند که شاید نگهبانی نداشته باشد و حفاظتی درستی از آن نشود ولی با افتخار تصاویر هم سفران خودرا منتشر می کنند درحالیکه در حال تخریب این بناها هستند مانند تصاویری که در فضای مجازی از بالا رفتن افراد و حتی راهنمایان از بناهای تاریخی دیده می شود همچون زندان هارون الرشید در تهران که عده ای روی این بنای در حال تخریب رفته و عکس یادگاری می گیرند و راهنمای آنها نیز تصاویرشان را منتشر می کند!

1399/11/13
23:23:30
0.0 / 5
1123
تگهای خبر: بنا , تاریخ , سایت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری