مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید:
چاشتخوار مستندنگاری می شود
فارس مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از برنامه ریزی و کوشش برای اجرای برنامه مستندنگاری و پاکسازی ایوان قدمگاه، یکی از آثار برجای مانده از دوران هخامنشیان، در محدوده شهرستان ارسنجان استان فارس، که با عنوان چاشتخوار نیز مشهور است، آگاهی داد.
حمید فدایی چهارشنبه ۸ بهمن در حاشیه بازدید از محدوده کوهستان رحمت، با اشاره به اینکه ایوان قدمگاه در انتهای جنوب شرقی کوهستان مهر قرار دارد و از آثار شاخص دوران هخامنشی است، اظهار داشت: این اثر منحصر به فرد که به نام چاشتخوار نیز خوانده می شود، به جهت حجم سنگ تراشی و تراش کوه کم نظیر است.
وی با تایید اینکه اثر یاد شده، ناتمام مانده است، اظهار داشت: دلیلهای ناتمام ماندن این اثر که بسیاری آنرا دارای ساختاری شبیه به آرامگاه های هخامنشی می پندارند، هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد و ضرورت دارد مطالعات بیشتری در این مساله صورت گیرد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه انجام پژوهش و مطالعات علمی و هدفمند در ارتباط با ایوان قدمگاه می تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد، اضافه کرد: این تحقیقات می تواند در پاسخ به ابهامات مربوط به کارکرد و تاریخ قطعی برگزاری بنا بسیار سودمند باشد. شوربختانه این یادمان بسیار باارزش مورد گزند و لطمه های طبیعی و انسانی بسیاری قرار گرفته و نیاز است به صورت بنیادی و همیشگی مورد نگاهبانی و حفاظت و مرمت اصولی قرار گیرد.
فدایی از مستند نگاری و پاکسازی این اثر و محوطه پیرامونی توسط این پایگاه میراث جهانی آگاهی داد و در این زمینه اظهار داشت: هم اکنون باتوجه به حضور کارشناسان با تجربه مستندنگار و حفاظت گر در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در نظر است از این ظرفیت در ساماندهی هر چه بیشتر این محوطه بهره برد.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: بعنوان اولین گام موضوع مستندنگاری محوطه از اقداماتی است که برنامه ریزی شده و انجام خواهد شد؛ همین طور مشکل دیوار نوشته ها و رنگ هایی که در چند دهه اخیر تا حالا چهره این محوطه را زشت کرده، پاکسازی خواهد شد.
کارشناس پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز در حاشیه این بازدید با اعلان اینکه پژوهشگران مختلفی در ارتباط با این اثر نظراتی را مطرح کرده اند، اظهار داشت: این یادمان ساختاری همانند آرامگاه نیمه تمام داریوش سوم در تخت جمشید دارد و به صورت دو اشکوبه ای در دل کوه تراشیده شده است.
حمیدرضا کرمی، اضافه کرد: در این اثر دو ردیف پله در کناره ها دسترسی به اشکوبه بالا را امکان پذیر کرده و در ایوان بالایی گودیهایی منظم و خوش تراش بر دیواره سنگی کوه همانند تاقچه هایی تراش خورده است. عناصر معماری و هنری ایوان چاشتخوار به همین گودی های تاقچه مانند محدود می شود و هیچ سنگ نگارهای بر دیواره یادمان دیده نمی گردد. گوشه ها در دو سوی ایوان عمود و هموار است و نشان از دقت سنگ تراشان و معماران در برپا ساختن این یادمان دارد.
این کارشناس باستانشناسی با اشاره به پژوهش های انجام و پیشنهادهای ارائه شده درباب این اثر، اظهار داشت: با نگاهی به سبک تراش و همین طور نشانه های ابزار سنگ تراشی و همین طور مقایسه این اثر با آرامگاه های هخامنشی که در دل کوه تولید شده است، بنای ایوان قدمگاه را یادمانی از دوران هخامنشی یادآور می شود.
کرمی افزود: تا کنون پژوهشگران زیادی از این یادمان بازدید و هرکدام در مورد کارکرد آن دیدگاهی را مطرح کرده اند؛ وجود چشمه طبیعی در پایین ایوان که قبل از خشکیدگی بر اثر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی جوشان و پرآب بوده، یکی از با اهمیت ترین دلیلهای گزینش این مکان برای برگزاری این یادمان بوده با توجه به این که آب یکی از عناصر مقدس در ایران باستان به شمار می رفته است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب