عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز

عمارت ساعت یادگاری از نمونه ترین شهردار تبریز به گزارش آثارنیوز آذربایجان شرقی عمارت شهرداری تبریز یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز است که به جهت معماری خاص خود دارای جایگاه ارزشمندی بوده و یکی از یادگاری های نمونه ترین شهردار شهر تبریز، ارفع الملک جلیلی است که در زمان خود منشا برکات بسیاری بود.


راه اندازی این بنای زیبا و تاریخی در دوران ارفع الملک جلیلی، شهردار وقت تبریز در سال ۱۳۱۴ بعنوان "عمارت بلدیه تبریز" شروع شده و طی چهار سال هم به اتمام می رسد، اما دست بر قضا شهردار خوش فکر تبریز پیش از افتتاحیه این عمارت زیبا چشم از جهان فرو می بندد.

احداث عمارت بلدیه تبریز پس از سیل ویران گر
یک تبریزپژوه در مورد تاریخ راه اندازی عمارت ساعت به ایسنا اظهار داشت: بلدیه تبریز، قدیمی ترین بلدیه ایران است، چونکه نخستین انجمن ایالتی، همزمان با مشروطیت در این شهر تشکیل شده و این انجمن هم بلدیه تبریز را برای رتق و فتق امور مردم بوجود می آورد.
کریم میمنت نژاد با اشاره به اینکه در ابتدا ساختمانی را در داخل محوطه عالی قاپو بعنوان ساختمان بلدیه تبریز درنظرمی گیرند که این محوطه همان محوطه فعلی استانداری است، افزود: اما در سال ۱۳۱۳ سیل بزرگی شهر تبریز را فراگرفته و منجر به تخریب خیلی از خانه ها و همچون ساختمان بلدیه تبریز می شود.
وی با اشاره به اینکه در آن زمان، ریاست اداره جلیله بلدیه تبریز در دستان آقای حسین قلی جلیلی معروف به ارفع الملک جلیلی قرار داشت، اضافه کرد: بعد از این سیل، شهردار وقت تبریز دو کار بسیار مهم را در شهر آغاز می کند و با عنایت به بارش شدید باران و سیل خیز بودن منطقه، تصمیم به راه اندازی مسیل در شهر می گیرد.
وی با تکیه بر اینکه در این رابطه طرح داده شده و مسیل در چایکنار کنونی اجرا می شود، افزود: بر طبق این طرح، مهرانه رود در گود قرار گرفته و دور آن هم سنگ چینی می شود تا در روزهای عادی آب رودخانه از آن جاری شده و در مواقع ضروری هم محل عبور سیل باشد.
این تبریز پژوه ضمن اشاره به اینکه به دلیل عمق به وجود آمده در نتیجه راه اندازی مسیل، لزوم داشت که پل هایی هم برای تردد مردم از روی مسیل فراهم گردد که پل هایی مثل پل قاری و... بر روی مسیل ایجاد می شود، اظهار داشت: راه اندازی این مسیل و تونل ها پروژه بزرگی بود و شهردار وقت با کمک بودجه دولتی و ملی آنرا اجرایی کرد.
پل قاری تبریز راه اندازی شده بر روی مسیل(مهرانه رود)

1399/10/29
17:35:25
0.0 / 5
1351
تگهای خبر: بنا , تاریخ , راه اندازی , ملك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری
asarnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آثارنیوز محفوظ است

آثارنیوز

خبرگزاری آثار تاریخی و گردشگری